Gå til innhold

Alternativer for oppkobling av sub på 2 kanaler

Anbefalte innlegg

post-50442-0-90153400-1428513011_thumb.j

Bildet viser en mono forsterker, det jeg lurer på er om det har noen betydning å brokoble en tokanaler.

Har en forsterker på 2kanaler. Den har dratt 2 bassere i 1 ohm, men nå fjærnes jeg den ene. Vil det bli problemer for forsterkeren å brokoble det ene elementet og fortsatt kjøre 1 ohm?

De har altså spilt i 1 ohm på hver kanal hver for seg, blir det noe andeledes ved brokobling?

Ikke min sterke side dette, om svaret er enkelt og spørsmålet dumt, be kind! :)

Endret av -Erik-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du brokobler en 2kanaler er den antagelivis ikke like stabil i lav ohm som en monoblokk (dem er oftest stabil i 1ohm) 

Så ja det er rett som du sier det kan bli ett problem når du brokobler, om den er stabil i 1ohm på hver kanal er den 2ohm stabil brokoblet. 

Info om element og forsterker? 

Om elementet er dual voice coil ville jeg kjørt det opp i 2ohm og brokoblet forsterkeren, høyere ohm gir lavere THD, bedre kontroll til forsterkeren din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan stemme, for dette var tiltenkt (og ble tidligere brukt) med 2 elementer på den forsterkeren. Nå er det ikke plass til begge da krav om noe bagasjeplass meldte seg, så da ble det kun en baki:)

En kanal til hver spole, altså både pluss og minus fra hver sin kanal til hver sin spole? :)

Endret av -Erik-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det kan stemme, for dette var tiltenkt (og ble tidligere brukt) med 2 elementer på den forsterkeren. Nå er det ikke plass til begge da krav om noe bagasjeplass meldte seg, så da ble det kun en baki:)

En kanal til hver spole, altså både pluss og minus fra hver sin kanal til hver sin spole? :)

Ja. :)

Testet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...