Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har handlet meg en 750 som går på 6 sylindre og noen ganger slår inn på alle 12 .

Har dere noe forslag til ting jeg bør sjekke for å finne ut hvorfor denne går sånn ?

Den har også problemer med automatkassa og virker tilsynelatende i revers men har ikke noe kraft i gira forover.

kassa er nylig flyttet over i denne bilen av tidligere eier og skulle være i orden da de testet den før bytte av bil .

kassa mistet litt olje i byttet men er etterfylt. blei testet med hjerne til gammel kasse men er byttet til den som hører til kasse nå vistnok.gode tips til hva jeg kan sjekke eller prøve er velkomne .

forslag til løsninger for ombygging til manuell med deler som er å få kjøpt ferdig tilpasset er også aktuelt om jeg får motoren til å gå riktig.

på forhånd takk.

mvh.

Kjell Gunnar Hartz

Endret av CYCLONE
Skrevet

den er vel 1988 mod .

har ingen lamper i dash.

hovedbryter på batteri og når den har stått av en stund er motor mere riktig men begynner fort å tulle.

har en slags hvinelyd i kassa som jeg tenkte kunne være luft i pumpa men aner ikke åssen jeg får luftet den.

Skrevet

sjekk at begge coilen fungerer, har du prøvd og sett hvem sylinder rekke som kutter ut ?

for du kan prøve og kryssbytte styreenheter og coilene se om feilen "flytter" seg til andre siden.   evnt så kan det hende at du har en av triggerfølerne forran kødder  med deg ( denne kan ohmes)

Skrevet (endret)

Det er mest sannsynlig en av gass spjeldene(da lyser som regel eml lampa i instrumentet. Eller en av bensinpumpene da lyser ikke eml lampe.(du kan koble begge på den ene og prøve, er i tanken).

Eml lampa lyser i et par sekunder når du skrur på tenning. Hvis ikke går den rett i nød modus, samme gjelder uten instrumentet koblet til.

Hver gang du skrur av den hoved bryteren reseter du gass spjeld synkroniseringa, bør ikke brukes til vanlig. Er en omstendelig jobb og synkronisere, kjør bilen varm finn en slette på et par km. og sett bilen i første gir, stå stile og ta kickdown til du passerer 5500 omr. slipp gasen til den stopper helt opp, gjør dette tre ganger på rad.

På kassa har mest sannsynlig lammelen på første gir gått. Lammelen på de kassene ryker så fort du ruser bilen i park etter at den har vært i gir. Kan kun ruses i park etter at tenning har vært av i 30sek. og ikke blitt satt i gir.

Siden det er ulyd kan det være det er feil olje filter i forhold til bunnpane på kassa. Er to typer, var en service bulentin på dette en gang 

Endret av bmwmaxi
Skrevet

Høres ut som den kassa er bare å få rivd ut og hivd til fordel for ei manuell av noe slag .

Er det noen som har noe forsag til manuell kasse til meg ? 

vurderer å gå for et billig datasprut for å slippe å sloss med tvilsom motorstyring ...

Skrevet

Høres ut som den kassa er bare å få rivd ut og hivd til fordel for ei manuell av noe slag .

Er det noen som har noe forsag til manuell kasse til meg ? 

...

Nå er ikke jeg kjent med at E38 ble levert med manuell kasse, så der trur jeg du får trøbbel.

Pedalsett feks.

Mulig du kan bruke noe fra M5 eller 540, men så er det godkjenning da.....

Billigst og best, brukt automatkasse, få motor til og gå, selg og kjøp 740 istede.

Skrevet

Er en e32 dette. Kassa som passer er 850csi men den pleier og ligge på kr.15000-20000,- hvis du finner noen + sving hjul. Billigste løsning er og sveise om clutch huset fra en annen kasse.

Skrevet

Den 850 kassa er nok litt utenfor budsjettet jeg har for denne bilen så ei omsveiset kasse er nok mest aktuelt .

Leste et sted at v8 kassene passer bortsett fra de to øverste skruene men syns det hørtes rart ut at ikke mange bruker v8 kasse uansett da .

Har skjønt det som at v8 svinghjul er brukbart i allefall.

Pedalsett må da gå å få ordnet på et vis for jeg trenger ikke tenke på godkjenning da dette er en svensk bil som skal brukes på isen og jordekjøring.

Skrevet

Jekket opp bilen i garasjen og her er det 10-15 grader og da giret den fint gjennom gira mens den sto på bukk men bare til oljen blei varm så kuttet den ut ...

Kan det være for mye eller for lite olje på den ???

virker som den går stabilt på alle tolv også nå men vanskelig å være sikker på det mens den bare rusler for seg selv på bukker .

Skrevet

jekk opp bilen så den står beint.

få driftstemperatur på oljen, skru ut pluggen i bunnpannen på kassen. skal renne olje ut om det er for mye.

det er nok får oljen ikke renner ut.

prøv å kjenn oppi om det er lite olje.

kan være oljen er gammel og utslitt.

vask og flush med ny olje er da løsningen om det ikke lukter brent av den gamle oljen,.

lukter det brent er lamellene mest sannsynlig svidd og ny/ brukt kasse er løsningen

Skrevet

jeg tappet ut olja gjennom bunnpluggen og det kom ut nær 4 liter og har fylt på igjen drøyt 2 og nå er den faktisk for høyt på pinnen igjen med motoren gående på tomgang..

Jeg kjenner ikke noe brent lukt av olja men den er mere brun enn rød ...

bakhjula står stille og den vil ikke gå i noe gir .

Skrevet

vask og flush med ny olje er da løsningen om det ikke lukter brent av den gamle oljen,.

lukter det brent er lamellene mest sannsynlig svidd og ny/ brukt kasse er løsningen

Da prøver du dette.

Brun olje = gammel olje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...