Gå til innhold

Veldig ujevn tomgang, samt diverse andre problemer - Tips mottas gjerne - 2004 316ti

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens.

Har fått noe problemer med min 2004 316TI, som jeg håper dere kan hjelpe med.

Prøver å gjøre det så ryddig som jeg kan, så dere kan se utviklingen.

Vel 6 måneder siden

Skiftet gasspjeld, grunnet problemer med tomgang (ikke klarte å holde seg på tomgang)

Vel 1 måned siden

Bilen har fått en sånn høyfrekvent "elektrisk" lyd, minner litt om coilwhine, men den er sånn "high pitched" og den kommer etter 2000 rpm. Skal prøve å fikse en video som viser lyden, men vakke så lett å filme, akselere og holde seg på veien, men skal prøve å få gjort det i kveld.

Samtidig så ved 2 anledninger, mens jeg skal rygge ut fra en parkeringsplass, så "dør" bilen. Altså jeg gir akselerasjon, men bilen tar ikke. Aldri blitt klok på den clutchen/gasspedalen, fordi syntes den tar så forskjellig hele tida. Bilen har gått 100 000km. Jeg setter den i revers, gir gass og drar ut clutchen, den begynner å bevege seg før den dør. Dette har skjedd 2 ganger, og begge ved rygging.

I dag
Hjem fra trening i dag tidlig skjedde det noe merkelig. Står i et kryss, og venter på å få kjøre inn. Har clutchen inne, og i første gir. Rører ikke gasspedalen. Plutselig begynner bilen å øke turtall av seg selv. Den bevegde seg fra 700rpm til 1700rpm. Gikk opp og like fort ned igjen, så opp og så ned igjen.

Når jeg kom hjem, satt jeg bilen i fri, med brekket på og lot den stå på tomgang, etter 30 sekunder begynte den å gå veldig ujevnt på tomgang, problemet mitt for mange måneder siden var at bilen ikke klarte å holde seg på tomgang, men nå går den altså veldig ujevnt. Står rolig på 700 så beveger den seg opp til 1700 ca og så ned igjen. Satt i 10 min og fulgte med.
De første 5-6 min så holdt den på sånn, men etter de minuttene holdt den seg på 700rpm.

Hva kan det være?
Hvis man tar utgangspunkt i det siste, får den feil blanding, lamda sensor, gassspjeld, den greia som sitter til venstre i motorrommet som jeg ikke husker navnet på i farta. Det var den eller gasspjeldet som de trodde var synderen sist, men har helt glemt hva den heter.

Spør, fordi er bare student foreløpig, og syntes det er greit å skrive her, fordi det kan gi meg en pekepinn med kostnader etc.

Takker for all hjelp jeg skulle få

Skrevet

EML lyset kom under kjøring i dag, gikk bort etter 10-15 sekunder, men da blir det service neste. Bare håpet at noen visste hva det kunne vært på forhånd så jeg har en ide om kostander

Skrevet

Lyden du beskriver kan høres ut som veivhusventilasjon, ugjevn tomgang kan være mange ting men falskluft er første tanke. Mens bilen står på tomgang prøv både å legg press på oljepåfyllingslokk mens bilen går for å se om det bedrer seg, prøv også å åpne det mens bilen går å kjenn etter om det suges fast

Skrevet (endret)

Det er ikke luftpumpa di du hører?

Men den luftpumpa skal vel uansett kun gå når motoren er kald og de første 30-60 sekundene etterpå.

Har en nabo med en 2002 modell 316i med N42B18 motor. Der hviner pumpa noe voldsomt.

Som Bmw Mek skriver over så er det nok lurt å sjekke for falskluft. Er ikke så mange muligheter for falskluft på disse utenom veivhusventilasjonen.

Sjekk belgen mellom luftmengdemåler og gass spjeld.

Ved 100.000km så begynner det nok å nærme seg tid for å bytte veivhusventilasjon med tilhørende slanger.

Jeg har forøvrig en 2002 modell 318i med N42B20 motor, og motoren i den er omtrent identisk med din tror jeg.

Sist Lørdag fikk jeg også kluss med tomgangen, men kun med kald motor. Din beskrivelse høres veldig lik ut med min.

Turtallet pulserer opp og ned mellom vanlig tomgangsturtall og ca 15-1700rpm.

Jeg har ikke hatt motorlampe. Fant heller ingen feilkoder med en sånn Bluetooth dings som jeg kobler opp mot telefonen.

Hvis jeg stopper og starter motoren igjen når tempen har passert det blå på temperaturmåleren så går den helt fint.

Men hvis jeg ikke gjør dette, men bare kjører videre til arbeidstemperatur, så fortsetter den å pulsere.

Jeg merker også at den pulsere ved kjøring og lite gasspådrag.

Det var på tide med oljeskift på min, så i kveld så tok jeg motorflush og byttet olje og filter.

Skal sjekke senere i kveld men jeg har liten tro på at det hjelper på tomgangsproblemet.

Fint om du oppdaterer her med årsaken til dine problemer når du finner ut av det.

Jeg kan gjøre det samme.

Endret av anbjørn
Skrevet

En liten oppdatering etter motorflush og oljeskift.

Som jeg skrev over her så testet jeg igjen etter at motoren hadde blitt kald i går kveld.

Og utrolig nok så var da tomgangen helt normal og stabil.

I forbindelse med oljeskiftet så gjorde jeg ingen andre ting, fingra ikke med en eneste ledning eller kontakt.

I dag tidlig det samme, ingen antydning til pulsering.

Må si at jeg hadde liten tro på at flushing og oljeskift skulle fikse dette problemet, så jeg venter vel på at det skal dukke opp igjen.

Men slik er i allefall status foreløbig.

Olje brukt både før og etter oljeskift er Castrol Edge 0W-30 LL04.

Hadde kjørt 16.000km på skiftet.

Skrevet

Hvis det kommer tilbake, prøv å koble ut LMM(luftmengdemåler) mens bilen står på tomgang, hvis bilen endrer gange/reagerer når du kobler den ut er det et bra tegn, hvis du ikke får noe respons kan det tyde på defekt LMM, som kan føre til at motoren jager turtall (opp og ned) og at bilen kveler seg når man gir gass. Feilen kan ofte være sporadisk. Sjekk også etter falskluft ved å spraye litt startgass rundt luftbelgen og andre steder hvor du kan tenke deg at luft kan suges inn (utenom selve luftinntaket). Hvis motoren jager eller endrer gange når du sprayer tyder det på at startgassen kommer seg inn i luftsystemet og motoren.

Skrevet (endret)

Her er forresten en video som viser tomgangsproblemene

Ignore radioen

https://youtu.be/-X6Twd-eWMk

Takk for tipsene forresten. Det skal testes ut søndag. Kan stemme at det bare skjer når motoren er kald. Merkelig nok i går. Så kom eml lyset igjen og da når jeg stoppet var tomgang ujevn. Men så kom det antiskrens lyset på. Merkelig. Altså det som viser at bakhjulene tar dårlig når det er glatt osv. Dette kom på mens jeg stod i ro. Motoren var da også kald.

Endret av henrikhoe
Skrevet

Ikke for å si noe klart nå men samboeren sin 316 hadde omtrent samme problem og etter mye feilsøking kom det frem at registerkjede hadde strekt seg. Vi fikk opp feil på kamakselsensorer disse ble byttet til nye originale bmw. Men fikk forsatt feil på dem og da fikk vi beskjed om at det mest sannsynlig var at kjede hadde strekt seg. Etter dette ble byttet med strammer og fører ble den helt fin igjen:)

Skrevet

Ikke for å si noe klart nå men samboeren sin 316 hadde omtrent samme problem og etter mye feilsøking kom det frem at registerkjede hadde strekt seg. Vi fikk opp feil på kamakselsensorer disse ble byttet til nye originale bmw. Men fikk forsatt feil på dem og da fikk vi beskjed om at det mest sannsynlig var at kjede hadde strekt seg. Etter dette ble byttet med strammer og fører ble den helt fin igjen:)

• 3 weeks later...
Skrevet (endret)

Hei igjen

Hadde bilen på service i dag, fikk feil på oksygensensor cam, samt gasspjeld.

Det står at gasspjeld motor ikke innitialisert.

Nå har det seg sånn at jeg skiftet gasspjeldet hos bavaria bryne i november 2014. Tror dere at det er mulig for at de tilbakebetale den utgiften jeg nå hadde hos bavaria stavanger.

De eneste de gjorde var å inilasere gasspjeld motor, og slettet feilminne. Da gasspjeldet ikke var gjort ordentlig i følge bavaria stavanger.

Endret av henrikhoe
Skrevet

Forøvrig hvis feilen kom tilbake selv etter de har fikset gasspjeldet.

Så må cam oksygensensor skiftes samt registerkjedet må sjekkes. Noen som vet hva det koster å skifte cam okysgensensor? Og hva kan feilen være med kjedet? Slakt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...