Gå til innhold

Store elektriske problemer, bmw 320, 2009 - 163hk - automat


Anbefalte innlegg

Skrevet

Første symptomer nå i kveld..

 

Når jeg skulle starte med startknappen, så stod bare starteren å dro rundt uten å starte. Trykket på knappen for å stoppe den igjen. Trykket ut nøkkelen og satte den inn igjen, og bilen startet.

 

Når bilen startet fikk jeg masse feilmeldinger på det elektriske.

Blant annet DTC, lufttrykk i dekk + andre feilmeldinger.

 

Underkjølt regn, så hjemturen ble litt spennende uten DTC i det hele tatt. ABS fungerte.

 

På vei hjem, stoppet den et par ganger nedover bakker, og var litt tricky å starte igjen virket det som. Fra jeg trykket på startknappen tok det 2-3 sekunder før bilen startet, men den startet.

 

Vel hjemme i gården, lot jeg den stå litt - i håp om at det kanskje var noe vann som hadde fryst på noe ledninger eller ett elller annet.. men mens jeg står der i PARK, og holder bremsepedalen inne slår motoren seg av, og gir beskjed om noe GEAR-greier jeg ikke rakk å se helt.

 

Stod også: "Check with nearest BMW dealer" eller noe sånt.

 

Er det noen som har noen som helst peiling på hva dette kan være - og hvor mange hundretusener jeg må ut med nå... *sukk* har en følelse av at dette blir hinsides latterlig dyrt. :(

Skrevet

Det aller enkleste og beste jeg kommer på er først og fremst å måle spenningen på batteriet. Hvis det er er under 12,1V i hviletilstand (når bilen har vært av minst 2-3 t) så er batteriet under 25%. For lav spenning på batteriet kan forårsake problemer for elektronikken. Da kan du prøve å lade batteriet over natten og måle igjen. Husk at du må bruke digitalt multimeter. Det bør være minst 12,45V=75%

 

Det er ikke lett, om ikke umulig, å si noe konkret hva det kan være. Hvis du ikke vet hvordan du måler spenningen be BMW Service kontrollere batteriet så evt. ta en diagnose, slette feilkodene som er blitt lagret så kan du prøve å kjøre igjen. Utover det er det service/diagnose 

Skrevet

Å gud bedre jeg hadde blitt glad om det bare var å kjøpe nytt batteri og programmere om bilen til noen få tusenlapper!

 

Tror dere at det kan være mulig at jeg er så heldig -  tatt i betraktning at det for første gang har vært litt kaldt / minusgrader i de siste dagene.

 

Bilen er importert, jeg har hatt den uten problemer i snart 3 år, og da er det vel sannsynlig at det er et annet batteri i bilen enn hva det ville vært hvis bilen var helt "norsk" (har jeg hørt noen rykter om en gang)?

Skrevet

Å gud bedre jeg hadde blitt glad om det bare var å kjøpe nytt batteri og programmere om bilen til noen få tusenlapper!

 

Tror dere at det kan være mulig at jeg er så heldig -  tatt i betraktning at det for første gang har vært litt kaldt / minusgrader i de siste dagene.

 

Bilen er importert, jeg har hatt den uten problemer i snart 3 år, og da er det vel sannsynlig at det er et annet batteri i bilen enn hva det ville vært hvis bilen var helt "norsk" (har jeg hørt noen rykter om en gang)?

Cold climate pack S842A har optimert bilen mer for veldig kalde klimaer. Oppvarmet veivhusvent. etc..i mine øyne er det ikke behov for det de fleste steder i norge bortsett fra kalde strøk på østlandet og finnmark/nordnorge. Standard versjon tåler mye kulde uansett, det er en BMW :)

 

Batteriet på BMW er alltid tilpasset det utstyrsnivået bilen har så det er viktig å velge batteri utifra VIN koden når du kjøper nytt og ta med i hensyn om det er gjort oppgraderinger i etterkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...