Adrian Storeide Skrevet Oktober 8, 2015 Skrevet Oktober 8, 2015 Hei! har komt i en hyggelig prat med en som skulle selge en 525ix på finn for rundt 30k. Han hadde fått den solgt men hadde en annen stående av samme type med hartge motor. Han forklarer det slik at det er en "M5" med 4hjulstrekk. Dette er mitt første bilkjøp så skeptisme forekommer. Han skal ha 20 lapper for bilen, eneste jeg er skeptisk på er at den har stått et par år, men i tørr garasje, den har ikke påmontert framfanger, sideskjermer og panser ennå men han har alle delene. Lurer bare på om noen glupe hoder vet om dette er et lurt kjøp, eller om jeg burde styre unna? Utrolig bra til prisen i mine tanker, gira på en 4hjulstrekk til vinteren! Bilder kommer senere."Hei.Fronten må monteres på. bilen er "kjørbar", har byttet traversen. Må sette på framskjermer og front. Har -95 front."
Sebb9 Skrevet Oktober 8, 2015 Skrevet Oktober 8, 2015 Det hørtes billig ut. E34 iX er utrolig god å kjøre hvis den er i god stand. Men skjekk bremser, dempere og drivaksler forran, de er dyre å bytte. Motoren vet jeg ikke noe om. Men noen M5 med 4 hjulstrekk er det vel ikke. Bare en 525ix med litt ekstra hester.
Eirik Viste Skrevet Oktober 8, 2015 Skrevet Oktober 8, 2015 (endret) Hei! har komt i en hyggelig prat med en som skulle selge en 525ix på finn for rundt 30k. Han hadde fått den solgt men hadde en annen stående av samme type med hartge motor. Han forklarer det slik at det er en "M5" med 4hjulstrekk. Dette er mitt første bilkjøp så skeptisme forekommer. Han skal ha 20 lapper for bilen, eneste jeg er skeptisk på er at den har stått et par år, men i tørr garasje, den har ikke påmontert framfanger, sideskjermer og panser ennå men han har alle delene. Lurer bare på om noen glupe hoder vet om dette er et lurt kjøp, eller om jeg burde styre unna? Utrolig bra til prisen i mine tanker, gira på en 4hjulstrekk til vinteren! Bilder kommer senere. "Hei. Fronten må monteres på. bilen er "kjørbar", har byttet traversen. Må sette på framskjermer og front. Har -95 front." Jeg kjenner ikke til Hartge IX med 2.8 motor, men jeg kjøpte en gang en 3 liter M50 motor fra Alpina bygget på originalt 525IX understell. Den hadde 231 hk, så tipper at 2.8 fra Hartge motoren ligger rundt samme effekt. Pga bruk av vanlige 525 eksosmanifoiler og original 525 eksos hadde IXen fra Alpina 19 hk mindre enn 3 liter motoren som ble brukt i E36 B3 3.0. I følge en mann jeg pratet med hos Alpina Hvis dette er en original Hartge IX så er det et røverkjøp. Jeg kan nesten garantere at motoren ikke er basert på M30 eller M5 blokkene. E34 525 IX er nå blitt like dyre eller dyrere i Tyskland enn i Norge. I Sveits ble det solgt mange Alpina IX av de få som ble produsert, og der lå den dyreste til salgs for ca 130.000 kr da jeg sjekket for et par dager siden. De fleste kostet fra 70 - 100.000 kr med 3 liter Alpina motor. I morgen får jeg levert en 525IX med aut.gir. Den har nyoverhalt topp, så motoren beholdes nok. Er noe tull med giringen. Hvis det ikke løses greit bygges den om til manuell giring og kanskje til 2.8 liter. I følge folk jeg har snakket med som har hatt 525IX, sier de at de har mye bedre fremkommelighet enn X3 og X5. IX har variabel viskosediff som forandrer bremsen alt etter belastning. visstnok opp til 100% sperre. Og lurer på om fremdiffen også kan låses. I alle fall drift på framhjulene i tillegg. Sjekk ut videoklipp på nettet. IXen tar seg fram igjennom ganske dyp snø i oppoverbakke. Det er det ikke mange BMWer som gjør. IX er produsert i et lite antall og kan nok vente en prisøkning framover. Den er den eneste E34 som har tannstangstyring og dermed mest presis styring av alle E34. Jeg gleder meg til å få prøvd bilen jeg får i morgen. Hilsen Eirik. Endret Oktober 8, 2015 av Eirik Viste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå