Gå til innhold

520 - 528 drivverk spørsmål


benna07
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 520 automat so eg no skal begynde å bygge om til 528 manuell, har alt av pedaler og sant frå en 520!

Spørsmålet mitt er då, eg skal bruke en 97mod 528 motor, men har liggande en 98mod manuellkasse frå en 520, går det fint å bruke 520 kassa med mellomaksling, og 528 diff ? Tåler kassa det ? Litt kjipt med automat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange kjører med 2.5/2.8 og 2.0 gir/diff. 

Jeg solgte nylig selv en 2.0 kasse til en kompis som har kjørt med ombygd 320i  i over 10år nå. Trimmet 2.8 med rundt 230-240 hk. (ikke turbo)

Girkassa tok kveld etter mye juling, tok dog 7-8år da..

 

Regner med at det er plug and play på e39 og? Mulig andre folk her inne vet mer om akkurat det. 

 

Det er mye aks, men mindre toppfart enn orig 2.8. Det passer jo bra til norsk veistandard! 

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst:) Personlig har jeg aldri havarert en bmwgirkasse og det er ikke uten grunn. Verdensklasse kvalitet. Se hva gatebilgutta gjør, ofte bmwutveksling på japseknallertene:p

Prøv å legge merke til hvor tight en god gammel e36 kasse f.eks er.

 

Erindrer ikke i farta om Getrag eller Zf var sterkest, eller hvilken kasse som kom til hvilken bil. Tror ZF tåler mest juling. 

Om du ikke kjører gris hver dag så holder det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst:) Personlig har jeg aldri havarert en bmwgirkasse og det er ikke uten grunn. Verdensklasse kvalitet. Se hva gatebilgutta gjør, ofte bmwutveksling på japseknallertene:p

Prøv å legge merke til hvor tight en god gammel e36 kasse f.eks er.

 

Erindrer ikke i farta om Getrag eller Zf var sterkest, eller hvilken kasse som kom til hvilken bil. Tror ZF tåler mest juling. 

Om du ikke kjører gris hver dag så holder det.

Til forskjell fra en del andre modeller er ikke 2.8 diffene kraftigere dimensjonert enn på 2 literen på E39. Faktisk ser det ut til at en 520 med manuell gir har kraftigere flens og tykkere bolter enn 528ia. Det er ikke noe nødvendig å sette inn 528 diff hvis det ikke er for utvekslingen sin del. Manuellbilene har samme turtall i 5. gir som 4. gir på aut.kassene.

 

Girkassene er betydelig kraftigere på 528 med ZF kasse. De er brukt på M3 3.0 og Alpina 3.2 og USA M3 3.2 modeller. Mange bruker slike kasser med over 500 hk. Men Getrag kassene som er på 2 literne holder normalt også ved normal kjøring. Det er sikkert mulig å bytte over fremre og bakre del på mellomakslingen alt etter hvilken diff og kasse du bruker. 520 og 528 giroverføringene er ikke helt like, så pass på at du bruker riktige deler.

 

Med 2 liter diff har du ca 2900 omdr i 100 km/t og ca 2300 omdr med 528 diff i 5. gir med manuell kasse. Noen 528 differ har 3.07 utveksling, men tror at de fleste har 2.93.

 

Hilsen Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...