Gå til innhold

Bytte av + kabel E46

-BMW320-
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, det som er "problemet" med kobberkabel er at kobber leder varme godt.

Så spørs det da hvor lenge feilen har vært der???

Kobber kan, jeg skriver kan, bli "sprø" og ledere (kobberkjerne) i kablen kan dermed få brudd, som igjen kan føre til dårlig kontakt og varme.

BMW320, er kablen til anlegget den som ligger nederst på de 2 øverste bildene?

Altså den røde som man ikke ser enden på?

Ja og på enden av den sitter sikringsholderen, deretter 10cm med kabel med sko som er skrudd sammen ved sida av hovedkabelen på sida av den svart boksen. Det er der den har brent som igjen har gjort at det irundt den har smeltet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute og demontert og heldigvis så er det en smal sak og bytte den lille røde kabelen og den lille svarte da det er en fordelerboks baki der :)

Men går den lille røde til sikringsboksen?

Og det ser ut som at kablene har berget lenger framover. Er der kabelen til stereoanlegget brant av at de andre har blitt berørt av det

Endret av -BMW320-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW320, nettopp. Kabelen er sikret mot overbelastning med (antatt) riktig tilpasset sikring, så det er ikke overbelastning som er årsak.

Selv små strømmer kan gi lysbue/varmegang ved dårlig kontakt.

Jo mer jeg ser på bilde 2 blir jeg sikrere på at mutteren som holder kabelskoen på polskoen ikke har vært skikkelig tiltrukket. Du ser tegn på varmeskade
etter lysbue både på polsko og over/under øye på kabelsko.

Stereo og kabling til denne er nok OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og på enden av den sitter sikringsholderen, deretter 10cm med kabel med sko som er skrudd sammen ved sida av hovedkabelen på sida av den svart boksen. Det er der den har brent som igjen har gjort at det irundt den har smeltet

Ok, var det jeg mistenkte etter og ha sett på bildene etterhvert.

Trudde at den øverste kabelen var til anlegget først.

Så da er det dårlig kontakt på kabelen til anlegget som har forårsaket varmgang, og som Aquarius nevner er det mest sansynlig at den ikke har vært festet sikkelig.

Da kan det hende at orginalkablene er i orden, men sjekk nøye alle kontaktpunkter/kabelsko.

Stereo og kabling til denne er nok OK.

Her er jeg ikke enig Aquarius. Mulig jeg tar feil, men hvis det er kabel til stereo (anlegg) som har forårsaket varmgang er det denne kabelen som er problemet.

Som du skriver er det mest sansynlig dårlig kontakt.

Da er det denne kabelen som er "synderen" til problemet,

Drar vel litt strøm dette anlegget, ettersom det er montert så pass stor ledning (mm2)?

Altså, mye strøm (Amper) og mye motstand (Ohm, dårlig kontakt) = Varme.(Energi)

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW320, her er det noe som ikke stemmer!

Varme (energi) som har skjedd her er enten dårlig kontakt, eller meget høyt strømforbruk!

I og med sikring til stereo ikke har blitt brutt, så er det dårlig kontakt.

Så hvis du er sikker på at kabelsko er sikkelig tilskrudd, så er det dårlig kontakt mellom kabelsko(er) og ledning.

Eller irr (kobber korroderer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...