Hyggmaister Skrevet August 18, 2015 Share Skrevet August 18, 2015 Hei bimmers. Med fare for at det blir langt, la oss likevel ta dette fra starten av: - Bilen begynte med en rar lyd fra servo for noen måneder siden. Når jeg retter opp hjulene fra venstresving, lages en spesiell klikkelyd, nesten som om du strammer en strips litt raskt. - Jeg luftet og etterylte, og dette hjalp litt. Noen uker etter kom lyden tilbake, og jeg skiftet hele oljen (brukte da helsyntetisk ATF). Dette hjalp for en stund.- Noen uker etterpå var jeg på verksted for justering av hjulvinkler. De ba meg skifte tannstang før de ville gjøre noe med styringen, og viste til at den var helt utslitt og førte til ulyden som nå svakt var kommet tilbake. - Jeg skiftet da tannstang og servoslanger+klemmer, og luftet ut gammel olje. Eksisterende olje både på ny og gammel tannstang var forøvrig rød. Umiddelbart var det ingen ulyder. - Etter justering av hjulvinkler ba verkstedet meg om å lufte servo, da det for de hørtes ut som at olje var gammel/skitten/forurenset/feil. Fra mitt synspunkt var det ingen særlige ulyder, men bare 2 uker senere begynte bilen på nytt å lage den samme lyden. I tillegg er det en kommet en relativt konstant "ristelyd" som kommer fra styringen. Denne høres litt ut som et skranglende dashboard eller løs dørtrekk, men kommer fra styringen. - Jeg skiftet da hele servooljen til delsyntetisk dexron III som trengt tatt er hva som er spesifisert til bilen. Skiftet ut gammel og brukte også en rens i tilfelle det var forurensninger i systemet. Flushet ca 3 liter gjennom systemet. Luftet godt og i mange omganger. Fortsatt er det både klikkelyd og raslelyd i styringen! Er det servopumpa som er gåen? Har jeg satt i en like dårlig tannstang (den var brukt, men så ut til å være helt fin). Er det oljen (Først Biltema helsynt ATF-U, og nå Biltema delsynt ATF Dexron III) som ødelegger livet mitt? Annen info: - E39 M52B25. Både bil og motor kommer fra Tyskland. - Reimer ble nylig byttet. - Både venstre og høyre styrestag (nye, dog uorg fra koed) ble byttet sammen med tannstangen. Gode forslag blir mottatt med takknemmelighet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet August 19, 2015 Forfatter Share Skrevet August 19, 2015 Update: Om du var i tvil, så burde servooljebeholderen absolutt anses som en servicedel... Se bilder av nytt/gammelt filter. For de som vil vite hva et tett filter kan føre til, les her: http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=559847 Det kan virke som om pumpen min fortsatt synger på siste verset, men filteret er i alle fall skiftet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå