DieselVegard Skrevet Februar 4, 2015 Share Skrevet Februar 4, 2015 Er det noen som kan fortelle meg hva forskjellen i hjulopphenget på en E90/91 med Xdrive og en uten FAKTISK er. Er det fjærene, demperene eller fjærskålene? Alle? Har en 335 XI nå, med Hartge fjærer. Lurer på om Hartge hadde egne fjærer for X-drive, eller om det er akkurat det samme som en RWD. Ser veldig "rett" ut som den er nå. En Xdrive er jo enda høyere enn en bil uten M-pakke og RWD ser det ut til? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaWeRiCk Skrevet Februar 4, 2015 Share Skrevet Februar 4, 2015 (endret) Vet ikke forskjellen på de fjærene du nevner, men En kompis ville ha senkefjærer til sin 330Xdrive og fikk høre at det ikke fantes p.g.a. hvis høyden forandres for mye får du for stor vinkel på drivknutene og disse blir overbelastet og ryker etterhvert... Han klarte likevell å finne noen fjærer med tuv godkjenning til sin bil. disse senket bare 15/25 mm.. Bilen ble ikke særlig lavere utsende, men kjøreopplevelsen ble mer sportslig da de nye fjærene var stivere. Han mener det var hverdt hvær krone å bytte ut de orginale fjærene. Du kan ikke blodsenke en Xdrive. Endret Februar 4, 2015 av MaWeRiCk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Februar 4, 2015 Share Skrevet Februar 4, 2015 (endret) For det første er understellet så å si likt geometrisk, double pivot strut axle framme med imaginært styrepunkt og mulitlink (5x) HA5 bakaksel. Identisk som i E87 1-serier, Forskjellen er traverser som er forsterket, spesielt bak og hjulspindler som er modifisert for større og sterkere hjullager. Så er fjørene annerledes med demper. + 15mm høyere for å bedre dra nytte av x-drive i f.eks dypere snø. I grunn og bunn gjort mer solid for å tåle litt mer hjuling. Delene for alle bærearmer, traverser, spindel og hjullager er annerledes en uten x-drive. Men likevel er baktravers også tilpasset motorstørelser hva gjelder opplager for bakre diff. Red: Glemte å skrive at jeg kjenner ikke til noen flere modifikasjoner utover dette. Kan jo hende det er noen til men disse er de som er beskrevet i teknisk litteratur og det jeg har sett selv. Endret Februar 4, 2015 av FJPopp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Februar 4, 2015 Share Skrevet Februar 4, 2015 Glemte å skrive at karroseriet er modifisert også, blant annet på tunnelen for å lage plass til fremre kardang og forsterket hjul/demperhus og skåler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå