Robert K Skrevet November 9, 2015 Skrevet November 9, 2015 Det var kjedelig å høre. Jeg grøsset på tanken av å la et verksted feilsøke, bytte og kode ny modul. Jeg tenkte selvfølgelig det verste da feilen dukket opp og endte opp med å lese alt jeg kom over av informasjon. Hadde jeg ikke fått liv i modulen min så hadde jeg kjøpt en "ny" på eBay og resatt den selv. Penger spart osv. Rattlåsen er en helt annen sak, da hadde jeg krøpet til korset og levert inn bilen, jeg også. Håper alt ordner seg raskt og billigst mulig. 2005 BMW E61 535d
Robert K Skrevet November 9, 2015 Skrevet November 9, 2015 (endret) Forresten, hvordan så kretskortet ut etter rens? Ble det like rent som mitt? Kom også på nå at jeg brukte sprayen og tannbørsten i kontaktene både på modulen og den på lykta. Noe av vannet fra lykta har med stor sannsynlighet funnet veien gjennom den også. La en klut på innsiden av lykten da jeg dynket kontakten. Deretter presset jeg modulen på og tok den av igjen noen ganger før jeg blåste rent og skrudde den fast. Vurderer nå å bruke blank plastidip på mine kretskort for å få dem helt lukket for å slippe problemer senere. Skal også gå over pakningene på alle lokkene på lykta slik at jeg er sikker på at alt er tett. Lykke til, forresten! 2005 BMW E61 535d Endret November 9, 2015 av robert.kristensen BRIO reagerte på dette 1
Robert K Skrevet November 9, 2015 Skrevet November 9, 2015 (endret) Bumper denne jeg. Har dere funnet løsning på problemet? Har fått akkurat samme feilmelding etter en uheldig runde med motorvask. Et deksel på ene lykten var ikke satt skikkelig på og jeg fikk vann i lykten. Manglet ett nærlys og ingen adaptive lys eller høydejustering. Blinker også grønt på auto på lysbryteren. Fant ut at den ene ballasten var gåen og antok samtidig at boksen for styring av adaptive lys også var gåen (https://www.delebil.no/p/-/-/Belysning/Styreenhet%20xenon/S467816/LEAR/7189312/7189312). Bestilte begge deler fra høgger og byttet. Begge nærlys er nå ok men jeg får samme feilmelding på mitt enkle diagnoseaparat. Får slettet feilen, men den dukker opp igjen etter noen sekunder med lysene på. Tviler på at jeg har feil på begge styreenhetene som står på lyktene. Er det en annen komponent som kan gi slike problemer?? Leser nå at du har byttet begge modulene. I min søking etter informasjon leste jeg flere steder at modulene må resettes før de fungerer i ny bil. Noen steder leste jeg også at man måtte legge inn VIN-nummer i modulene, men mange mente at dette ikke var nødvendig. Det er også forskjell på hvordan høyre og venstre side skal kodes. En av kontaktene skal jordes slik at bilen vet hvilken side den er på. Jeg kan ikke forklare dette nærmere, da jeg heldigvis slapp å bytte modul og derfor ikke leste meg opp på akkurat dette. Skal se om jeg finner en link med informasjon. Jeg er i alle fall overbevist om at det ikke er plug-and-play å hente moduler fra en annen bil. Det vil ikke fungere uten at du kobler til PC og resetter dem. Dersom du ikke kan kommunisere med modulene i lyktene så er det modulen i hanskerommet som er gåen. Håper dette var grei informasjon dersom du bestemmer deg for å forske videre på dette selv. Edit: linker (de to første omhandler E90, men koding/reset er nevnt i alle tilfeller hvor modulene i lyktene er byttet ut) http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=735874 http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=738348 http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=680230 Her er jording på pin 12 på førersiden nevnt for E60: (If doing driver side you need to ground pin 12 on the headlight wiring harness when you code to tell it it's the driver side. By default SMC modules all think they are passenger side.) http://5series.net/forums/e60-discussion-2/how-re-initialize-adaptive-headlights-111358/ Oppskrift for resetting av SMC med NCSEXPERT: (Denne oppskriften ville jeg forsøkt hvis jeg måtte bytte moduler. Jording er ikke nevnt her.) http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1117724 Video av SMC reset: https://youtu.be/YI0l_rthasY 2005 BMW E61 535d Endret November 9, 2015 av robert.kristensen
BRIO Skrevet November 9, 2015 Skrevet November 9, 2015 Må bare først for takke for god hjelp, Robert Robert K reagerte på dette 1
Robert K Skrevet November 9, 2015 Skrevet November 9, 2015 (endret) Bare hyggelig å hjelpe. Etter å ha søkt hjelp på BMWCCN, uten andre resultater enn at folk har lest postene uten å komme med forslag, så var det godt å finne et forum der folk er litt mer aktive. Jeg liker å gjøre ting selv og i stort sett alle tilfeller blir jobben både billigere og bedre utført enn om jeg leverer bilen fra meg. Riktig verktøy er halve jobben og med E61 så har jeg skjønt at i tillegg til basic verktøy, og momentnøkkel, så PC blir en del av verktøyet i tiden fremover. Det jeg tenker nå er: hva om du bytter ut den modulen som er vannskadet med en av de nye du har kjøpt og forsøker å kode denne selv, hvis du har kabel, eller får noen andre til å gjøre det for deg. Jeg vet av erfaring at det er mange rundt om som er villige til å ta med seg laptopen og hjelpe til i bytte mot noen hundrelapper. Slik jeg ser det så har du alt du trenger for å få det til å fungere, det eneste som mangler er koding/reset av modulen du bytter til. Du har to "nye" moduler og minst én av dem fungerer garantert. Da jeg demonterte lykten min så fikk jeg midtstilt det lykten slik at den lyste rett fram og hvis jeg ikke hadde fått orden på det adaptive så hadde jeg bare kjørt sånn til jeg fikk ordnet det selv. Vet at verksteder tar seg godt betalt for feilsøking (selv om årsaken er ganske selvforklarende), bytte og koding. :/ Få start på bilen igjen i første omgang, så ser jeg fram til å høre hvordan det løser seg med lysene. 2005 BMW E61 535d Endret November 9, 2015 av robert.kristensen
BRIO Skrevet November 10, 2015 Skrevet November 10, 2015 Takk for det Da har jeg snakket med verkstedet og de skal prøve å klemme den inn på torsdag. Har bedt om en diagnose på lys i samme rennet. De har ikke vært så dyre på slikt før. Betale f.eks ca 800 for programvareoppdatering (CAS) på bilen i sommer. Bytte av selve CAS som jeg nå må gjøre koster meg ca 7500. Har snakket med min nevø om at vi sammen skulle skaffe bedre diagnoseutstyr. Nå har jeg en iCarsoft i910 som bare kan lese av og slette feilkoder. Vi får se
Robert K Skrevet November 10, 2015 Skrevet November 10, 2015 (endret) Det var ikke en ille pris for oppdatering. Ser du holder til i Bergen. Det gjør jeg også. Hvilket verksted bruker du til slikt? Når det gjelder feilkoder, sletting og "koding" har jeg til nå brukt Carly (en app på telefonen) sammen med en K+D-CAN-kabel med godt hell. Brukte blant annet fem minutter i går kveld på å aktivere lukking av bakluke med knapp i fotbrønn og fjernkontroll. Fant samtidig ut at enda en glødeplugg har gitt seg (tre totalt) så nå er det på høy tid å få ut fingeren og bytte alle seks. Det eneste jeg synes jeg mangler av komfortfunksjoner nå er å få de elektriske speilene til å felle seg inn og ut med nøkkelen. Skal ta steget opp til å bruke PC til diagnose og ordentlig koding etter hvert som jeg får lest meg opp litt på dette. Virker interessant å kunne oppdatere programvaren på bilen selv. Jæger skulle ha ufattelig mange tusenlapper, og dager, for å oppdatere alle systemene på bilen. 2005 BMW E61 535d Endret November 10, 2015 av robert.kristensen
BRIO Skrevet November 10, 2015 Skrevet November 10, 2015 Bruker Sandven etter å ha prøvd Jæger og et par uavhengige verksteder. Klart best erfaring med Sandven så langt, selv om prisene er litt høyere en de uavhengige verkstedene. Programvareoppdateringen var trolig bare for Car access system, men inneholdt også en diagnose, så det syntes jeg var overraskende billig. Har sett litt på Carly og det kan jo se ganske ok ut
BRIO Skrevet November 18, 2015 Skrevet November 18, 2015 Fikk bilen tilbake på mandag. Det ble tatt en diagnose og de fikk også feilmelding på modul høyre side. Skal sette tilbake den jeg kjøpte fra hugger i morgen og se hva jeg får av feilmelding på den. Sist den var montert, hadde jeg feilmelding på begge sider. Robert K reagerte på dette 1
Robert K Skrevet November 18, 2015 Skrevet November 18, 2015 Husk bare at du må resette/kode modulen fra høgger'n før den kan fungere. 2005 BMW E61 535d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå