Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Motoren på min 520ia har røket, så nå må eg enten bytte hele motoren eller gi opp bilen.

Å sette den på verksted blir for dyrt, så det eg lurer på er om det er mulig for meg å bytte motoren sjøl. Eg har veldig lite peiling på bil, men eg tenker at eg kan søke meg opp og spørre venner som kan litt om bil.

Er dette et prosjekt som blir for vanskelig for meg,eller er det mulig? Har dere tips som kan være lurt å vite?

Skrevet

Det meste er grei skruing, men du trenger en slik:

post-59560-0-96420100-1431866434_thumb.j

Den letter jobben betraktelig. Og det kan være lurt og være to personer.

Ledningene til motor demonterer du ved el-boksen.

Når jeg byttet motor på min; riktignok en E38; tok jeg ut motor med automatgirkasse for så og bytte over når motor var ute.

Skrevet

Hvis du har mulighet for garasje/verksted så mener jeg at du bør prøve! BMW er fine biler å bytte motor på. Du behøver ikke være verksmester for å bytte motor. Så lenge du monterer inn identisk motor, altså en som er bygd for automatkasse så blir dette bra.

Du beholder jo hele ledningsnettet som du har på motoren, det blir strax mye enklere. Ta omså bilder over kontakter eller merk de med forskjellige el-teip farver så blir monteringen straks litt lettere.

Husk at det er tunge saker du skal flytte på, ikke ligg under der og mist alt over deg. Sikre bilen skikkelig med paller eller støttebukker. Og fest motor skikkelig til redskapet.

Info og DIY (Do It Yourself) finnes det mye av på nett. 

-Uten å ta ned front først, automatkasse står igjen i bil.  Konverter er montert med 3 skruer til motor. Du må vri på veiv(stor kopp front på motor) for å få alle fram. På mb f.eks må man vri de til nedeste punkt på motor/gir for å løsne bolt. Her ser det ut til at du må av med startmotor for å finne boltene. 

Skrevet

Har fått med ein komppis som og kan litt, så då prøve me på egen hånd. Takk for hjelpen!

Har fått tak i en 528i motor, hvordan kan eg sjekka og være sikker på at den passer i min bil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...