Gå til innhold

E39 - Tenningsbank


Kimelimm1
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Har kjøpt en E39 med M52B20.
 

Dagen etter jeg kom hjem, så merka jeg en ny lyd.

 

Jeg får en raslelyd hvis jeg fyller 95-oktan og f.eks kjører i 40km/t og setter den i 3/4 gir.

 

Jeg kjører bare 98 nå, det fjerner lyden mye, men ikke alt.

 

Såvidt meg bekjent så er det angivelig mulig å justere kammen? Eller er det noen andre som vet om hva det kanskje kan være?

Raslingen er litt som dieselbil-rasling, og kommer som sagt ovenfor, men ikke så ofte med 98/V-Power.

 

Hva tenker dere?

Jeg kan ikke heve kjøpet da dette er noen mnd siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal vell ikke få det pga kammene justerer seg automatisk? Ta en diagnose på den du! Men hadde det vært tenningsbank så hadde man hørt det hele tiden? Beste måte er og ta diagnose.. Sikker på at det ikke er et skjold som ligger og vibrerer da? eller rasler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Heisann.

Ja, kammene justerer seg jo automatisk.

 

Jeg har tatt diagnose (med en kamerat vel og merke, var første gangen han tok det), og da fant vi ingen feil.

 

Grunnen til at jeg tror det er tenningsbank, er fordi det kommer utrolig mye mer om jeg fyller blyfri 95 enn 98/v-power, og det kommer bare ved mye motstand, som hvis jeg f.eks setter den i 4.gir og kjører i 40km/t eller kjører i 3/4.gir i en slak oppoverbakke f.eks.

 

Om det kan være et varmeskjold eller noe kan fint være mulig, det har jeg ikke vurdert, men ville dette hatt noen innvirkning på hva slags bensin jeg fyller?

 

Det er som en type "diesel-rasling".

 

Dette er noe av det som stod i annonsa:

 

Her er ting som nylig har blitt gjort:

Byttet slipesett på motor og plana toppen.
Nye stempelringer, ventiltetninger, strekkbolter, rådelager og toppakning.
Ny bensinpumpe. (Dette er gjort på verksted.)
Ny clutch.

 

Dette ble gjort av en som bygger gatebiler, så antar at dette er gjort ordentlig.

 

Er også noen som har påstått at det kan være slave/master-sylinder, men får ikke det til å stemme heller. En annen har også snakket noe om at det kunne være dyser.

 

Kan det være en bankesensor? 

Takk for svar, håper på fler, vil helst finne ut dette, sånn at jeg ikke har gått i en skikkelig felle.

Endret av Kimelimm1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ein som tenkte bankesensor og http://bimmers.no/topic/628410-bankesensor-p%C3%A5-e39-520-feilen-funnet/
Viste seg å være falskluft, men siden din reagerer på 95-98 ville eg hatt ein knapp på sensoren ja.

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/varer/delekatalog_11/11_1484

Det første eg ville gjort var å testet at alle dysene har det trykket dei skal ha, just in case

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, åssen får jeg testet dette? Si at jeg ikke er mekaniker, er det noen guide på det, her på forumet?

 

Men er det ikke sånn at hvis sensoren var ødelagt så ville den enten funka eller ikke, uavhengig av drivstoff?

 

Takk for svar igjen! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok diagnose med et apperat GS hadde som sagt, og da stod det ingenting når man tok sånn quick-check-sak.

Kan for all del dra opp å gjøre det igjen, men ville en diagnose finne ut om den feiltente uten at motoren gikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil lagre seg misfire cyl X.

Anbefaler deg å kjøpe BMW scanner 1.4.0!

Så jeg fyrer opp dette og kjører mens den scanner? Såvidt meg bekjent er min obd i motorrommet, og jeg må kjøre på en viss måte for å få "tenningsbanken":

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...