Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

 

For en måneds tid siden kjøpte jeg meg en e91 2008 mod, 143hk - N47. Har gått 108 tusen km.  Chippa bilen etter et par dager, og den begynte å oppføre seg merkelig. Jeg tror egentlig ikke det har noe med chippen å gjøre, men at noe eventuelt var dårlig fra før av og at det ble forsterka når bilen ble chippa. Det er gjort profesjonelt og skrevet inn ny software.

 

Registerkjedet ble byttet og forsterket på 94 000km, samt clutch. Dieselpartikkelfilteret er ikke tett, dette ble sjekket for en uke siden, og en sensor ved partikkelfilteret ble byttet.

 

Det kommer en høy raslelyd som varer i kanskje et halvt sekund hver gang jeg starter bilen, men jeg vet ikke om dette har noe med saken å gjøre, har innbilt meg at det er noe med startern ellerno.

 

Problemet mitt er at noen ganger når jeg ligger stødig ved 1500-2000 omdreininger på 3 eller 4 gir, så begynner bilen å lugge. Det forsvinner med en gang jeg slipper gassen, eller gir gass. Noen dager skjer det ikke i det hele tatt, mens andre dager kan den være ganske plagsom og det kan skje ofte. Hvis jeg ikke slipper gassen eller gir gass når lugginga begynner, blir det verre og jeg sitter å humper inni bilen. 

 

Jeg bytte LMM da jeg trodde det var den som gjorde det, men det hjalp ingenting. Jeg kobla av LMM og kjørte med den av et lite minutt, og bilen oppførte seg da veldig likt som når lugginga kommer ellers, bare mye verre. 

 

Bilen står på verksted nå, og de trodde kanskje det var strammern til registerkjedet. Men, dette ble jo byttet for kort tid siden, jeg regner med at de bytta strammeren samtidig, men dette skal jeg sjekke opp i senere i dag. 

 

Noen som har noen tanker om hva det kan være? Sykt irriterende å kjøpe en så ny og dyr bil og få maaaaasse problemer med en gang.

Endret av Henriette93
Skrevet (endret)

Velkommen til Bimmers! :)

Den raslelyden kan være kjeden mja(uten å vere 50% sikker), men tviler på at det gjer at bilen lugger.
Hørtest veldig ut som LMM da denne gav meg samme symptomer på 940'n.

Tatt diagnose? Kanskje det er noe lagret :P

Satser på at andre som kanskje har opplevd det samme kan ta turen innom ;)
 

Endret av Sammyen
Skrevet

Velkommen til Bimmers! :)

Den raslelyden kan være kjeden mja(uten å vere 50% sikker), men tviler på at det gjer at bilen lugger.

Hørtest veldig ut som LMM da denne gav meg samme symptomer på 940'n.

Tatt diagnose? Kanskje det er noe lagret :P

Satser på at andre som kanskje har opplevd det samme kan ta turen innom ;)

 

 

Takk for svar :)

 

Ja, jeg trodde først det var LMM, men den bytta jeg jo for et par uker siden, og det var ingen forbedring.. 

Har tatt diagnose 6-7 ganger de siste ukene. Den failer på relé til glødepluggene og alle glødepluggene, men jeg kan ikke innbille meg at det kan forårsake den lugginga heller. Ellers er batteriet dårlig, og det er det eneste den feiler på. Så det er ikke så lett å si...

 

Men siden registerkjedet ble byttet for ca. 1 år siden av Sekkingstad Bilteknikk i Bergen, og HVIS det er noe feil med strammeren, så burde vel det gå på deres kappe? Den strammeren blir vel byttet i forbindelse med nytt registerkjede?

Skrevet (endret)

Kan jo være at den lugger når den feiltenner/ikkje tenner på pluggene ujevnt?

Usikker på om det er "selvsagt" å bytte strammer når ein bytter kjede.
Det må du nesten spørre om eller sjå på papir.
Med selvsagt så meiner eg sånn som å bytte oljefilter når du bytter olje :P

Endret av Sammyen
Skrevet

Kan jo være at den lugger når den feiltenner/ikkje tenner på pluggene ujevnt?

Usikker på om det er "selvsagt" å bytte strammer når ein bytter kjede.

Det må du nesten spørre om eller sjå på papir.

Med selvsagt så meiner eg sånn som å bytte oljefilter når du bytter olje :P

Nja.. Nå tror jeg de fant ut at det muligens var railtrykksensor og eventuelt veivakselsensor. 

Når registerkjedet ble byttet bytta de alt av kjeder og strammere baki der :)

Skrevet (endret)

Alt uten diagnose kan fort bli gjetting men utifra turtallet du beskriver 1500-2000 så vil jeg tro du bør få sjekket svinghjulet siden bilen er gått langt.

 

Har hørt/lest om tilfeller på E9X N47 hvor olje fra DMS hjul lekker over i clutch og får den til å slippe og clutchen må byttes. Evt i verste fall kan det være selve svinghjulet og innmat. Hadde det vært noe med motoren ville jeg tro dette var over hele turtallsregisteret så my best guess er dobbelmassesvinghjulet men få også sjekket hardykoblinger. 

 

Men; dette kan og oppleves på nyere MB og BMW (bakhjulsdreven) som har diesel med manuell og er ofte vanlig. På tysk bilfagspråk kalles det bonanza-effekt. Det har med at motoren vrir seg litt ved gasspådrag naturlig sett, dieselmotorer har mykere motoroppheng/foringer og den lille twisten forplanter seg i drivverket og hardykoblinger og gir en liten periodisk svingning. og en kan oppleve det av og til som lugging.

 

Dette opplever jeg svært sjeldent på min 320d som er gått lite og alt er i skjønneste orden. Spesielt hvis det er underlag som er ujevnt humpete samtidig som du gir bra gass i 3-4. gir ved rundt 1500-1700 rpm. Treffer vel en egenfrekvens et sted og begynner å svinge litt. 

 

Hadde nylig en kar her i forumet som skrev om det samme men da ved start. Da er det ikke uvanlig med dobbelmassesvinghjul at det lugger litt hvis en slurer. Alle som har hatt en rekkesekser BMW E46/39 med manuell kjenner til det. :)

Endret av FJPopp
Skrevet

Alt uten diagnose kan fort bli gjetting men utifra turtallet du beskriver 1500-2000 så vil jeg tro du bør få sjekket svinghjulet siden bilen er gått langt.

 

Har hørt/lest om tilfeller på E9X N47 hvor olje fra DMS hjul lekker over i clutch og får den til å slippe og clutchen må byttes. Evt i verste fall kan det være selve svinghjulet og innmat. Hadde det vært noe med motoren ville jeg tro dette var over hele turtallsregisteret så my best guess er dobbelmassesvinghjulet men få også sjekket hardykoblinger. 

 

Men; dette kan og oppleves på nyere MB og BMW (bakhjulsdreven) som har diesel med manuell og er ofte vanlig. På tysk bilfagspråk kalles det bonanza-effekt. Det har med at motoren vrir seg litt ved gasspådrag naturlig sett, dieselmotorer har mykere motoroppheng/foringer og den lille twisten forplanter seg i drivverket og hardykoblinger og gir en liten periodisk svingning. og en kan oppleve det av og til som lugging.

 

Dette opplever jeg svært sjeldent på min 320d som er gått lite og alt er i skjønneste orden. Spesielt hvis det er underlag som er ujevnt humpete samtidig som du gir bra gass i 3-4. gir ved rundt 1500-1700 rpm. Treffer vel en egenfrekvens et sted og begynner å svinge litt. 

 

Hadde nylig en kar her i forumet som skrev om det samme men da ved start. Da er det ikke uvanlig med dobbelmassesvinghjul at det lugger litt hvis en slurer. Alle som har hatt en rekkesekser BMW E46/39 med manuell kjenner til det. :)

 

Takk for svar :)

 

Den viser ingen feil ved diagnose som kan forårsake feilen. 

Clutchen ble byttet på 94 tusen km (den slurer ikke), og bilen har gått 108 tusen km nå. Vil jo ikke si at det er så langt da.. Som nevnte over ble også registeret og alle strammere mm. byttet ved 94 tusen km.

 

Det er veldig periodisk og det er ikke alltid denne lugginga kommer. Når jeg f.eks kjørte til Oslo på lørdag lugga den i et lite minutt de første KM, mens på veien hjem merka jeg ikke noe til dette i det hele tatt. Bor i Skien, så er et stykke til Oslo. 

 

Og det kommer KUN når jeg holder helt stabil gass. Med en gang jeg gasser eller slipper gassen forsvinner det, og det går gjerne helt vekk hvis jeg gir på en del. En på verkstedet hadde en X5 som han mente hadde hatt akkurat samme problem, og da var det railtrykksensor. Skal bytte den til torsdag, så er jo lov til å håpe på at det er feilen..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...