Joakim Fjerdingøy Skrevet Oktober 30, 2015 Share Skrevet Oktober 30, 2015 Hei Helt ny på dette forumet da jeg nettopp har byttet fra Audi til BMW.. (vært trofast Audikar i 10 år nå, men på tide å prøve ut det som sises å være eliten).. Kjøpte en bil #2 , e46 320 2001 model automat. 136.000km problem 1: Når det er kaldt så virker det som om girkassen er helt på bærtur. Første 3-4 minutter av kjøringen så jager bilen på turtall uten at det blir noen fremdrift å skryte av. Noen som har erfaring ang dette? - kan beskrives som at man kjører clutchen halvt inne med en manuell girkasse. - Den girer hardere Alle problem går bort etter å ha kjørt ett lite stykke. Har ikke vært borti dette problemet på automatkasser på andre bilmodeller. problem 2: Var ut på motorveien her nede i øst og merket meg at turtallet/girene jukser/hopper litt i høy hastighet.. lå i 150-170 og den klarte liksom ikke å bestemme seg for hvilket gir den ville ligge i. Elektronikk eller gearbox feil? Virker som at når den prøvde å kobble inn høygiret så lå den der i 1-2 sekund før den hoppet ned igjen (rykket med det samme at den giret) problem 3: Vi er fortsatt inne på kalde dager; lampen for lite kjøleveske lyser. Kommer kun når det er kaldt samt at bilen har stått stille 5-6 timer. Mener jeg leste noe på et forum ang en beholder for tilbakeføring av kjøleveska? Lampa slutter å lyse etter 1-2 minutter. mvh Joakim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^B^M^W^ Skrevet Oktober 30, 2015 Share Skrevet Oktober 30, 2015 Jeg vil tro problem 1 og 2 som du beskriver er forskjellige symptom på det samme problemet. Sannsynligvis har aldri olje og filter på automatgirkassen blitt skiftet, og når oljen blir nok forurenset og/eller endrer viskositet en del fra ny olje vil ikke girkassen kunne gire perfekt lenger - dette vil gjerne være mest merkbart med kald girkasse. BMW har i likhet med en del andre bilprodusenter ikke spesifisert serviceintervall for girkassen og hevdet at oljen ikke trenger å skiftes, ZF som produserer girkassen anbefaler imidlertid oljeskift hver 80 000 - 120 000 km eller minst hvert 8 år. Det kan hende at du kan få mer forutsigbar giring ved å resette "transmission adaptions", men vær klar over at hvis oljen ikke er blitt skiftet kan girkassen til slutt bli skadet. Har du sjekket kjølevæskenivået? Se evt. i manualen hvordan du gjør dette. Kanskje kjølevæskenivået er akkurat på minimumsmerket slik at sensoren bare slår ut når det er kaldest, og når det er varmere eller motoren blir varm utvider væsken seg litt. Fyll i tilfelle etter med litt destillert vann som anvist i manualen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SB68 Skrevet Januar 16, 2021 Share Skrevet Januar 16, 2021 (endret) Jepp. Samme erfaring på min 330e 2016 modell. Uansett hvor forsiktig man akselererer vil den opp på 3-4000 omdr på kald motor når det er kaldt som nå, samt at den ruser turtall før den tar løs, i kaldvær som nå, her -15. Normalt vil den ned på 1500 når den når ca 2300. Når den først har funnet ut at den skal skifte gir på kald motor i kulda skifter den raskt til det giret jeg er vant til at den velger. Km. stand 74000 og bilen gir ikke beskjed om at den vil ha service. Endret Januar 16, 2021 av SB68 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå