Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe X5 diesel, 04 mod (facelift).  Er det noen betydelige forskjeller på 04 mod ift tidligere modeller, fordeler/bakdeler sammenlignet med den "gammle". Tenker da i hovedsak på motor, automatkasse og drivverk. Har jo hørt mykje negativt med automatkassen på de første diesel utgavene, er det et problem på 04 modellen?. Jeg ser etter biler som har rullet godt over 200000 km pga pris. Jeg har akkurat solgt en 01 mod, X5, 3,0 bensin. som var rullet 305000. veldig fornøyd med den, og ingen tegn til at den var gått over 300000. Ønsker svar på "alt eg bør være obs på 8-[. Eg kommer sikkert til å dra litt tilhenger og campingvogn, er det noe den vil tåle? ( er selvsagt forsiktig med gassen og girer helst manuelt når eg har noe på kula).

Skrevet

Vurderer å kjøpe X5 diesel, 04 mod (facelift).  Er det noen betydelige forskjeller på 04 mod ift tidligere modeller, fordeler/bakdeler sammenlignet med den "gammle". Tenker da i hovedsak på motor, automatkasse og drivverk. Har jo hørt mykje negativt med automatkassen på de første diesel utgavene, er det et problem på 04 modellen?. Jeg ser etter biler som har rullet godt over 200000 km pga pris. Jeg har akkurat solgt en 01 mod, X5, 3,0 bensin. som var rullet 305000. veldig fornøyd med den, og ingen tegn til at den var gått over 300000. Ønsker svar på "alt eg bør være obs på 8-[. Eg kommer sikkert til å dra litt tilhenger og campingvogn, er det noe den vil tåle? ( er selvsagt forsiktig med gassen og girer helst manuelt når eg har noe på kula).

Kort oppsummert er facelift en langt bedre bil. Noen av problemene fulgte med fra preface, med dørhåndtak som knekker blant annet. 

Eksosmanifold sprekker, så lukter det eksos i motorrommet må den byttes.

Panoramataket har en tendens til å låse den bakerste delen i åpen posisjon, da må den enten deaktiveres eller fikses. De fleste bare deaktiverer den bakerste delen, noe som er en veldig grei løsning.

Etter 200 000km er sannsynligvis de fleste slike feil fikset, men det er greit å være litt obs på det.

Er det dokumentert at veivhusventilasjonen nylig er byttet, er det er pluss. Hvis ikke, bytt den asap :) 

Dårlig gløderelé er visst også en gjenganger.

Vibrasjoner under pådrag kan være drivakslinger/fordelingskasse. Ingen av delene er spesielt rimelige, så det bør absolutt sjekkes.

Kassen i faceliftbilene er veldig bra og har veldig lite feil. Er det byttet olje på den, er det et stort pluss. Er det ikke gjort det, bør du gjøre det før du begynner å trekke hengere osv. Bare for å være på den sikre siden. En litt negativ ting med kassene, er at de fleste utvikler en veldig hard nedgiring fra 2. til 1. når man bremser inn mot kryss o.l. Kan kjennes ut som man blir påkjørt bakfra. Det er som sagt en ganske vanlig ting. Noen mener en softwareoppdatering kan løse det. Det prøvde jeg aldri.

Tror jeg har fått med meg hovedpunktene her. Oppdaterer om jeg kommer på noe mer :)

Skrevet

Har kun erfaring med ett eksemplar (2005), men vi har vært veldig fornøyd, og har kjørt vel 80K med den nå. Den nærmer seg 200 000 nå, men bærer heller ikke spesielt preg av det.

Vi har ikke hatt noe større feil på den, men det har vært litt bytting av foringer og slikt ved ca 160K:
Begge stag m/foringer foran, samt bærekuler og subframe-foringer bak. Byttet til Powerflex, og den er skikkelig tight.
Det bør være rimelig tydelig under en prøvekjøring om den ikke har byttet ved såpass lange kjørelengder (sporing/knirking/ustabilitet).

Ellers har det bare vært eksosmanifold (ved 190K), samt småting som ryggesensor, gløderele (190K), glødeplugger og drivakselmansjetter foran (160K).

I tillegg er det en del biler som har problemer med rust nederst på fremdørene - spesielt på passasjersiden (starter på innsiden).

Skrevet

Takker for svar :-) Ser det er litt diverse en må være obs på her, men det er det jo med alle biler. Rust på dører er jo noe dritt, så det må jeg jo sjekke nøye. Regner og med at bakluka fortsatt sliter med rust. Jeg er bilmekaniker og fikser det meste selv, så det meste av det som er nevnt over er slikt som jeg ordner, og da er det jo "bare " delene som koster. Kom gjerne med flere tips.

Skrevet

På en 04 mod. skal det jo være 12 års rust garanti så den delen skal du jo slippe å måtte ta selv hvis det skulle forekomme

• 1 month later...
Skrevet

På en 04 mod. skal det jo være 12 års rust garanti så den delen skal du jo slippe å måtte ta selv hvis det skulle forekomme

Det gjelder kun gjennom ruting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...