Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenkte å legge ut dette ettersom det hjalp meg og finne feilen med abs`en på min 1994 e36 M3 3.0.
Litt er info fra diverse bmw forum rundt om i verden og litt er egenkomponert, håper det er til hjelp :)
Alt av bilder er illustrasjons foto og stemmer ikke med min bil, glemte helt av å ta bilder.
Pin kontakt listene på bildene lengre ned er fra en 1995 M3, dere finner til deres årsmodell i link under om dere endrer årsmodell bakerst i linken, det står på rundt side 185 i pdf filen.

 

1)
Test ABS sensorer for motstand og generert vekselspenning.

 

a) Etter pin kontakter på abs modul, test motstanden i hver sensor ved hjelp av et multimeter som måler Ohm, sett rekkevidden til ca 2000. Sensorene skal lese ca 1000-1100 ohm. (mine var rundt 1050ohm på alle 4)

Her er Feilsøkings \ ledningsnett manual for e36.
Endre siste tall i link for din årsmodell, eksempel for 1994 og 1997 modell.
http://www.bmwtechinfo.com/etm/data/e36/e36_94.pdf

http://www.bmwtechinfo.com/etm/data/e36/e36_97.pdf

For min 01-1994 M3 3.0 , er inngangspinnene (i ABS modulens kontaktplugg)  som følger:
Høyre foran = 29 & 47
Venstre foran = 30 & 48
Høyre bak = 27 & 45
Venstre bak = 28 & 46

Da skal alle vere 1000-1100ohm, det fine med å teste dem slik, så sjekker du ledningsnettet fra abs modulen og ut til sensorene samtidig.
illustrasjons foto, ikke fra min bil, glemte helt å ta bilder...

post-52494-0-35853000-1417737719_thumb.j
post-52494-0-92540700-1417737749_thumb.j

 

(b Nå skal du måle volt AC (vekselspenning) på et digitalt multimeter, du vil nå teste den genererte vekselspenningen for hver hjulsensor (med de samme pinnene i ABS modulens kontaktplugg som nevnt ovenfor), når du spinner hjulet (roterer) vil dette generere en vekselspenning som modulen bruker til å registrere fart på hjulet. Spenningen bør være tilnærmet lik for hver hjulsensor, for en fast rotasjonshastighet (vanligvis rundt 1 til 5 volt AC). Spenningen skal øke etter hvert som rotasjonshastigheten øker. Eg målte 0,5-1volt ved å spinne skivebremsen for hånd på begge hjul fremme, bak satt eg bilen på bukker og satt den i 5gir på tomgang og målte ca 2 volt. Dette varierer sikkert litt men du får indikasjon om sensoren virker og gir signal. Man må bruke et multimeter som måler 0-20V AC, et multimeter med et minste måleområde som 200v.. er bare å glemme.

 

Forsensorene har også en jording, det er den tredje pinnen i koblingspunktet inne i hjulbuen, her målte eg bare mellom denne pinnen og karosseri for å sjekke at der er god kontakt, litt stress og måle mellom abs modul og inni hjulbuen.

Hvis en\flere sensorer feiler på motstands eller spenningstesten, bytt dem ut.

Hvis alle sensorene bestod testen, og ABS-varsellampen tennes når bilen ikke er i bevegelse, fortsetter du til trinn 2. Hvis sensorene bestod testen og varsellyset bare kommer på når bilen er i bevegelse, fortsett til trinn 2 eller fjern sensorene fra navene og rengjør å inspisere dem, og sjekk tannkransen for sprekker og dritt. Hvis det ikke blir forbedring, gå til trinn 2.
post-52494-0-56431000-1417738222_thumb.j

post-52494-0-70478400-1417738231_thumb.j

post-52494-0-41462200-1417738241_thumb.j

 

2) Test bremsepedalens bevegelses sensor.
Følgende potensielt problem er unikt for E36 chassiset. Hvis man diagnostierer et annet chassis, gå videre til trinn-3. E36 modellen har en bevegelses sensor som registrerer hvor langt du trykker inn bremsepedalen. Føleren er montert inn i bremsekraftforsterkeren. Sensoren kan feile, og dette vil gi masse rare ABS feilvarsel. Dette viste seg og vere feil på min etter mye feilsøking.
Sensoren kan testes på ABS modulens kontaktplugg, og er lik hjulsensor testene ovenfor, eller direkte mot sensoren, ved å koble pluggen ifra sensoren og teste med multimeter på sensorens kontakter mens noen sitter i bilen og trykker på bremsepedalen. Bremsepedalens bevegelses sensor går til pinner 16 og 41 i ABS modulens kontaktplugg.
Bruk et multimeter som måler ohm for å teste mellom de to pinnene. Sensoren er en variabel motstand, det vil si, dess mer den blir presset sammen jo mer motstand får man.

Med bremsepedalen helt ute, bør motstanden vere ca 250 ohm. Start motoren, og trykk pedalen sakte inn, nå skal motstanden gå sakte opp mot 500-ish ohm før pedalen stopper.
Beste måten og teste denne på er å ta den ut av bremsekraftforsterkeren og trykke den inn for hånd, står mer om dette lenger ned her.
Dersom den får full kortslutning og hopper fra 250-300ohm til -2000ohm og til 6-700ohm er sensoren mest sannsynelig klar for utbytting.. var det som skjedde med meg, eg målte en som virket, og den gjekk stabilt fra 250 til litt over 1000ohm før den kortsluttet. Den skal hoppe litt da den legger på en motstand for hvert hakk den går inn. Det vil virke logisk da du tester den.

Hvis ABS varsellampen har kommet på så snart motoren startes (eller før bilen beveger seg), og den statiske(med pedalen ute) motstanden er ca 250 ohm, er det mest sannsynelig ikke pedalsensoren som er feil. Hvis ikke motstands målingen passer med informasjonen ovenfor, når du tester:

 

Fjern sensoren ((festet med en stål ring som er delt på undersiden, litt vrien å få av. LØS EN SLANGE ELLER TRYKK PÅ PEDAL FOR Å FÅ UT VAKUM FØR DU TAR UT SENSOREN, ellers kan o-ringen falle inn i bremsekraftforsterkeren)) og mål motstanden ved å manuelt trykke inn stempelet på sensoren.
Du bør se en jevn økning fra ca 250 ohm opp til ca 1000 ohm og deretter på om lag 2/3 komprimering av stempelet, bør motstanden gå til en full kortslutning, lukket bryter (uendelige ohm).
post-52494-0-70643100-1417737811_thumb.j
post-52494-0-10148800-1417737834_thumb.j
post-52494-0-16977200-1417738035_thumb.j
post-52494-0-86675500-1417738044_thumb.j

3) Testing av strøm innganger til ABS styreenhet (spesifikke tester er for 1994 E36 3-serie. Sjekk gjeldende koblingsskjemaer for andre modeller).
a) Koble jord (svart) sonde på multi-meter (satt til 12v likespennings måling) til pinne # 1 eller 19 i ABS`ens kontaktplugg (begge er jord). Bruk den positive (røde) sonde for følgende individuelle pin tester.

 

Pins # 15 # 33 og # 53 bør ha 12-volt når tenningen er på (og ingen strøm når tenningen er av).

* Hvis ingen strøm på # 15 og #53 - sjekk sikring # 21.
* Hvis ingen strøm på pin # 15, men det er strøm på pin # 53, erstatte ABS relé.
* Hvis ingen makt på pinne # 33 - Sjekk sikring # 23.

 

4)
Ved hjelp av jumper ledninger, gjelder 12-volt til pinner # 7 og # 4 i ABS pumpeenheten, (koblingspluggen på pumpeenheten, ikke ledningsnettet til abs modul). Påfør positiv til pin # 7 og negativ til pin # 4.

* Hvis pumpen går, er pumpemotoren OK.
* Hvis pumpen ikke kjører, er pumpemotoren defekt og må skiftes.

 

5)

Tar denne på engelsk ifra der eg fann den, men det stemmer ihvertfall med min bil.
Test ABS pump assembly solenoid valves.
Testing is done at the ABS pump assembly connector plug (on the assembly), using the ohms range of a multi-meter.  The solenoids should measure about 2 to 9 ohms.  An open circuit or substantially higher resistance, or no resistance (shorted circuit) would be indicators of a faulty solenoid and the hydraulic assembly should be replaced.

 

a)  Left-front inlet valve – terminals #3 to #2
B)  Right-front inlet valve – terminals #3 to #1
c)  Left-front outlet valve – terminals #3 to #8
d) Right-front outlet valve – terminals #3 to #9
e) Rear axle outlet valve – terminals #3 to #10
f) Rear axle inlet valve – terminals #3 to #11
g) Over-voltage protection solenoid – terminals #3 to #12

 

Dersom alle ovenstående tester er positive (alle testede deler og systemer er OK), kan det være ABS  modulen som er defekt.., eller det kan være et problem med ledninger i systemet.

Endret første post og laget denne da ingen kunne svare på spørsmålet mitt.
Dekkdimmensjonen lagde ikke trøbbel.

Endret av Flanders320i
Skrevet (endret)

Burde denne kansje legges inn under DIY for e36 ?

Meninger?

For de som vil se nærmere på sensoren og loddepunktene som var gåen, har loddet dem opp igjen og nå virker sensoren som den skal.

loddepunkter innerst mot kontakt.

post-52494-0-69929200-1417809495_thumb.j

Sammensetning av sensor

post-52494-0-34705900-1417809536_thumb.j

Sensor reparert, og stålringen som holder den.

post-52494-0-90792800-1417809561_thumb.j

Endret av Flanders320i

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...