Gå til innhold

Høres dette normalt ut?


Nob
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Igjen... :D

Fant en eksos lekasje fra dårlig overgang mellom lyddemperen og mellomstykket som skyldes noe merkelig utformede rør, med sånne mellomrom på siden, ikke noe ruste hull altså. Løste den med ny klemme og litt eksos pasta. Så tenkte jeg å ta en runde for at pastaen skulle stivne.
Holdt 4ooo rpm i andre gir i de siste 3 minuttene, kansje 4. Så kjørte jeg tilbake til verkstedet som jeg lånte.

 

Har i en periode vært red for at den lekker vann i oljen (det ryker veldig innemellom, hvitt) så jeg skrudde av oljelokket og inspisert litt rundt omkring. Denne tok jeg helt av. Så sjekket jeg olje pinnen og det var nesten ingen olje som var igjen! Sjekket for ca 110km siden og da var det såvidt over halvparten (på måle pinnen 65% ?) nå var det altså rundt 15-20%. Spiser bilen så mye olje når man gir på?? Eller er det kombinasjon av 110km og 4000rpm?

 

Neste spørsmål blir på grunn av følgende hendelse. Etter at jeg forsikret meg at det ikke var noe grøt på lokket, og at eksoslekasjen er fikset, strammet jeg brekket. Så skulle jeg starte bilen. Da gikk motoren meget ujevnt!! Kvelste seg til og med etter 1 min ca. I en panikk følelse begynte jeg å spore tilbake til hva jeg hadde gjort og kom frem til at jeg må ha satt på oljelokket dårlig. Tok det av og satte det på nytt, startet bilen og da gikk den greit. Har falsk luft virkelig så mye å si eller må det ha vært noe annet som inntraff?

 

Så la jeg merke til tikke lyd. Tok et opptak av det. Hadde satt pris på hvis dere kunne ha hørt på det og si om det høres ut som normalt lyd eller ikke.. lav oljenivå tatt i betraktning.



 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut på videoen som at du har en oljelekasje ved Vanos soleniodene. Disse er ekstremt lett å bytte, skru av 10 mm bolt til brakett og trykk inn metalklips på el koblingen. Det er 2 stk, de ligger på framsiden av motoren din ca 0:15 inne i videoen. Tviler på o-ringene koster noe serlig heller.

Men er du sikker på at motoren tar inn kjølevann? Viss det er majonesguge på oljelokket er det grunn for å mistenke vannlekasje inn i motoren.

Angående lyd syntes jeg det hørtes ut som at vibrasjonsdemperen laget en lyd. Følg beltet og se om det er slark i noen av hjulene, vannpumpe, dynamo, servo etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tikkelyden du hører er jeg ganske så overbevist er dysene som lager, veldig vanlig da de operer under veldig høyt trykk på disse moderne motorene. Direkte innsprøtning i sylinder i motsetning til eldre innsprøytningssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den tikket for mye nå, men kan være jeg får ting for meg når jeg ser at oljen er på MIN merket. Skal fylle i dag og se om lyden blir noe bedre. Forrige eieren sa at han fylte på litt tykke olje ved oljeskift for ca 2tusen km siden. 5W40 trodde han.. Er vel 5W30 som er originalt?

Når det gjelder vann inn i eksosen så vet jeg ikke hva jeg skal tro, det ser greit ut på oljelokket og alt det der men så ryker den veldig noen ganger. Har jo som sagt fikset eksos lekasje forran lyddemperen i går, og da røk den som et helvete, hvitt. Så tok jeg kjøre tur for at noe av pastaen skulle stivne og da var det absolutt 0 røyk :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Castrol 5W-40 Magnatec, den oppfyller BMW sine spesifikasjoner for Longlife oljer. Kjøpte 0W-30 på GS bildeler men den oljen var så tynn at bilen tikket en del ved kaldstart. Dette forsvant da jeg byttet til 5W-40 så jeg holder meg til denne oljen. Fikk også feilkoder på Oljesensor og Vanos soilenoiden med GS oljen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...