Gå til innhold

Kardang/differensial Bmw e46


L J K - E46
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

For 1 måneder siden kjøpte jeg med en bmw e46, 2002 modell med m sport pakke   .Bilen hadde da kun hatt 1 eier (dame i 40 årene), og alle slitedeler var blitt byttet ved behov, samt at hun hadde hatt den inne på verksted for en kontroll ca 3 uker før salg.


Bilen fremstod som perfekt med unntak av en "svak ulelyd". Dette var jeg rimelig sikker på skyldtes slitne hjullagre, og dermed slo jeg til.

Bilen har for øvrig kun gått 130 000 km

Jeg har nå hatt den oppe på "bukken", og fant ut at begge hjullagrene bak måtte byttes. Dette har jeg nå gjort, men ulelyden er der desverre fortsatt.

Denne ulelyden øker ikke i omfang ved økt hastighet, men er veldig mye mer fremtredende når en ikke har pådrag.

Jeg har nå hatt en kompis som er bilmekaniker til å se på bilen, og han er usikker, men tror en mulighet kan være differensialen.

Hva tror dere at det kan skyldes? Dette er min første bil og jeg er helt ny i gamet. Hadde derfor satt ekstremt stor pris på innspill for hva dette kan skyldes!

Mvh Lars Johnsrud Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lekker ofte litt olje på diff pga pakninger. Jeg byttet olje på min gamle E46, både på kasse og diff. Lyden er der kun når kassen er kald men forsvinner når den har kjørt seg varm. Forøvrig gjort hos BMW da jeg ikke hadde tid. Nå tenker jeg ikke mer på det og hvis lyden ikke utvikler seg gjør jeg ikke noe med det. Kardangen bør være justert. Sjekk foringen for diff og kassen, lager for kardang. Hvis det er fra kassen/drivverk bør frekvensen på lyden øke med farten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå benyttet mye tid ift å lytte i bilen samt diverse research, og ting peker i retning at det er noe i relasjon med differensialen.... hvis det er noe "galt" med denne, hvilke erfaringer har dere da ift lyder og hva som må gjøres?

Setter veldig pris på videre innspill, ettersom jeg er langt ifra sikker. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

i forkant av bytte av diffolje på min E46 318i, fant jeg en mengde innlegg i fora om uling i diff som følge av feil olje. Dette gjelder visst spesielt om man benytter oljer for "Limited Slip"/diffbrems, på diff uten diffbrems.

 

Kanskje fornuftig å bytte diffolje for å eliminere muligheten for feil og for lite olje.

 

Diffolje skal være en Lifetime olje som BMW påstår ikke skal byttes, men som FJPopp skriver, får diffen ofte små lekkasjer i pakninger og oljenivå synker. På min manglet ca. 3dl (av totalt 11 dl) olje, og den gamle oljen var ganske grå (kan vel tyde på vann i oljen).

 

Jeg fylte opp med Castrol Syntrax Long Life 75W-90 som er anbefalt for alle BMW med ordinær diff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke noe ulyd i diffen før oljeskift.

 

Tok skift på diffen også ettersom jeg byttet olje på girkasse. Girkasse hadde tydelig lekkasje i simring på utgående aksel, og etter gjennomgang av alle servicerapporter var verken girolje eller diffolje noen gang skiftet (aller periodiske oljeskift og service I + II er utført på merkeverksted). Utrolig at verksted ikke kommenterte lekkasje i kasse ved siste store service II.

Manglet MYE olje i kasse, hvilket trolig var årsaken til tregt girskift - særlig 1. og 2 gir. Ble vesentlig bedre etter oljeskift, men må nok bytte noe deler i giroverføringen også da skiftet er litt upresist (stor slakk i girstang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke noe ulyd i diffen før oljeskift.

 

Tok skift på diffen også ettersom jeg byttet olje på girkasse. Girkasse hadde tydelig lekkasje i simring på utgående aksel, og etter gjennomgang av alle servicerapporter var verken girolje eller diffolje noen gang skiftet (aller periodiske oljeskift og service I + II er utført på merkeverksted). Utrolig at verksted ikke kommenterte lekkasje i kasse ved siste store service II.

Manglet MYE olje i kasse, hvilket trolig var årsaken til tregt girskift - særlig 1. og 2 gir. Ble vesentlig bedre etter oljeskift, men må nok bytte noe deler i giroverføringen også da skiftet er litt upresist (stor slakk i girstang).

Ja det virker litt sløvt at de ikke såg det på Insp.II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei.jeg gjorde det uten på min m3, og der er kattene nesten rett under samt ett varmeskjold, så trangere enn de fleste vanlige e46'er.

Er du pirkete nok (eller sørger for å ha nytt klips tilgjengelig) kan du i teorien gjøre det fra innsiden av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...