JorgenM Skrevet Oktober 20, 2015 Share Skrevet Oktober 20, 2015 I løpet av september byttet vi ut begge bilene våre. Siden begge disse er biler som ihuga BMW-fans har motforestillinger mot tenkte jeg å skrive litt om mine erfaringer. Disse hadde vi tidligere: 2007-modell X5 E70 3.0D, 7-seter med det meste av utstyr. Kjempebra bil, men dyr i drift, diger og jeg gruet meg nesten til hver gang jeg skulle bytte til sommer- eller vinterdekk. Denne gikk som innbytte mot Active Tourer. 2007-modell 118dA med full m-pakke, morsom og gjerrig småbil, men begynte å nærme seg 10 år og da synes i alle fall jeg at den er moden for utskiftning. Denne ble solgt privat. Våre nye biler er disse: (fulle utstyrslister under bildene) 2015-modell 218dA Active Tourer BMWs første forhjulstrekker ble ingen skuffelse på prøvekjøringen. Tvert imot! Vi har 3 barn under 5 år og denne bilen er perfekt for oss. God plass til barneseter i baksetet, selv med ett sete i ISO-FIX. I forhold til E70 var det som en åpenbaring i ny teknologi og finesser. Forrige eier hadde bilen i 10 måneder og tok taken av verditapet med hele 160.000,-. Bilen ble byttet mot X5'en i Haugesund, 220 mil tur/retur (forøvrig hos samme forhandler vi kjøpte X5'en også). Kjører lett under 0,5 l/mila selv på kortere turer med denne bilen. Liker iDrive og de nye og store skjermene til BMW svært godt. Setene er langt fra så behagelige som i X5'en, men ikke noe problem selv på lengre turer. Med barn er det svært kjekt å kunne skyve baksetene 11cm i lengderetningen. Bagasjerommet er nesten uendelig, spesielt i dybden og det å sette inn bæreposer er en drøm (selvsagt etter å ha åpnet luka med enkel fotbevegelse). Bilen har til og med Launch Control, men akkurat det er nok en funksjon jeg aldri kommer til å teste ) Vi sparer ca 20.000,-/år med denne vs X5. 2014-modell i3 i3 spurte vi om å få prøve hos forhandleren mest for moro skyld etter å ha prøvekjørt Active Tourer. Jeg var skeptisk til i3 og kona nektet nærmest å bli med. Status ETTER prøvekjøring? Jeg var frelst og kona SKULLE ha i3! For de som ikke har kjørt i3 er det best å holde kjeft i alle diskusjoner, for dette er noe helt annet enn hva de fleste tror Første eier tok et verditap på ca 100.000,- i3 er som en rakett. Svært morsom å kjøre. Jeg hentet vår i Bergen og kjørte E39 helt til Trondheim og deretter videre opp til Namsos, totalt 85 mil + 6 ferger. Ca 10 ladestopper, hver på 15 minutter. Pauser som man uansett bør ta når man kjører så langt alene. Men, dette er ikke bilen for langturer, da kryper selvsagt rekkeviddeangsten frem. Ved ankomst på en av hurtigladerne hadde jeg kun 6 km rekkevidde igjen i3 er den desidert beste BMW'en vi har hatt (ikke hatt annet merke siden 2002). Folk er skeptiske på bilen, men etter en prøvetur blir alle overbevisste, til og med min über-skeptiske far på over 70 Vi simpelthen elsker denne bilen og den har allerede gått fra å skulle være vår #2-bil til å bli #1-bil. Siden det er en 4-seter må vi selvsagt bruke Active Tourer når alle barna skal være med (sjelden, da vi bor 50 meter fra barnehage). Har vel allerede bestemt oss for å bytte ut diesel-bilen til fordel for første BMW 5-seters el-bil. Vi sparer ca 16.000,-/år med denne vs 118dA. Utstyrsliste Active Tourer: 1CB CO2 CONTENT2LV 18"L.A WHEELS Y-SPOKE 4842PA LOCKING WHEEL BOLTS2TB SPORT AUTOMATIC TRANSMISSION2VB TYRE PRESSURE INDICATOR 2VG PERFORMANCE CONTROL216 SERVOTRONIC223 DYNAMIC DAMPER CONTROL230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT235 TRAILER-HITCH WITH REMOVABLE HEAD248 STEERING WHEEL HEATING249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL255 SPORTS LEATHER STEERING WHEEL258 RUNFLAT TYRES3AG BACKUP CAMERA3AT ROOF RAILS ALUMINIUM SATINATED3DZ WITHOUT ADDITIONAL DESIGNATION OUTS316 AUTOMATIC TAILGATE OPERATION322 COMFORT ACCESS SYSTEM346 CHROME-LINE EXTERIOR4FD SEAT ADJUSTMENT FOR REAR SEATS4LS INT.T.FIN.ALU.FINELY BRUSH.L. W.HIG4UY SKI AND SNOWBOARD BAG420 SUN PROTECTION GLAZING423 FLOOR MATS, VELOUR428 WARNING TRIANGLE431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D473 ARMREST, FRONT481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER5AS DRIVING ASSISTANT5A4 LED HEADLIGHTS W.EXTENDED FEATURES5DA PASSENGER AIRBAG DEACTIVATE507 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)520 FOGLIGHTS521 RAIN SENSOR534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION563 LIGHTS PACKAGE6AC INTELLIGENT EMERGENCY CALL6AE TELESERVICES6AK CONNECTEDDRIVE SERVICES6AM REAL TIME TRAFFIC INFORMATION6AN CONCIERGE SERVICES6AP REMOTE SERVICES6AR INTERNET6FW MEDIA6NS CONVENIENCE TELEPHONY WITH EXTENDED6UP NAVIGATION PLUS610 HEAD UP DISPLAY650 CD PLAYER654 DAB TUNER674 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HARMAN KARDON698 AREA-CODE 27AC SPORT LINE7LD MODEL SPORT LINE775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE8A7 LANGUAGE VERSION NORWEGISCH8KA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS8SM VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE8TF ACTIVE PROTECTION FOR PEDESTRIANS8TG ANTI-THEFT SYSTEM842 COLD CLIMATE VERSION850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT888 DANISH / ON-BOARD DOCUMENTATION9AA EXTERNAL SKIN PROTECTION993 MODEL YEAR CODE999 ORDER CONTROL FIRST DEALER CARS Utstyrsliste i3: 2G6 19"BMW I LT/ALY W. TURBINESTY.429/M2VB TYRE PRESSURE INDICATOR2VC TYRE REPAIR KIT230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL3AG BACKUP CAMERA322 COMFORT ACCESS SYSTEM4T9 HEAT PUMP4U7 FAST CHARGING DC4U8 FAST CHARGING AC420 SUN PROTECTION GLAZING423 FLOOR MATS, VELOUR428 WARNING TRIANGLE430 INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE442 CUPHOLDER473 ARMREST, FRONT493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER5A2 LED HEADLIGHTS5DA PASSENGER AIRBAG DEACTIVATE5DP PARK ASSISTANT5DU PARK ASSISTANCE PACKAGE508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)521 RAIN SENSOR534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION570 STRONGER ELECTRICITY SUPPLY6AC INTELLIGENT EMERGENCY CALL6AE TELESERVICES6AK CONNECTEDDRIVE SERVICES6AP REMOTE SERVICES6S4 LANGUAGE VERSION SWEDISH609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL654 DAB TUNER674 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HARMAN KARDON7AQ BATTERY CERTIFICATE7GA COMFORT PACKAGE ADVANCED8LZ COUNTRY-SPECIFIC CONTRIBUTION 090908R9 REFRIGERANT8SM VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE8TG ANTI-THEFT SYSTEM885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION9AA EXTERNAL SKIN PROTECTION KireS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diiesel Skrevet Oktober 20, 2015 Share Skrevet Oktober 20, 2015 kule bilvalg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå