Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei eg har vurdert å bygge om min 325 tds fra automat til manuell og lurer på om m52b25 kassen passer på m51 motoren min?

Hei. Vinkelen blir feil med M52 kassen. Jeg har en kraftig kasse fra E34 M20 525. Denne kassen har samme vinkling som TDS kassen. Denne kassen har nok samme innmat som 3.5 M30 motorene. Veier 35 kg.

Noen som setter inn standard tds kasse, skulle ønske at de har lavere turtall på motorvei. 5. gir på manuell kassen har samme turtall som 4. gir med aut.kassen. M20 kassen har ganske lik utveksling som aut.kassen.

Kassen selges for 2000 kr med giroverføring som jeg tror passer til din bil. Har og et M3 3.0 svinghjul med bra lamell pluss Sachs sport trykkplate. Tyngre pedaltrykk enn vanlig men tåler mye moment fra en dieselmotor selv om den blir trimmet.

Et annet alternativ kan være en 6 trinns kasse fra E46 320d som jeg og har liggende. Har svinghjul og clutch og til denne kassen. Jeg tror at mellomakslingen som du har nå vil passe på 6 trinns kassen. Bare mellomakslingen vil fort koste 2.500 kr eller mer til 5 trinns kassen, og de er vanskelige å få tak i. Denne pakken vil koste 7.000 kr.

Hilsen Eirik i Stavanger.

Endret av Eirik Viste
Skrevet

Ok takker for svar. Det som er er att ein kompis har ein kasse fa ein 323 med m52. Er jo fra e36.

Du kan skru 323 kassen fast i blokken, men girstangen vil stå vridd godt til siden. Skal du gjøre en billigere løsning, kan nok kassene fra 318tds og E46 320d 5 trinns kasser brukes. Det kan passe med e34 520 M50 mellomaksling. Men de kassene tåler mindre, men kanskje nok? Du kan uansett bruke kraftigere svinghjul og clutch selv om disse kassene brukes.

Eirik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...