Eivind Stølen Skrevet November 23, 2014 Skrevet November 23, 2014 Igår da jeg var ute å kjørte så begynte batterilampa og lyse. Etter 1 times tid så kutta anlegget i bilen og skrudde seg på igjen, og abs, antispinn og antiskrens lampene begynte å lyse. Så tok det ikke lange tiden får bilen stoppa helt. Det virka som batteriet ikke lada mens jeg kjørte.. Er det da dynamoen det er noe feil med, eller er det batteriet? Hadde bilen på verksted på mandag og bytta vifta til klimaanlegget. Kan det kanskje ha noe med det og gjøre og? At den tapper batteriet for strøm?
vegard89 Skrevet November 23, 2014 Skrevet November 23, 2014 (endret) Det du kan prøve i første omgang er og sjekke om den lader ved og måle med et multimeter eller lignende. Eller så kan du gjøre som her : Da vil du få opp ladinga på dynamoen i obc. Kan jo såklart være batteriet også som begynner å bli dårlig. Er det gammelt? Endret November 23, 2014 av vegard89
Eivind Stølen Skrevet November 23, 2014 Forfatter Skrevet November 23, 2014 Det du kan prøve i første omgang er og sjekke om den lader ved og måle med et multimeter eller lignende. Eller så kan du gjøre som her : Da vil du få opp ladinga på dynamoen i obc. Kan jo såklart være batteriet også som begynner å bli dårlig. Er det gammelt? Har prøvd å måle med mulimeter og det viser 12,4 når den står stille, og 12 blank når den står på tomgang. Prøvde den testen og. Første gangen så lada den opp til 14V når jeg rusa bilen, så skrudde jeg radio, aircondition og lys på, skrudde bilen av og på igjen, men da viste det bare 12V selvom jeg rusa den. Vet ikke hvor gammelt batteriet er, men har ikke bytta det i mitt eie vertfall
Krabbekrølle Skrevet November 23, 2014 Skrevet November 23, 2014 (endret) Spenningsregulator har kullstifter de slites ned med tiden. Sjekk om den er ok om det lar seg gjøre. Ikke alle kan tas av sitter på dynamo... Endret November 23, 2014 av 04E46330XD
Eivind Stølen Skrevet November 23, 2014 Forfatter Skrevet November 23, 2014 Spenningsregulator har kullstifter de slites ned med tiden. Sjekk om den er ok om det lar seg gjøre. Ikke alle kan tas av sitter på dynamo... Kan være det ja, eller kanskje børstene på dynamoen?
WMBtsatnaF Skrevet November 23, 2014 Skrevet November 23, 2014 På E36 så er regulator og børster en enhet som er fester inn i bakkant på dynamoen, gjerne tilsvarende på E46, kjapt og enkelt å bytte, men man bør ta ut dynamoen for å se at kommutatoren ser nogenlunde bra ut, bør ha minimun 13,8 volt ladespenning ved tomgang 14,4 ideellt. få ladet batteriet også samt sjekk deretter syrevekt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå