Henriette93 Skrevet Oktober 1, 2015 Skrevet Oktober 1, 2015 Hei. Kjøpte meg en e39 530D 2000mod for noen uker siden, men jeg syntes at den ryker noe innmari. De første 10 minuttene hvor bilen er kald kommer det mye hvit røyk, uavhengig av gasspådrag. Når bilen blir varm og jeg gir over halv gass kommer det fryktelig svart røyk. Ved bånn gass ser jeg nesten ikke bilen bak til tider. Vet at disse er kjent for mye eksos etc, og det gjorde ikke saken bedre at jeg chippa bilen dagen etter jeg kjøpte den. Den bruker mye olje, gikk fra full til minimum på ca. 1.5 uke.. Mest sannsynlig - typa mi var ikke heeelt sikker på om olja var på maks, i tillegg til at den stod i litt bakke. Fylte på 1 liter (hadde ikke mer der og da) for et par dager siden, skal sjekke etterpå om oljenivået har synki betraktelig. Ved normal kjøring når den er varm, så kommer det ikke noe røyk fra eksosen. Det er ingen ulyder under pådrag eller generelt, og motoren går rolig og fint. Har en høy km. stand på 290 tusen.. Forrige eier har forresten dessverre ikke kjørt på riktig olje. Så akkurat nå går den på en fullsyntetisk olje jeg ikke husker navnet på. Det er snart tid for oljeskift, og da bytter jeg til castor. Er det normalt med all den hvite røyken når bilen er kald? Og er det normalt med veldig svart røyk under pådrag?
quandt1960 Skrevet Oktober 1, 2015 Skrevet Oktober 1, 2015 Veldig svart røyk under pådrag på diesel er ikke unormalt, hvit røyk vil jeg tro er en dieselmettet forbrenning, det vil si ikke all drivstoffet forbrenner, eller det er noe olje i forbrenningen og hvis det er hvitt. På en eldre bil er det ikke godt å si om det er normalt eller unormalt. Hadde den gått 50k km så hadde jeg syns det var litt rart med hvit røyk, 290k km ville jeg sagt ikke er uvanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå