tassern79 Skrevet Oktober 24, 2015 Share Skrevet Oktober 24, 2015 Hei! Litt bakgrunnsinformasjon: Jeg var lykkelig eier av en 2009 BMW 320 dta xdrive inntil jeg for snart to år siden kjørte i en fortauskant. Det var glatt, og jeg traff fortauskanten i ca 20-30 km/t med høyre forhjul mens jeg svingte maks til venstre. Rattet ble skevt, husker faktisk ikke hvilken side det sto. Jeg fikk rettet opp rattet(uten å bytte deler), fordi jeg en uke senere hadde time på verkstedet for bytte av tannstang(reklamasjonsjobb grunnet ulyd i rattet når jeg svingte). Så ble tannstangen byttet, og ting var tilsynelatende normalt(selv om jeg føler at bilen sporer noe mer enn den burde). Jeg forhørte meg for sikkerhetsskyld litt med verkstedet om de hadde oppdaget noe unormalt når jeg hentet bilen, og det hadde de ikke(jeg informerte ikke om mitt lille uhell) Jeg klagde litt på sporingen, og de tok da en ekstra opto uten at de fant noe galt. Bilen fungerer så fint i omtrent fire måneder, så plutselig en dag får jeg en stygg ulyd fra forstillingen. Det viste seg at drivakselen på høyre side foran hadde knekt(ytre ledd), det ramlet deler(kuler og lignende ut) når den ble demontert og byttet. Det går omtrent et år så begynner det periodisk å komme en klunkelyd idet jeg parkerer i garasjen. For å parkere kjører jeg forover inn i garasjen, svinger jeg først helt til høyre, stopper bilen, setter bilen i revers, legger gradvis rattet over til venstre(legger helt over tilslutt), og et eller annet sted når forhjulene er rettet mot venstre og jeg rygger, kommer det en ganske kraftig klunkelyd en gang. Dette er periodisk, men inntreffer ganske ofte. Trenger ikke å legge rattet helt over til venstre for å få frem lyden. Jeg har fått heist opp bilen, og jeg kjenner at det er litt slakk når jeg tar innerst på høyre drivaksel(den "nye") Kan dette ha en sammenheng? Er det slakk i et lager inne i differensial eller hva det heter? Er vel lite sannsynlig at det er slakk i selve drivakselen? Jeg finner ikke noe annet galt i forstillingen ved visuell og fysisk kontroll av stag etc. Ingen fjærer som er knekt. Bilen har nå gått ca.101000km Uhellet skjedde på ca.85000km, tror jeg. Dette har begynt å koste meg dyrt, og ønsker egentlig bare å få bilen i orden, men tenkte å høre om det er noen som kan se for seg hva dette kan være før jeg må sette bilen inn på verksted igjen. Hadde satt pris på alt av synsing og sansing på denne:) Fredrik J Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Oktober 25, 2015 Share Skrevet Oktober 25, 2015 Er det slakk i radiell eller aksiell retning? Det skal være litt slakk men det er minimalt og skal ligge innenfor en viss terskel, i praksis er det så lite at jeg har vansker for å tro at det skal kunne kjennes med hånden. Syns det er rart at du kun byttet stangen, byttet du ingen bærearmer? Det er i såfall rart, tviler sterkt på de klarte sammenstøtet, de er laget av støpt alu og klarer ikke en slik kollisjon med fortauskanter. Personlig har jeg vært borti noe slikt men da med en Astra G, og da var skadene 50000. 1. Bruk BMW verksted, har sett så mye rart bli gjort på BMW chassis når det ikke er hos BMW. 2. Du bør få gjort en visuell kontroll så få gjennomført en full hjulkontroll av BMW. 3. Klunkelyden ville jeg først sjekket opp tårnlager/demperlager, sjekke boltemoment på tårnlager til demper. 4. Du bør få sjekket transferkassen (xdrive enheten) om den fikk følgeskader av skadene som evt. ble påført av krasjet og med kjøring av en evt. deffekt drivaksel. Xdrive er sensitiv for avvik på motstand og differanse i omdreining mellom hjul. Om du har kjørt med defekt drivaskellager vil jeg tro det kan ha påvirket transferkassen men da tenker jeg høyt og synser litt, men samtidig litt logisk og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå