BrilleBjørn Skrevet November 10, 2015 Share Skrevet November 10, 2015 (endret) Hei, Har fått ett noe irriterende problem med bilen den siste tiden, som jeg håper noen kan hjelpe meg å diagnosere. Lyden dukket opp etter at jeg la om til vinterdekk og hadde bilen på hjulstilling(for godkjenning senk) og pkk. Symptomer: Problemet oppleves mest fremtredende når bilen er kald. Da merker jeg en vibrasjon\kontaktlyd ved krappe svinger til høyre, ofte i kombinasjon med akselerasjon eller nedbremsing samtidig med svinging mot høyre. Jeg synes det høres ut som lyden kommer fra førerside fremme, mens min samboer mener den er på "hennes" side når hun sitter i passasjersete. Det høres ut som noe som vibrerer(motor, girkasse, dekk etc) kommer i kontakt med karosseri, og gir en durelyd. Lyden kan også opptre ved kun nedbremsing eller akselerasjon, har også hørt det i korte øyeblikk når jeg står i ro, men den er altså mest fremtredende på kald motor ved krapp svinging til høyre. Høres ikke ut som hjullager, merker heller ingen bevegelse ved "riksing" av dekk. Turbo er byttet for ca. 2 måneder siden, det ble også da byttet til de-cat downpipe. Denne har jeg prøvd å dytte å dra i uten å få provosert frem lyden, så regner ikke med det er eksosen som tar i noe sted. Motorfester er byttet for ca.6 måneder siden, disse var da veldig slitte, og jeg opplevde til tider nesten samme durelyd som jeg opplever nå, dette tror jeg dog kom av at eksos tok i karosseri når motor beveget seg for mye. Dette forsvant ved bytte av motorfester. Jeg tenkte da på om muligens festene bak på girkassen har måttet jobbe mye mer enn tiltenkt når motorfestene var dårlige, og at disse nå har takket for seg. Jeg var under bilen i går, og det ga ikke akkurat no eureka-øyeblikk med avrevne girkasse-fester... Disse så ganske ok ut i mine øyne, om enn noe sammentrykte ut. (Se bilder, ser disse ok ut?)Var ganske lett å "rikke" på girkassen i bakkant. Hardy så også ok ut, ingen revner\sprekker. Vibrasjonsdemper på veiv er byttet for ca 1,5år siden, så regner ikke med denne forårsaker symptomene heller.. Mens jeg var under bilen i går så jeg litt svetting fra bakkant girkasse, og der hvor "velgeren" fra girspaken går inn i kassen.(se bilder) Kan det være at den har svettet ut for mye olje, at det er lavt oljenivå på girkasse som gir disse symptomene? Har også hatt av dekket fremme venstre og prøvd å rikke på det meste der, men fant ingenting som var no særlig slitt. Hadde det vært alvorlig slitte deler her burde det også vært bemerket på pkk. (Ingen feil, utenom senk som ikke var skrevet inn i vognkort) Kan det være opplagring på mellomaksling som gir disse symptomene? Hadde ikke av deksler lengre bak enn bakkant girkasse i går. Noen med innspill på hva dette kan være? Kan det være noe de har løsnet ved hjulstilling som de har glemt å feste igjen? Setter pris på enhver teori her, da jeg holder på å klikke av å vite at noe er galt, uten å klare å lokalisere det.. Bjørn Endret November 17, 2015 av BrilleBjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrilleBjørn Skrevet November 17, 2015 Forfatter Share Skrevet November 17, 2015 Dette viste seg å allikevel være den nye downpipen.. Når jeg tok vekk forsterkingsplaten mellom rammevanger og travers fremme så lagde ikke eksosen noe lyd, men varmeskjoldet som ligger under downpipe blir nok noe presset opp av forsterkingsplata, så når denne ble montert igjen ble det kontakt ved hard oppbremsing, akselerasjon og harde svinger til høyre. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå