Gå til innhold

'98 A6 2.4 V6 4WD, sedan, automat. BYTTE i E39, E34, E36? Hordaland.


Thundercoil
 Share

Anbefalte innlegg

post-49688-0-10610900-1434065564_thumb.j

 

post-49688-0-16832700-1434065565_thumb.j

 

post-49688-0-95969300-1434065565_thumb.j

 

post-49688-0-46925400-1434065566_thumb.j

 

post-49688-0-69933400-1434066598_thumb.j

 

 

Bilen er ikke EU-godkjent. Har mangellapp, men skulle vært inne i fjor vinter. Bilen er i ukentlig bruk (stort sett min mor som bruker den til/fra jobb, et par ganger i uken) Og så bruker jeg den som vinterbil, mens 330en er til vinterlagring. 

 

Vurderer å bytte (helst uten mellomlegg) i Sedan eller Coupé av E39 (helst), samt E34 og E36 med minimum 2.0L sekser eller evt 318is. 

Den må ha manuell girkasse. E46 kan også være interessant. Kosmetisk rust o.l. går fint, mangellapp på EU osv. også.

 

Audien er en 1998 A6 2.4 Quattro. V6 på 165hk. Automatgir, elektriske vinduer, Defa motorvarmer, varmeseter osv. Avtagbart hengerfeste som ikke vil av :P God plass baki og i siderom. Nedfellbare bakseter. Både sigarettenner, kupevifter og koppholdere bak også. 

 

Helt rå vinterbil! Aldri stått fast med den, og det med midt på treet-piggdekk. Men nå har jeg hatt den i 2 vintre og det har sikkert vært 5-6 dager i denne perioden, der jeg faktisk har fått bruk for systemet. Milde vintre på vestlandet, for tiden. 

I fjor på Golfjellet var det en svær amerikansk pickup med tunglastet henger som hadde kjørt ut i grøften og hang fast i brøytekanten. Tauet den ut, uten å merke noe :)

 

Her er annonsen fra når jeg kjøpte den:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45696543

 

Her er mangellappen: 

 

post-49688-0-57870300-1434063719_thumb.j

 

ABS lampen er vekk. Selger sa det var kjapp og billig fiks, men jeg måtte bytte hele ABS-hjernen. Airbaglampen lyser derimot, nå.

Sprekk i oljefilter var selvfølgelig tullpreik. Byttet toppdekselpakningene og øvre slanger/klokke til veivhusventilasjon. Den har fortsatt litt lekkasje et sted, på førersiden. Du ser litt røyk, pluss at det lukter brent olje når den står i ro. 

 

Har byttet bremseskivene og klosser, der det var merknad. Har også begynt å bytte bærearmene det var merknad på (en side igjen, har delen liggende) Lett tilgjengelige bolter og krever ikke noe demontering av andre ting.

Vindusviskere er byttet. Motor og armer er bra, men releet må byttes. Det er en kontaktflate som er brent bort. Jeg lå inn alufolie og da virket det perfekt, men bare noen dager. Limte på en metallplate, men da ble det for tykt igjen, så nå er de enten på eller av (Må ta inn/ut releet under ratt mens du kjører) Men disse finner man brukt på ebay o.l. 

 

 

Har også byttet den stygge CD spilleren i en ny pioneer spilleer (kun bluetooth, aux, USB og radio). Den takler strømming i høy kvalitet, som f.eks. Wimp Hifi, .Flac og lossless. De originale  høyttalerne virker som de skal, i hele bilen. Mener det er en "sub" baki eller under setet, originalt. Høres slik ut, hvert fall. 

 

Har også fikset el.vindu på venstre side bak, da det var brudd i kablene i døren. El. vindu på passasjersiden foran trenger ny wire/lheis. Disse får du overalt, til et par hundrelapper. Må nagle dem på, mener jeg. Nå er det bare en plastikkile mellom dørtrekk og vindu, som holder vinduet oppe. 

 

Venstre baklys har litt dårlig kontakt. Det hadde også litt sprekker, så kjøpte en helt ny lykt. Fant noen brudd som jeg skjøtet med kabelsko, men det ser fortsatt ut til å være dårlig kontakt. Det som er rart, er at det bare er til å lirke litt, så går den på og den holder seg på til du slår bilen av igjen, uansett hvor lang kjøreturen er. 

 

Interiør er i sort skinn og det er gode seter med fungerende setevarme. Komfortabel å kjøre. Det er noen blå flekker her og der. Ser ut som maling. Selve girspaken er løs i Drive, da den i dette trinnet kan dyttes bort til tiptronic-feltet og den trenger en ny klips/brakett (kjent feil) Den er kun løs mot venstre-høyre i akkurat denne posisjonen, og går ikke ut av Drive, så det har ingenting å si. 

 

Følger også med et nytt oljefilter. Den ene og værste forskjermen er byttet i en helt ny, men ble litt fargeforskjell. 

Den står på piggfrie vinterdekk nå. Piggdekkene/felgene i annonsen følger med. Jeg har også de sorte sommerfelgene, men de hadde drittdekk med skeiv fasong, så de bromlet noe voldsomt. Trenger også nye senterringer. Alle 3 hjulsettene kan følge med, uten tillegg i pris. 

 

I annonsen mangler forfanger et deksel/grill på passasjersiden. Der har jeg montert en ny, men fangeren har fortsatt en sprekk helt i ene siden, med to skruer i (som man ser i annonsen) 

 

Ellers på diagnose, så viste den "G62 Temp.sensor"  Det er en blå kontakt som forteller hjernen temperaturen på motor før oppstart o.l. Siden denne er defekt, så må du av og til kinne i noen sekunder, dersom motor er lunken, eller det er veldig kaldt. Jeg har også måttet etterfylle et par dl vann, et par ganger. Ikke noe vann i oljen eller hvit eksossky bak bilen, da. 

 

Da tror jeg at jeg har fått meg med alt jeg har oppdaget og/eller har utbedret. Bedre å være ærlig og skrive for mye, enn for lite :P Det er selvfølgelig litt rust (nederst på dører, eldste forskjermen osv.), parkeringsbulker og skraper. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Samboer, Svigermor og min mor kommer til å stikke av med den ofte, og da er det greit med airbag, i det minste :P Xenon var mest pga fremtidige EU kontroller.

Og motor/gir/clutch funker? Alle E36ene jeg har hatt, har slitt med f.eks. girkasse. Noen popper girstangen ut av gir (spes 1. og 3.gir) og ene måtte jeg holde stangen i 3.gir om jeg ikke akselererte. Haha.

Forresten..Virker varmeapparatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...