Gå til innhold

2002 525d original M-Sport


Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer nå salg av min særdeles trofaste E39 525d M-sport Touring da jeg trolig mottar firmabil om kort tid og kun har en parkeringsplass tilgjenlige.


Historikk:
Bilen ble produsert Juni 2002 og kommer opprinnelig fra en eier i München Tyskland hvor den videre ble importert av en småbarnsfamilie fra Molde i 2007, de hadde bilen frem til 2012 hvor den igjen ble plukket opp av en stor BMW entusiast fra Råholt/Gardermoen, bilen ble her primært brukt som konebil og svært pent kjørt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Motor:
Disse motorene er skuddsikre og ren ingeniørkunst.
Den går godt og bruke svært lite. Statistikken ligger på et røft regnet gjennomsnitt på ca. 0,70 ved blandetkjøring og 0,55 per mil ved landeveiskjøring noe som er overaskende av stor, tung og driftsikker bil fra 2002 med 2,5l motorvolum.
Det blir Søndag 08. Mars skiftet luftfilter, kupéfilter, veivhusfilter, olje og oljefilter, noe som er blitt gjort hver 15 000km siden sist BMW stempel i boken.
Det eneste BMW har hatt litt trøbbel med på disse type motorene er noen ting kalt "swirl flaps", disse sakene ligger i innsuget og skal forminske utslipp. På denne bilen er disse blitt fjernet da de hadde en tendens til og løsne og bli med videre nedover i motoren og ta knekken på div. andre ting. Dette ble fjernet hos BMW under tidligere eiers opphold.
Bilen fikk også nytt batteri og ny panserwire hos Bilia like før jul, her ble det også konstantert en liten diesellekasje fra motorvarmer som ble reparert samtidig.
Bilen har heller aldri vært chipet.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gir:
Girkassen girer silkemykt og alltid helt korrekt, her er det blitt skiftet olje og filter jevnlig.
Den er veldig stabil og girer etter din kjørestil.
Kassen er ikke "flushet" noe jeg og mange andre er meget skeptisk til da det spyles olje med et hardt trykk inn i girkassen, som gjør at avleiringer o.l. kan løsne under kjøring og skape et mye større problem.
Bilen har avtagbart hengerfeste, men noe som ytterst sjeldent har blitt brukt opp igjennom årene.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Understell:
På denne bilen sitter det normale M-Sport fjærer og dempere foran, mens bak er det nivåregulering, det vil si at laster du bilen full av varer, vil den alikevel heve seg opp til normalt niva ved hjelp av en kompressor, dette fører til at bilen blir mer stabil og trygg under kjøring hvor bilen er tungt lastet eller drar tung tilhenger.
Det følger også med helt nye og umonterte H&R 40mm senkefjærer om ønskelig.
Bilen har nylig vært på sjekk hos Bilia av luftbelgene hvor det ble konstantert at de er 100% og ingen lekasjer.
Den er svært stabil på veien og et prakteksemplar på vinterføre, den dytter seg frem stort sett overalt.
Det ble tidligere i vinter byttet casterstag på høyre og venstre side i forstillingen.
Forstillingen blir på nytt gått over av verksted før salg.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Karosseri:
Bilen er pen i lakk og har jevlnig fått gode polering da jeg er fryktelig nøye på og ha ren og blank bil.
Dessverre er det noen små rustflekker og steinsprut her og der.
Panseret finnes det noen bobler, samt bagasjeluke og dører fremme.
Det er ikke store greiene og kun overflate meg bekjent.
Frontfangeren har også noen skader helt nederst hvor det har falt av litt lakk pga. et lite uhell på snøføret fra tidligere eier.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Felg og dekk:
Det følger totalt med 10 hjul til bilen.
Nye gode sommerdekk sommeren 2014 på originale 18"/8,5" og 9,5" BMW M-Prallel, 5stk.
Nokia hakapelitta piggdekk kjøpt høsten 2013 på orignale BMW 16" felger.
Reservehjul, som nytt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Interiør:
Bilen har M-Sport stoler og M-Sport ratt som en del av M-Sport pakken.
Det finnes ikke én pikselfeil i instrument eller navi.
Her er det heller ikke mangel på utstyr, denne bilen har så og si alt den kunne bli levert med fra fabrikk. (se utstyrsliste i galleri).
Navigasjonen fungerer strålende og her følger kart-DVD fra 2011 med.
Bilen har også et velfungerende alarmsystem.
Det følger med alt av originale hefter, servicebok og kvtteringer.
Bilen blir vasket, renset og polert opp nok en gang før salg.


post-58142-0-50149700-1426199976_thumb.j

post-58142-0-76706800-1426200026_thumb.j

post-58142-0-71406000-1426200133_thumb.j

post-58142-0-82723000-1426200053_thumb.j
post-58142-0-59456200-1425411956_thumb.j
post-58142-0-67923700-1425412003_thumb.j

post-58142-0-14068100-1425541937_thumb.j
post-58142-0-34832300-1425542222_thumb.j
post-58142-0-38612300-1425542268_thumb.j

Endret av J.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen står nå på verksted for skifte av bærearm, og vindusheis på pasasjerside da den sviktet i morges.

Km stand er pdd. 275 000, bilen går som ei klokke.

 

Vi som BMW entusiaster vet at disse motorene går langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda de går langt. Men det koster å holde dem bra også. Skiftet akkurat en dyse og fjernet egr på 270000. Det sammen med bremser og service så koster det fort en del.

Jeg kunne tenkt meg nær bilder av rust og dør falser og bakre jekk fester. Bor et stykke unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble akkurat plukket opp fra verksted, her er det skiftet lenkearm, bærearm og ny vindusheis på passasjerside.

Det blir tatt nye bilder til helgen, hvor også en Aerodynamic takvinge blir lakkert og montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...