Gå til innhold

Diesel i oljen


tunjan
 Share

Anbefalte innlegg

Får håpe det er den ja :) Blir det mye søl av å bytte den? Jeg er ikke noe mekanikker, men er ikke helt "blå" heller, så mulig jeg prøver meg selv :) Den ligger vel ganske greit til? Jeg har ikke diagnoseverktøy selv nei, men en kompis har. Finnes det en plass der man kan finne hva de enkelte feilkodene betyr? Kjenner det vel på lukta om den har begynt å regenerere :) Det er en stund siden jeg har kjent den :( Du har ikke noe 1000kr tips mht det med turtalldroppet (ref video lenger opp)? :) Jævlig irriterende. Kan det være injektorene? Ellers takk for tips og råd :):clap:

Neida, husk å slipp trykket av kjølesystemet før du løsner noe! :)

Såfremst du er rask å skifte den etter du har løsnet skruene blir det minimalt med gris. Jeg bruker å løsne vakumrøret fra vakumpumpa med stussen til røret, det er en torxskrue på vakumpumpa du må løsne så kommer stussen ut sammen med røret. Dette for å komme til den innerste skruen på AGR termostaten.

Du vil ikke nødvendigvis kjenne lukta av regenereringen når du kjører på landevei, men om du vet hvordan bilen oppfører seg når den regenererer merker du at den blir litt mer nøkkete og nølende, vanskelig å beskrive. Med tester vil du kunne lese av verdier på eksostempsensor bla som vil si deg om den regenererer eller ikke.

Det som er interessant med diagnosen er å lese av hva mottrykket på DPF er samt å lese av verdier på motoren mens du får frem kaldstartfeilen din. Det kan være injektorer og da vil du vanligvis kunne se dette ved å lese av korreksjonsreguleringen på dysene.

Det er også interessant å vite hva eventuelle feilkoder er, er det lenge siden du var på merkeverksted? Skulle tro at de hadde funnet denne feilen rimelig enkelt, er ikke uvanlige symptomer på en X3 med M47.. :P

Endret av Kennethe34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, husk å slipp trykket av kjølesystemet før du løsner noe! :)

Såfremst du er rask å skifte den etter du har løsnet skruene blir det minimalt med gris. Jeg bruker å løsne vakumrøret fra vakumpumpa med stussen til røret, det er en torxskrue på vakumpumpa du må løsne så kommer stussen ut sammen med røret. Dette for å komme til den innerste skruen på AGR termostaten.

Du vil ikke nødvendigvis kjenne lukta av regenereringen når du kjører på landevei, men om du vet hvordan bilen oppfører seg når den regenererer merker du at den blir litt mer nøkkete og nølende, vanskelig å beskrive. Med tester vil du kunne lese av verdier på eksostempsensor bla som vil si deg om den regenererer eller ikke.

Det som er interessant med diagnosen er å lese av hva mottrykket på DPF er samt å lese av verdier på motoren mens du får frem kaldstartfeilen din. Det kan være injektorer og da vil du vanligvis kunne se dette ved å lese av korreksjonsreguleringen på dysene.

Det er også interessant å vite hva eventuelle feilkoder er, er det lenge siden du var på merkeverksted? Skulle tro at de hadde funnet denne feilen rimelig enkelt, er ikke uvanlige symptomer på en X3 med M47.. :P

Ja jeg kjenner det når jeg kjører ja. Ja har kjørt diagnose 4-5 ganger på merkeverksted. Jeg leverte bilen en kald kveld, slik at de kunne oppleve hvordan den var om morgenen. De bekreftet det jeg forklarte, men fikk ikke rettet feilen. Så begynte de å snakke om koksing...de gjør vel det når de ikke klarer å finn ut noe :(:) De kjørte en motor rens på den...den sto på i 3-4 timer som skulle rense opp, men hjalp ikke noe...

Endret av tunjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kjenner det når jeg kjører ja. Ja har kjørt diagnose 4-5 ganger på merkeverksted. Jeg leverte bilen en kald kveld, slik at de kunne oppleve hvordan den var om morgenen. De bekreftet det jeg forklarte, men fikk ikke rettet feilen. Så begynte de å snakke om koksing...de gjør vel det når de ikke klarer å finn ut noe :(:)

Det kan være koks, da disse er kjent for å kokse tett/delvis tett innsugskanalene i toppen, men dette vil du vanligvis merke på varm motor også samt de tenner som regel motorlampen. Hadde de kjørt en luftmassetest ville de høyst sannsynlig avdekket om det er koks i innsugskanalene eller ikke. Denne testen tar typ 2 minutter etter du har koblet opp diagnosen, så det kunne de absolutt ha gjort. 

Hvor er det du holder til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være koks, da disse er kjent for å kokse tett/delvis tett innsugskanalene i toppen, men dette vil du vanligvis merke på varm motor også samt de tenner som regel motorlampen. Hadde de kjørt en luftmassetest ville de høyst sannsynlig avdekket om det er koks i innsugskanalene eller ikke. Denne testen tar typ 2 minutter etter du har koblet opp diagnosen, så det kunne de absolutt ha gjort. 

Hvor er det du holder til?

Det er det jeg mener jeg også. Da skulle jeg hatt hatt symptomene mer konstant. Å jeg har ikke noen lamper. De har kjørt luftmassetest også. Å kanalene ble renset når glødepluggene ble skiftet. Holder til i trøndelag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en M47 tror jeg ja. Har skiftet hovedtermostaten uten at det gjorde noe forskjell. Blir vel å skifte termostaten til AGR'n ja. Det skulle vel være en grei sak? Får håpe det hjelper, slik at jeg slipper å kjøre med campingvogn hele vinterhalvåret :) Kanskje det kan hjelpe litt å legge en papplate foran på vinterstid? Men uansett så har jeg det turtallsdroppet og den dieselen i Oljen :( Men det kan (får håpe) skyldes det du sier, at den blir aldri får regenerert seg tilstrekkelig, og at det kan bli bedre hvis det er AGR termostaten som ikke virker som den skal. Er det noe hensikt å få den regenerert på verksted? Eller er dette noe som pågår "kontinuerlig"? Prøver den å regenerere uavhengig av tempen, eller MÅ man opp på en viss temp? Var en kollega som hadde lånt seg en MB GLK 250D, 2013 modell i dag. Vi peilet den for morros skyld, å nivået på den også lå ca 1 cm over max merket....trøstet meg litt med det :) uten at det hjelper meg da :(:)

Hei. Fikk skiftet AGR termostaten i dag, og det ser lovende ut. Kjørte en tur å bilen ble drifts-varm, og tempen falt ikke når jeg kjøre på flaten eller nedover....det har den alltid gjort før. Får bare håpe det fortsetter sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei. Fikk skiftet AGR termostaten i dag, og det ser lovende ut. Kjørte en tur å bilen ble drifts-varm, og tempen falt ikke når jeg kjøre på flaten eller nedover....det har den alltid gjort før. Får bare håpe det fortsetter sånn :D

Nå peilet jeg oljen, å det står olje ca 1cm over max merket :( Hadde oljeskift i desember, så jeg synes det er mye på så kort tid :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...