16vTURBO Skrevet November 12, 2015 Skrevet November 12, 2015 Hei.. Bilen til samboeren min en 08modell e91stv med 318d fjusket 100m før den tilslutt stoppet her om dagen, gul utgave av halv motorlampe lyste mens dette pågikk. Har koblet på bosch tester og fått opp feilkode på kam sensor. Denne ble byttet og feilkoden slettet. Bilen starter fortsatt ikke å bekymringen for at det har skjedd noe med registeret kom akutt. Er det noen lettvint måte å sjekke om registeret fortsatt står slik det skal? annet enn å ta for seg motoren å skru av toppdekslet så man får sjekket kam opp mot TDC? Er jo ikke akkurat noen hemlighet at registeret er en svakhet på N47 motorer. Denne har akkurat runda 182.000km. Mener jeg har lest at motor må ut for å bytte registeret men dette stemmer kanskje ikke? ALLE tips og trisk mottas med takk..
Trond H. Olsen Skrevet November 13, 2015 Skrevet November 13, 2015 Det ligger egen tråd om dette her: http://bimmers.no/topic/794716-til-alle-med-n47-motoren-det-kjente-problemet-med-registerkjedet/ Mest sannsynlig så har registeret røket ja om det er eneste feilen som dukker opp. Var akkurat samme som skjedde med svigersøsters bil.
quandt1960 Skrevet November 13, 2015 Skrevet November 13, 2015 Som Trond skriver, pluss det jeg kan komme på i farten er følgende. Hvis du har redskap/rett skiftenøkkel så kan du når bilen er i neutral få motoren til å rotere via vibrasjonsdemperen da denne er koblet rett til veiv. Du kan gjøre det forsiktig og du vil sikkert ikke klare å gjøre noe skade da du gjør det for hånd om den er røket. Du vil sikkert høre ulyder når du roterer og om du møter motstand i verste fall kan det være stempel som møter ventil og da er kjedet røket. Den rette måten å gjøre det på er å fjerne topplokk. Det er tre kjeder på N47. En øvre som styrer kamaksling, en midtre som styrer HT pumpen og en nedre som styrer vakuum/oljepumpeenheten. Øvre og nedre lar seg bytte uten at motor må ut (Om de er strekt). Om de er slitt av bør motoren kontrolleres og evt skinner byttes og da må motoren ut. Det er en annen kar her på forumet som er bmw teknikker som visst gjør det ganske ofte. Jeg har ikke gjort det selv men har "forberedt" meg hvis så skjer. Men som sagt, det er ikke alltid motoren må ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå