Zubzero Skrevet November 26, 2014 Share Skrevet November 26, 2014 Noen som har en ABC eksosanlegg link som jeg kan lære litt mer om eksosanlegg ? 1) Hører folk snakker om at når man kjører eks to rør fra en rekkesekser som er typisk på bmw som aldri møter verandre så får man bare tre sylindre pr rør, dette skaper en annen lyd enn hvis man kjører alle kombinert mot ett rør før det eventuelt deler seg. 2) Hvor mye motstand skal eksosen ha ? hvordan måle dette ? hvordan lage dette ? 3) hvordan beregne rør diameter ihht HK osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet November 26, 2014 Share Skrevet November 26, 2014 Har du brukt google? Torolav933 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusRoren Skrevet November 26, 2014 Share Skrevet November 26, 2014 En bil med sportseksos burde ha rundt 5-8psi antar jeg og et "race" anlegg har vel nedi 1-2 psi motstand. Rørdim pleies vel å måle uifra motorvolum. 2-2,5liter har vel 2" rør og over dette 2,5". Turbo så stort som mulig.. Men har du for store rør på sugemotor får eksosen mindre fart og du vil dermed miste litt moment i lavere turtall. En turbobil skal ikke ha motstand. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zubzero Skrevet November 27, 2014 Forfatter Share Skrevet November 27, 2014 Har du brukt google? ,) ja har lest en del på Google...Men syntes infoen spriker litt.. Vil alltid lære mer =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zubzero Skrevet November 27, 2014 Forfatter Share Skrevet November 27, 2014 (endret) En bil med sportseksos burde ha rundt 5-8psi antar jeg og et "race" anlegg har vel nedi 1-2 psi motstand. Rørdim pleies vel å måle uifra motorvolum. 2-2,5liter har vel 2" rør og over dette 2,5". Turbo så stort som mulig.. Men har du for store rør på sugemotor får eksosen mindre fart og du vil dermed miste litt moment i lavere turtall. En turbobil skal ikke ha motstand. Takker for svar... Fant en fin tråd om dette hvor de hevder at det med motstand er feil, altså at både turbo og Natural aspirated motorer skal nesten ikke ha motstand. Som du sier hvis det er liten motstand må også rør diameteren være optimal / ikke for stor slik at hastigheten er høy og skaper et vakuum og hjelper til å bli kvitt eksosen fra sylinderne. Lurer på om jeg skal bytte grenrørene, har sportseksos fra der grenrørene slutter men har en vond følelse av at org catten som sitter der er en mega HK-svekker, catt må jeg ha uansett men aknskje lengre nede i systemet. Tenkte event noe slikt Endret November 27, 2014 av Zubzero Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet November 28, 2014 Share Skrevet November 28, 2014 Om du kjører på med race cat der orginal katten er, så tror jeg du kommer langt, samt mellompotte er heller ikke så nødvendig, kjør på med en litt bedre bakpotte så tror jeg du er i mål. Selv skal jeg få bygget ny eksos på min utskiftbare katter, som jeg erstatter med rakrør etter eu, x pipe og en bakpotte. Det skal jeg ha, neste hos meg blir grenrør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fidelio Skrevet Desember 1, 2014 Share Skrevet Desember 1, 2014 Du kan kjøre på med grenrør til 330 til en 320 f.eks. samme dim. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå