Gå til innhold

Etterstramming av Strekkbolter for å fikse lekasje?


myrvoll
 Share

Anbefalte innlegg

Har hørt nå en del om hvor i enkelte tilfeller folk strammer strekkboltene sine 30 grader ( i riktig rekkefølge såklart) - mange år etter blokka er montert og en lekkasje har oppstått :) Noen erfaringer med dette? og i isåfall med motoren M51 2,5 TDS ?

 

On another note...noen som har dørlister til E34 sedan ?:) - nordland ca (mulighet å sende og, jeg betaler) 

 

Takker for svar! :) Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt nå en del om hvor i enkelte tilfeller folk strammer strekkboltene sine 30 grader ( i riktig rekkefølge såklart) - mange år etter blokka er montert og en lekkasje har oppstått :) Noen erfaringer med dette? og i isåfall med motoren M51 2,5 TDS ?

 

On another note...noen som har dørlister til E34 sedan ? :) - nordland ca (mulighet å sende og, jeg betaler) 

 

Takker for svar! :) Erfaringer?

Eneste jeg vet, er at drar du en strekkbolt for langt så ødelegger du bruddstyrken, så det hadde jeg ikke tatt sjansjen på. Gjenger kan bli ødelagt også.

Har også "hørt" om noen som har byttet til nye strekkbolter med varierende resultat.

Så noen "Rema 1000" løsning [-o<

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vet, er at drar du en strekkbolt for langt så ødelegger du bruddstyrken, så det hadde jeg ikke tatt sjansjen på. Gjenger kan bli ødelagt også.

Har også "hørt" om noen som har byttet til nye strekkbolter med varierende resultat.

Så noen "Rema 1000" løsning [-o<

Er helt enig dette :) men 30 grader er ikke særlig mye..om man gjør dette i riktig sekvens kan det jo tenkes at boltene skal tåle dette :P og gjengene på blokka...og om man er heldig med hvor lekasjen er kan det fikses :P, men er ikke sikker enda om det er toppen som lekker olje :) bare noe en tidligere eier gjetta :) skal få sjekka først 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er faren, er etter som årene går så sitter topplokksboltene veldig hardt! Samtidig kan det bli korrosjon, med fare for at du drar bolten i stykker.

Har skiftet noen toppakninger på div biler, og etter 10 år + sitter som regel boltene noe sikkelig fast når man skal løsner dem.

 

Hvis du skulle prøve, noe jeg ikke anbefaler, ville jeg løsnet en bolt for så og trekke denne på nytt. Så løsne neste bolt, trekke til osv.

Men tviler på om du får noe bedre "trykk" på bolten av den grunn, selv med 30 grader ekstra moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er faren, er etter som årene går så sitter topplokksboltene veldig hardt! Samtidig kan det bli korrosjon, med fare for at du drar bolten i stykker.

Har skiftet noen toppakninger på div biler, og etter 10 år + sitter som regel boltene noe sikkelig fast når man skal løsner dem.

 

Hvis du skulle prøve, noe jeg ikke anbefaler, ville jeg løsnet en bolt for så og trekke denne på nytt. Så løsne neste bolt, trekke til osv.

Men tviler på om du får noe bedre "trykk" på bolten av den grunn, selv med 30 grader ekstra moment.

Takk for tipset!:) men om det er strekkbolter er det vell ikke smart å løsne på disse først helt, ettersom di bare skal strekkes en gang ?..tenker å løsne di først,deretter stramme 30 grader kan være noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt det med 30 grader og moment. Det der er forskjellig fra metall til metall nemlig så jeg ville brukt en momentnøkkel som er kalibrert og brukt BMW sine trekketabeller for den gitte motoren som og viser riktig krysstrekkingsmønster, og ikke minst den nøyaktig rette bolten. Trekker du lokket for mye så vil du få en svekket pakning.

 

Når det gjelder hele toppen så må/bør du bruke BMW sitt spesialverktøy som trekker alle boltene samtidig med samme moment, dette naturlig nok for å unngå skjevtrekking og ødelegge pakningen.

 

Du ødelegger ikke bruddstyrken til en bolt ved overtrekking. Om du trekker den over den såkalte "elastiske" delen av strekkstyrken så deformerer du den permanent og den vil da ikke lenger være like lang og gjøre sin tenkte misjon. Så hold deg til momenter oppgitt av BMW med evt. ettertrekking, og en kalibrert momentnøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt det med 30 grader og moment. Det der er forskjellig fra metall til metall nemlig så jeg ville brukt en momentnøkkel som er kalibrert og brukt BMW sine trekketabeller for den gitte motoren som og viser riktig krysstrekkingsmønster, og ikke minst den nøyaktig rette bolten. Trekker du lokket for mye så vil du få en svekket pakning.

 

Når det gjelder hele toppen så må/bør du bruke BMW sitt spesialverktøy som trekker alle boltene samtidig med samme moment, dette naturlig nok for å unngå skjevtrekking og ødelegge pakningen.

 

Du ødelegger ikke bruddstyrken til en bolt ved overtrekking. Om du trekker den over den såkalte "elastiske" delen av strekkstyrken så deformerer du den permanent og den vil da ikke lenger være like lang og gjøre sin tenkte misjon. Så hold deg til momenter oppgitt av BMW med evt. ettertrekking, og en kalibrert momentnøkkel.

 

Takker for svar :) men tenker du på att akkurat for denne motoren må alle boltene trekkes til samtidig? ....Er jo ikke slik det skal gjøre ifølge bentley og bmw manualer på andre motorer jeg har skrudd på, sekvensstyrt torque, med 3 forskjellige steps på alle boltene, noe spess for denne mener du ? m51?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skummelt det med 30 grader og moment. Det der er forskjellig fra metall til metall nemlig så jeg ville brukt en momentnøkkel som er kalibrert og brukt BMW sine trekketabeller for den gitte motoren som og viser riktig krysstrekkingsmønster, og ikke minst den nøyaktig rette bolten. Trekker du lokket for mye så vil du få en svekket pakning.

 

Når det gjelder hele toppen så må/bør du bruke BMW sitt spesialverktøy som trekker alle boltene samtidig med samme moment, dette naturlig nok for å unngå skjevtrekking og ødelegge pakningen.

 

Du ødelegger ikke bruddstyrken til en bolt ved overtrekking. Om du trekker den over den såkalte "elastiske" delen av strekkstyrken så deformerer du den permanent og den vil da ikke lenger være like lang og gjøre sin tenkte misjon. Så hold deg til momenter oppgitt av BMW med evt. ettertrekking, og en kalibrert momentnøkkel.

 

Takker for svar :) men tenker du på att akkurat for denne motoren må alle boltene trekkes til samtidig? ....Er jo ikke slik det skal gjøre ifølge bentley og bmw manualer på andre motorer jeg har skrudd på, sekvensstyrt torque, med 3 forskjellige steps på alle boltene, noe spess for denne mener du ? m51?

 

Hei, det er viktig å skille mellom topplokket og toppen. Topplokk er sekvensstyrt "outwards". For toppen så vet jeg at BMW bruker en hel haug med spesialverktøy som varierer fra motor til motor. Se bilder for M51 

 

post-62313-0-93680700-1423640794_thumb.j

 

post-62313-0-87727200-1423640806_thumb.j

 

post-62313-0-03777200-1423640816_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er viktig å skille mellom topplokket og toppen. Topplokk er sekvensstyrt "outwards". For toppen så vet jeg at BMW bruker en hel haug med spesialverktøy som varierer fra motor til motor. Se bilder for M51 

 

attachicon.gifhead cover.JPG

 

attachicon.gifcylhead1.JPG

 

attachicon.gifcylhead2.JPG

m51 diselmotorene er ganske annerledes en m50 , men skjønner! :) er ikke helt fersk, er flymekaniker og følger langt værre jobbguides:(  er såklart toppen det menes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m51 diselmotorene er ganske annerledes en m50 , men skjønner! :) er ikke helt fersk, er flymekaniker og følger langt værre jobbguides:(  er såklart toppen det menes :P

Ja vil tro det blir fort litt verre med fly og turbiner ja :) har jobbet en del med GE LM2500 offshore. komplisert "liten" sak av og til

 

Var ikke meningen å antyde noe om at du ikke visste forskjellen mellom topp og lokk, bare tok med begge tegningene.

 

Men var det ikke M51 du trengte? Syns du skrev det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vil tro det blir fort litt verre med fly og turbiner ja :) har jobbet en del med GE LM2500 offshore. komplisert "liten" sak av og til

 

Var ikke meningen å antyde noe om at du ikke visste forskjellen mellom topp og lokk, bare tok med begge tegningene.

 

Men var det ikke M51 du trengte? Syns du skrev det

Jepp :) beklager misforståelsen, var ment slik at jeg har skrudd mest på e34'n ;)- m50b20  er rimelig fersk på m51dieselturboen hehe , den GELM2500 jævln minte meg veldig om jetmotoren til F-16, har dessverre ikke vært så mye borti den heller :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...