Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Har tenkt å starte ett prosjekt nå, og jeg vil bygge turbo på 325'en min. Så er mine spørsmål da jeg er høvelig ny på dette; hvilken turbo bør jeg gå for? (Gjerne link)

Er det andre ting jeg bør ha?

Kan jeg kjøre turbo uten å bytte dyser?

Del dine erfaringer, det blir satt stor pris på!

Skrevet

Mange her som har mye mer peiling på dette enn meg. Aldri hatt m50 turbo. Men jeg har bygget andre turbomotorer :)

Motoren trenger MYE mer bensin med ett turbo oppsett, derfor MÅ du bytte til større dyser.

Ang turbo så må du bestemme deg for om du skal ha intern eller ekstern wastegate. Vist dette er ditt første turbobygg så anbefaler jeg å holde ting så simpelt som overhodet mulig, så intern wastegate er veien å gå spør du meg.

Selve turboen kan godt være en som er liten i størrelsen. Kjapp spool men mindre effekt mener jeg er veien å gå på førstegangs bygg. Kan alltid oppgraderes :)

Grenrør må du også ha, da må du finne ut om du vil ha bottom eller top mount. Er trangt med bottom mount på e36, må vel i enkelte tilfeller modifisere motorfeste.

Helt standard intercooler holder. Så må du ordne turbochip eller sprut til motorstyring samt bensinpumpe kan være greit å oppgradere.

Skrevet (endret)

Hallå hallå,

Om man vill göra allt så enkelt som möjligt med en M50B25 så skulle jag rekommendera en vanlig setup som de flesta kör med. Jag driver med mappning av chiptuning och mycket Bmw Turbo projekt så kan komma med tips baserat på hur många andra gjort och vad som fungerat bra.

Jag skulle rekommendera att sikta på ca 1 bar laddtryck och därmed hamna runt 350 hk. Eller gå upp lite högre.

Turbo skulle jag rekommendera något vanligt, tex HX35 , T3T4 , T04E , Super T70 osv osv.

Sedan dyser är det vanligt med tex Volvos 465 cc dyser. Men går också att köra aningen större eller lite mindre. Tex SAAB 350 cc kör en del med.

Rekommenderar också en ställbar BTR, tex linjär, så att du kan finjustera blandningen lite medan du provkör.

Varning för kina dyser och Kina BTR - detta är högprecisions produkter och kineserna får inte det att fungera bra så är mycket problem med deras dyser och BTR. Sikta på att köpa riktiga grejer och snåla inte på just dyser och BTR.

Jag ordnar Turbochip anpassat för setupen, så bara skicka mig PM för mer info kring det.

De vanligaste problemen jag stöter på är tex luftläckage mellan MAF och motor. Du måste ha helt tätt mellan MAF och motor så om du ska köra med öppen dumpventil så måste MAF sitta efter den , dvs före spjället precis. Men har du återcirk dump - så kan du ha MAF på sugsidan som den sitter original.

Mvh//
A.Fekzen

Endret av Fekzen
Skrevet

Tusen takk for svar! :-D siktet på rundt 350 hk, så det hørtes veldig bra ut! Håper ikke det er for masse å be om, men kunne du sendt linker til de delene du anbefaler på ditt sterkeste? :-D

Fint, da tar jeg kontakt med deg når jeg skal ha turbochip!

Skrevet

Hallå hallå,

Om man vill göra allt så enkelt som möjligt med en M50B25 så skulle jag rekommendera en vanlig setup som de flesta kör med. Jag driver med mappning av chiptuning och mycket Bmw Turbo projekt så kan komma med tips baserat på hur många andra gjort och vad som fungerat bra.

Jag skulle rekommendera att sikta på ca 1 bar laddtryck och därmed hamna runt 350 hk. Eller gå upp lite högre.

Turbo skulle jag rekommendera något vanligt, tex HX35 , T3T4 , T04E , Super T70 osv osv.

Sedan dyser är det vanligt med tex Volvos 465 cc dyser. Men går också att köra aningen större eller lite mindre. Tex SAAB 350 cc kör en del med.

Rekommenderar också en ställbar BTR, tex linjär, så att du kan finjustera blandningen lite medan du provkör.

Varning för kina dyser och Kina BTR - detta är högprecisions produkter och kineserna får inte det att fungera bra så är mycket problem med deras dyser och BTR. Sikta på att köpa riktiga grejer och snåla inte på just dyser och BTR.

Jag ordnar Turbochip anpassat för setupen, så bara skicka mig PM för mer info kring det.

De vanligaste problemen jag stöter på är tex luftläckage mellan MAF och motor. Du måste ha helt tätt mellan MAF och motor så om du ska köra med öppen dumpventil så måste MAF sitta efter den , dvs före spjället precis. Men har du återcirk dump - så kan du ha MAF på sugsidan som den sitter original.

Mvh//

A.Fekzen

Tusen takk for svar! :-D siktet på rundt 350 hk, så det hørtes veldig bra ut! Håper ikke det er for masse å be om, men kunne du sendt linker til de delene du anbefaler på ditt sterkeste? :-D

Fint, da tar jeg kontakt med deg når jeg skal ha turbochip!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...