Gå til innhold

E46 318ci fjusker og stopper under kjøring! HJELP trengs!


Halvardhog
 Share

Anbefalte innlegg

Har nå hatt det problemet at batterilampa lyser noen ganger, og da bare dør motoren. Kan skje når den står på tomgang, og under kjøring. Noen ganger bare starter den igjen, og andre ganger starten den ikke før 4-5 forsøk.

Dette er N42B20A motoren.


Har tatt diagnose på den og fikk opp følgende feilkoder:
 

27C3 Motoroljestand-sensor                                            Signal uforståelig

27BB Kamakseljustering (rekke1), utblåsing                    Adasjon utenfor område

2780 Fastmerkesignal                                                      Feil på/signalfeil

277F Veivaksel-posisjonssensor                                      Ledningsavbrytelse

2782 Kamaksel - posisjonssensorutblåsing- kamaksel    Signal uforståelig

2731 Styring, innsugningskamaksel                                 Adapsjon utenfor område

 

Håper noen kan hjelpe meg med problemet, siden jeg ikke er så dreven på bil.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du der att du klarer å fikse disse feilkodene evt selv eller må du levere inn bilen uansett?

Det jeg får ut av dette så er ikke dette en jobb for en helt vanlig hobby mekanikker uten erfaring og utstyr :)

Når det kommer til batteri lampa så hadde jeg målt spenningen på batteriet og dynamoen først for det høres ut som om det er noen av dem som ikke er helt friske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du der att du klarer å fikse disse feilkodene evt selv eller må du levere inn bilen uansett?

Det jeg får ut av dette så er ikke dette en jobb for en helt vanlig hobby mekanikker uten erfaring og utstyr :)

Når det kommer til batteri lampa så hadde jeg målt spenningen på batteriet og dynamoen først for det høres ut som om det er noen av dem som ikke er helt friske :)

Har 2 venner som er mekanikere, så hjelp får jeg :-)

Ja, skal prøve få gjort det og. Har fryktet dynamoen ja.

 

bytt kamsensor og vips så tipper jeg det ordner seg..

Hører mange sier at man bør bytte den, og andre sier veivsensor forårsaker feilkode på kamsensor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde akkurat samme symptomer som deg en gang og tok diagnose på verksted. han sa da at ofte kan begge sensorene komme opp som feil. om hverandre..

så da må man se mere på symptomene.. vanskelig startet, fuskete, dør ut, er slapp,, er ofte kam sensor. nesten umulig og starte er ofte veisensor.

ikke mine ord dette men fra verksted. har stemt i veldig mange andre tilfeller her i forum så du kan søke litt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde akkurat samme symptomer som deg en gang og tok diagnose på verksted. han sa da at ofte kan begge sensorene komme opp som feil. om hverandre..

så da må man se mere på symptomene.. vanskelig startet, fuskete, dør ut, er slapp,, er ofte kam sensor. nesten umulig og starte er ofte veisensor.

ikke mine ord dette men fra verksted. har stemt i veldig mange andre tilfeller her i forum så du kan søke litt også..

Høres logisk ut dette.

Snakket med en på verkstedet på GS nå, og han mente det var noe med dynamoen han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet kamakselsensor. Feil på denne kan utløse en hel masse feilmeldinger. Og som nevnt over hvis bilen starter greit, så er det neppe veivsensoren.

Kamakselsensoren er også enkel å bytte i forhold til veivsensoren.

 

Pass også på at du har ny/oppgradert registerstrammer. Den orginale er kjent for å føre til registerhavari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet kamakselsensor. Feil på denne kan utløse en hel masse feilmeldinger. Og som nevnt over hvis bilen starter greit, så er det neppe veivsensoren.

Kamakselsensoren er også enkel å bytte i forhold til veivsensoren.

Pass også på at du har ny/oppgradert registerstrammer. Den orginale er kjent for å føre til registerhavari.

Skal få bestilt kamsensor da, men er det ikke 2?

Har nettopp vært hos GS på storservice, og da ble strammer byttet om jeg husker riktig.

Takker for alle svar så langt hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er 2stk identiske kamsensorer, en på hver kam.

 

I ditt tilfelle så ville jeg prøvd å bytte på eksossiden først. Funker ikke det så flytter du bare den nye over på innsugssiden.

Jeg mistenker at grunnen til at du også har en feilmelding på innsugskammen er at når kamsensor kødder så slår motorstyringen av VVT funksjonen.

 

Feilmeldinger og årsak/sensorer på disse motorene henger ofte ikke helt logisk sammen.

 

Kjøp også orginal kamsensor. Alternative sensorer har en tendens til å feile ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er 2stk identiske kamsensorer, en på hver kam.

I ditt tilfelle så ville jeg prøvd å bytte på eksossiden først. Funker ikke det så flytter du bare den nye over på innsugssiden.

Jeg mistenker at grunnen til at du også har en feilmelding på innsugskammen er at når kamsensor kødder så slår motorstyringen av VVT funksjonen.

Feilmeldinger og årsak/sensorer på disse motorene henger ofte ikke helt logisk sammen.

Kjøp også orginal kamsensor. Alternative sensorer har en tendens til å feile ganske fort.

Okei, skal ringe inn til GS i morgen å få de til å sende en :-)

Får håpe det er denne da.. Bare vært tull med bilen siden jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...