Glennm95 Skrevet Oktober 5, 2015 Share Skrevet Oktober 5, 2015 Kjøpte en M52B20 motor i god stand rett før helgen da jeg ville ha noe å gjør i vinter, dette er da en M52B20 motor som jeg fikk komplett for 1 tusen lapp. Etter myyyye lesing på forum frem og tilbake så har jeg funnet ut at blokka er den samme fra B20-b28 forskjelden fra B20 til B25/B28 er 4 mm større borring, ergo B20har 80mm og B25/b28 har 84mm da jeg har en kompis som har slekning hos ålesund motorverksted så skal blokka borres opp og hones opp til 84mm borring da man bør borre og hone uansett ved motor bygg ved pustehjelp konvertering (vet ikke om dette er fakta, eller bullshit) Dermed står jeg der med M52B20 Blokk som er borret opp til samme borring som B25/b28 og M54B30 motor har Forskjelden mellom B25 og B28 er slaglengden M54 har annen blokk, men samme borring og lengre slaglengde. Plan: M50B25 motor M54B30 veiv M54B30 stempler M54 Råder Grenrør 500-650cc dyser (usikker på hvor stort jeg trenger) Datasprut (Apexi? MS3? kom med forslag) breibands lambda Kilde: http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1825591-Yet-another-stroker-thread-m50-m52-m54-hybrid Motor demontering ENDRINGER I PLANER! M50B25 motor er kjøpt! stroker skal bygges på denne (M50B30) Kjellsen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Oktober 13, 2015 Share Skrevet Oktober 13, 2015 (endret) Bruk iallefall vanos topp så du får den fordelen Siden du kjører orginaldeler og alu blokk blir det jo en upper limit på power. Greit å ha dobbelvanos da, så får du et solid register fra bunn. Hva er ønske med alu blokka? Vekt? Hvorfor M50 topp foran M54? Høres nesten ut som du bare burde handle en komplett M54B30 og lade den. Hva koster det å borre opp ei blokk 4mm kontra å handle ei M50B25 blokk til 1000kr og hone den? Endret Oktober 13, 2015 av oddis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlexNilsen Skrevet Oktober 15, 2015 Share Skrevet Oktober 15, 2015 Ved overlading så er stålblokk å foretrekke. Enkleste er å finne ei m50b25 blokk å hone den, evt. borre til første overdim om du alikevell skal ha nye stempler. Om du er fast bestemt på å bruke M52 blokka i alu så MÅ! du ha arp studs (bruk M50 type) i blokka. Kan garantere deg at du drar opp gjengene når du skal trekke de siste 90 gradene på tiltrekkinga av topp hvis du går for vanlige strekkbolter. nokk negativitet! Stå på!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennm95 Skrevet Oktober 15, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 15, 2015 Bruk iallefall vanos topp så du får den fordelen Siden du kjører orginaldeler og alu blokk blir det jo en upper limit på power. Greit å ha dobbelvanos da, så får du et solid register fra bunn. Hva er ønske med alu blokka? Vekt? Hvorfor M50 topp foran M54? Høres nesten ut som du bare burde handle en komplett M54B30 og lade den. Hva koster det å borre opp ei blokk 4mm kontra å handle ei M50B25 blokk til 1000kr og hone den? Fordi M54 er en annen type blokk så toppen passer ikke over, innmat passer over men toppen gjør ikke det slik jeg har forstått, er i utgangspunktet ikke planen å ha pustehjelp slik den ser mest mulig orginal ut da den skal stå i daily bilen ------ pris for borring er 5400 inkl honing og motor vask, men pga pris for borring så er det endring i planene M50B25 blir kjøpt i slutten av måneden (Lønning), helst dobbel vanos, eller nonvanos, er usikker på hvordan vanosen påvirker mapping med datasprut mtp den endrer posisjonen på kammen(e) noen med erfaring? evt link til noen som har prøvd datasprut på vanosmotor? med innmat fra m54B30 i M50B25/28 så blir dette egt 3098cc (lest på forum, husker ikke hvor) kontra org. m54 med sine 2980cc ish så blir i utgangspunktet en 3.1L motor med større dyser, kvasskam , forsterka ventilfjøre,større og bedre bensinpumpe og datasprut så skal 300hk ikke være noe stort problem uten pustehjelp mta m54 kommer med noe å 230 ca kjøp av m54b30 og turbo konvertere er langt dyrere er ikke noe prosjekt til en drifte bil, men for å få en motor med litt mer futt #Boild_NOT_Bought Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mege34 Skrevet Oktober 18, 2015 Share Skrevet Oktober 18, 2015 Blir inntresangt å se dette i mål, ska du ha an i benk så det i kommer papirer og? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Oktober 18, 2015 Share Skrevet Oktober 18, 2015 (endret) Her var det mye endring i planer ja. Kjør M50B25 vanos og overlad. Er bare enkelvanos på M50ene (med vanos) så du kan styre de med datasprutet. Du får bestemme deg om du skal ha sugemotor eller overlading. Skal du ha sugemotor blir dine planer bare veldig dyre. Og bestem deg om vektfordeling er viktig eller ikke. M54 motor har alu blokk og kan overlades til 400hk uten problem. Da har du en lett og bra motor som ser ut som en M50 for det blotte øye. M54 koster mer i utgangspunktet, men da har du 3L, lett blokk og dobbelvanos. Blir enda dyrere om du skal bygge om en M50 med mindre vi snakker en fullsmidd motor til 50k. 3L veiv er fort 4-5000kr. Så kommer kammer.. Endret Oktober 18, 2015 av oddis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Oktober 20, 2015 Share Skrevet Oktober 20, 2015 M54 har stålblokk. Skal like å se du klarer 300hk i en b30. Da blir det mye billigere å kjøpe en s50b30. Sent fra min SM-G900F via Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennm95 Skrevet Oktober 22, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 22, 2015 Prisen gir vell kanskje mer mening om man gir den pustehjelp da om det er det dere mener? hva tåler M50B25 NON vanos org.? hørt alt fra 300-500 hk om folk mener d er mer mening så skal jeg se litt rundt der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GeRo Skrevet Oktober 22, 2015 Share Skrevet Oktober 22, 2015 M54 har ikke stålblokk, men aluminiumsblokk med stålforinger i sylinderene, den tåler mye mer enn M52 hvis man skal overlade da. 300HK uten overlading er mulig, men dyrt etter som man må bytte stempler, kammer , innsug og porting av topp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennm95 Skrevet Oktober 23, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2015 men en ting, om det bare blir "stroker" så blir det billigere d enn M54b30.. da jeg allerede har en M50b25 liggende en m54b30 ligger ute for 10K+ komplett i ok stand (noen som har kommet ut på facebook) pluss ifølge enkelte forum så blir det mer hester og moment av å bygge M50, aner ikke hvorfor, men det blir 3.1L i M50 ligger en film på youtube der en kar har 250 hk ca og 300nm er ikke ett must med kammer, om je skal gjør d enklest mulig så er det nå bare å remappe/chippe som mange gjør, 300hk uten pustehjelp/overladning er ikke noe man må bytte stempler for, m54B30 stempler klarer glatt en effektøkning på underkant av 100hk... poenget med å bygge sugemotor er at det skal se mest mulig orginalt ut, M50B30 stroker er noe mange har gjort, så jeg vet liksom at dette funker. pluss da har jeg noe å gjør i vinter Oddis: hvordan blir det dyrere med sugis? turbo er fette dyrt, så må man ha manifoild, evt bedre coiler og myyye rart er ikke snakk om å maaate ut 500 hester, men når man først lager en stroker M50 motor så skader det ikke å smette inn litt mer futt liksom, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GeRo Skrevet Oktober 23, 2015 Share Skrevet Oktober 23, 2015 For å få 300 hk NA så må du bytte kammer med mere overlapp og høyere løft, dette gir motoren en lavere dynamisk kompresjon noe som gjør at du må bytte stempler med høyere kompresjon for å kompansere for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet Oktober 23, 2015 Share Skrevet Oktober 23, 2015 Bygg M50B30og legg ut masse bilder under bygging. Har lyst til å gjera det samme ein gang i framtiden, so e berre fint å læra litt før ein starta mundalen og mege34 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsern6 Skrevet Oktober 23, 2015 Share Skrevet Oktober 23, 2015 Er vel ikke bare å borre ei m52 blokk? Den har meg bekjent nicasil belegg i sylindere, og ikke stålforinger. Skal den borres må du jo enten til med foringer som skal presses i, eller legge nytt belegg. Bedre å bruke m50 blokk da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennm95 Skrevet Oktober 23, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2015 Borringen var inkl. honing (nytt nicailbelegg) har ikke hatt tid til å endre første posten så mye enda, har pr. dags dato M50B25 motor som skal brukes. mest sannsynlig blir dette ren stroker. har ikke mål å nå 300 hk, men vil få mest mulig ut av stroker m50b30 med større dyser,datasprut osv, (datasprut for å få mer utnyttelse og mer frihet ved mapping,) skal mappes på dyno da kompis har bestilt dette og skal ha dette på lokalet sitt GeRo: Å få 50-60hk uten kammer er ikke umulig uten å bytte kammer med mer overlapping 0g høyere løft om man bruker noen større dyser,datasprut selv om dette blir i praksis nesten som å chippe en sugemotor så er det en del flere muligheter når man har datasprut og mulighet til å gi den mest mulig bensin om mengden med luft er tilgjengelig for å utligne det her, men det ser vi har ikke forventinger for å nå 300hk så enkelt med N/A motor starten blir det bare å bygge stroker med datasprut for å se hva man oppnår med dette! sorry om der er mye skrivefeil,, ny tlf med litt vell uvandt tastatur mege34 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennm95 Skrevet Oktober 26, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 26, 2015 målet er å få noe ikke alle har og noe som ser orginalt ut som går godt koster ca like mye bygge en stroker som en orginal M54B30 men har da stålblokka Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå