Gå til innhold

M52B20 -> M54B30 "Stroker Rebuild"


Glennm95
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte en M52B20 motor i god stand rett før helgen da jeg ville ha noe å gjør i vinter, dette er da en M52B20 motor som jeg fikk komplett for 1 tusen lapp.

 

Etter myyyye lesing på forum frem og tilbake så har jeg funnet ut at blokka er den samme fra B20-b28 forskjelden fra B20 til B25/B28 er 4 mm større borring, ergo B20har 80mm og B25/b28 har 84mm

 

da jeg har en kompis som har slekning hos ålesund motorverksted så skal blokka borres opp og hones opp til 84mm borring da man bør borre og hone uansett ved motor bygg ved pustehjelp konvertering (vet ikke om dette er fakta, eller bullshit)

 

Dermed står jeg der med M52B20 Blokk som er borret opp til samme borring som B25/b28 og M54B30 motor har

Forskjelden mellom B25 og B28 er slaglengden M54 har annen blokk, men samme borring og lengre slaglengde.

 

Plan:

M50B25 motor

M54B30 veiv

M54B30 stempler

M54 Råder

Grenrør

500-650cc dyser (usikker på hvor stort jeg trenger)

Datasprut (Apexi? MS3? kom med forslag)

breibands lambda

 

 

Kilde: http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1825591-Yet-another-stroker-thread-m50-m52-m54-hybrid

 

 

Motor demontering

post-76355-0-54587500-1444076493_thumb.j

post-76355-0-02895000-1444076503_thumb.j

post-76355-0-44609700-1444076514_thumb.j

post-76355-0-94845900-1444076526_thumb.j

post-76355-0-40078000-1444076545_thumb.j

 

 

 

ENDRINGER I PLANER! M50B25 motor er kjøpt! stroker skal bygges på denne (M50B30)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk iallefall vanos topp så du får den fordelen :) Siden du kjører orginaldeler og alu blokk blir det jo en upper limit på power. Greit å ha dobbelvanos da, så får du et solid register fra bunn. Hva er ønske med alu blokka? Vekt? Hvorfor M50 topp foran M54? Høres nesten ut som du bare burde handle en komplett M54B30 og lade den. Hva koster det å borre opp ei blokk 4mm kontra å handle ei M50B25 blokk til 1000kr og hone den? 

Endret av oddis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved overlading så er stålblokk å foretrekke. Enkleste er å finne ei m50b25 blokk å hone den, evt. borre til første overdim om du alikevell skal ha nye stempler.

Om du er fast bestemt på å bruke M52 blokka i alu så MÅ! du ha arp studs (bruk M50 type) i blokka. Kan garantere deg at du drar opp gjengene når du skal trekke de siste 90 gradene på tiltrekkinga av topp hvis du går for vanlige strekkbolter.

 

nokk negativitet!

 

Stå på!! :headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk iallefall vanos topp så du får den fordelen :) Siden du kjører orginaldeler og alu blokk blir det jo en upper limit på power. Greit å ha dobbelvanos da, så får du et solid register fra bunn. Hva er ønske med alu blokka? Vekt? Hvorfor M50 topp foran M54? Høres nesten ut som du bare burde handle en komplett M54B30 og lade den. Hva koster det å borre opp ei blokk 4mm kontra å handle ei M50B25 blokk til 1000kr og hone den? 

 

Fordi M54 er en annen type blokk så toppen passer ikke over, innmat passer over men toppen gjør ikke det slik jeg har forstått, er i utgangspunktet ikke planen å ha pustehjelp slik den ser mest mulig orginal ut da den skal stå i daily bilen :P

 

------

 

pris for borring er 5400 inkl honing og motor vask, men pga pris for borring så er det endring i planene :P

M50B25 blir kjøpt i slutten av måneden (Lønning), helst dobbel vanos, eller nonvanos, er usikker på hvordan vanosen påvirker mapping med datasprut mtp den endrer posisjonen på kammen(e)

 

noen med erfaring? evt link til noen som har prøvd datasprut på vanosmotor?

 

 

med innmat fra m54B30 i M50B25/28 så blir dette egt 3098cc (lest på forum, husker ikke hvor) kontra org. m54 med sine 2980cc ish

så blir i utgangspunktet en 3.1L motor

med større dyser, kvasskam , forsterka ventilfjøre,større og bedre bensinpumpe og datasprut så skal 300hk ikke være noe stort problem uten pustehjelp mta m54 kommer med noe å 230 ca

 

kjøp av m54b30 og turbo konvertere er langt dyrere :P er ikke noe prosjekt til en drifte bil, men for å få en motor med litt mer futt :)

#Boild_NOT_Bought

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye endring i planer ja. 

Kjør M50B25 vanos og overlad. Er bare enkelvanos på M50ene (med vanos) så du kan styre de med datasprutet. 

 

Du får bestemme deg om du skal ha sugemotor eller overlading. Skal du ha sugemotor blir dine planer bare veldig dyre. Og bestem deg om vektfordeling er viktig eller ikke. M54 motor har alu blokk og kan overlades til 400hk uten problem. Da har du en lett og bra motor som ser ut som en M50 for det blotte øye.

 

M54 koster mer i utgangspunktet, men da har du 3L, lett blokk og dobbelvanos. Blir enda dyrere om du skal bygge om en M50 med mindre vi snakker en fullsmidd motor til 50k. 

 

3L veiv er fort 4-5000kr. Så kommer kammer.. 

Endret av oddis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M54 har ikke stålblokk, men aluminiumsblokk med stålforinger i sylinderene, den tåler mye mer enn M52 hvis man skal overlade da. 300HK uten overlading er mulig, men dyrt etter som man må bytte stempler, kammer , innsug og porting av topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en ting, om det bare blir "stroker" så blir det billigere d enn M54b30.. da jeg allerede har en M50b25 liggende :P

en m54b30 ligger ute for 10K+ komplett i ok stand (noen som har kommet ut på facebook)

 

pluss ifølge enkelte forum så blir det mer hester og moment av å bygge M50, aner ikke hvorfor, men det blir 3.1L i M50 ligger en film på youtube der en kar har 250 hk ca og 300nm

 

er ikke ett must med kammer, om je skal gjør d enklest mulig så er det nå bare å remappe/chippe som mange gjør,

 

300hk uten pustehjelp/overladning er ikke noe man må bytte stempler for, m54B30 stempler klarer glatt en effektøkning på underkant av 100hk... poenget med å bygge sugemotor er at det skal se mest mulig orginalt ut,

 

M50B30 stroker er noe mange har gjort, så jeg vet liksom at dette funker. pluss da har jeg noe å gjør i vinter :)

 

Oddis:

hvordan blir det dyrere med sugis? turbo er fette dyrt, så må man ha manifoild, evt bedre coiler og myyye rart :P er ikke snakk om å maaate ut 500 hester, men når man først lager en stroker M50 motor så skader det ikke å smette inn litt mer futt liksom,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borringen var inkl. honing (nytt nicailbelegg)  har ikke hatt tid til å endre  første posten så mye enda,

 

har pr. dags dato M50B25 motor som skal brukes. mest sannsynlig blir dette ren stroker. har ikke mål å nå 300 hk, men vil få mest mulig ut av stroker m50b30 med større dyser,datasprut osv, (datasprut for å få mer utnyttelse og mer frihet ved mapping,)

 

skal mappes på dyno da kompis har bestilt dette og skal ha dette på lokalet sitt

 

 

GeRo:

 

Å få 50-60hk uten kammer er ikke umulig uten å bytte kammer med mer overlapping 0g høyere løft om man bruker noen større dyser,datasprut

selv om dette blir i praksis nesten som å chippe en sugemotor så er det en del flere muligheter når man har datasprut og mulighet til å gi den mest mulig bensin om mengden med luft er tilgjengelig for å utligne det her,

 

men det ser vi  :) har ikke forventinger for å nå 300hk så enkelt med N/A motor

 

 

starten blir det bare å bygge stroker med datasprut for å se hva man oppnår med dette!

 

sorry om der er mye skrivefeil,, ny tlf med litt vell uvandt tastatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...