EmilGundersen Skrevet August 12, 2015 Skrevet August 12, 2015 Hei, Tok steget inn i BMW' verden for 3 uker siden, og har siden da fått et par bekymringer. Det er flere feil som har dukket opp, hjullager, ABS, tregt vindu på førersiden, men hovedproblemet dukket opp i går. Da begynte bilen og fuske mens den gikk på tomgang, det kan høres litt ut som om den går på 3-4 sylindre. Motorlampen ble også tent samtidig, jeg har allerede kjøpt inn en feilkodeleser (icarsoft) og får opp følgene koder: P1622 (activation map cooling). P0170/P0173 (Fueltrim bank 1/2controll limit). P1188/P1189 (Fuel trim bank 1/2 permissible range exceeded). For også opp feilmelding om "misfire" på sylllinder 1, 3 og 5. Regner med at dette har sammenheng i og med at alt dukket opp samtidig? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke feilkodene. En annen ting som skjedde litt i forkant av dette (700-1000 km) var at bilen begynte å lage en plystreaktig lyd ved lavere turtall. Opp til 2500-3000 rpm. Kan dette ha sammenheng med feilkodene? Jeg syns ikke det høres ut som om en typisk mekanisk lyd, slik som løpehjul, vannpumpe og dynamoen kan lage med defekte lager. Og ved oppstart av bilen så høres også noe som man minne om en surklelyd, dette kommer kun når bilen er kald. Og av ren nyskjerrighet åpnet jeg opp olje påfyllingslokket tidligere i dag, mens bilen gikk på tomgang. Og da stoppet nesten motoren, jeg skrudde fort tilbake og da gikk den penere igjen. Jeg tok også ut peilepinnen mens bilen gikk og da hørte jeg en veldig markant surklelyd, er dette normalt? Maskina har rullet 227.000 km, og det er automatkasse på bilen. Bilen er fra 2000. Er det noen som har tanker rundt dette? Jeg aner ikke om alle disse symptomene jeg har "fanget" opp følger hverandre, men setter pris på all hjelp. Emil
bmwmann24 Skrevet August 12, 2015 Skrevet August 12, 2015 (endret) Er sikkert en vacuum-lekkasje, gamle bmwseksere er skjøre og det lønner seg å gå over alle slanger. Særlig belgen mellom luftfilter og maf må du studere. Du kan ha en deffekt coil/tennplugg, vann/olje i tennplugghull. Ingen gnist. Skru av toppdekselet, start bilen å trekk ut 1 og 1 kontakt på coilene. Om motor IKKE endrer karakter etter at du f.eks dro ut coil nr4 så vet du at coil/tennplugg er død. Blir motorgangen dårlig etter utkobling av coil så fungerer den som den skal. Ta en service om det ikke er gjort på en stund. Lambdafeil kan komme opp, bensin sprutes i eksos siden en coil/plugg er dårlig, dette gir dårlige verdier og feilmelding. Endret August 12, 2015 av bmwmann24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå