Gå til innhold

Toppakning eller veivhusventilasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kjæresten min har en E46 316i 2005 mod som ikke er helt god. Den bruker en del olje og det blir borte litt vann. På oljepinnen er det tykk hvit gugge, men har tappa olja og finner ikke spor av dette eller vann i selve olja som er tappet. Det blåser ut av oljepåfyllingslokket. Det ryker også ganske mye av bilen generelt.

Spørsmålet er da; Toppakning eller veivhusventilasjon? Personlig setter jeg en knapp på veivhusventilasjon. Noen ganger så ryker det fra under panseret og jeg tror jeg kjenner lukta av kjølevæske. Så min tanke er at det er en liten lekkasje.

Svigerfar tror det er toppakning. Nå har ingen av oss veldig god peiling, men skal hvertfall klare å skifte veivhusventilasjon selv tror jeg.

Bilen koker ikke og den går som den skal. Det er litt tikking i motoren, gikk helt fint og stille før.

Hvilke tegn er det som er veldig tydelig at toppakning har gått? Bilen har blitt kjørt 4-5k km med jevnlig oljepåfylning kanskje. Siden dette har funket så lenge så heller jeg mot veivhusventilasjon, jeg vil tro det ikke er mulig å kjøre så lenge med gåen toppakning.

Hva tror dere?

Skrevet

Har kjørt ett halvt år med sprekk i toppen før det begynte å komme vann i olja, beste måten å være sikker på, er å ta en leakdown test, alstå sette trykkluft i sylinderen og se hvor mye og hvor det lekker. Hvis motoren bruker kjølevæske uten at det lekker ut under bilen er det stor sjanse for at det er gåen toppakning eller sprekk i topp/blokk.

Skrevet (endret)

Kompresjons test av sylindere og eventuelt trykk test av kjølesystemet gir ofte ikke noe bra svar. En sprekk i toppen kan være der selv om en test sier noen annet og omvendt. Det ryker generelt mye av bilen sier du, farge på eksosen?

Men har du gåen toppakning så vil følgende skje...

- Du kan få kjælevæske i motor oljen, den blir da grå/hvit og da all oljen. Litt grå/hvit klin ved olje påfylling og oljepinne kan komme av litt kondens som er vanlig.

og / eller

- Du kan få kjælevæske inn i sylindrene og videre ut i eksosen. Eksosen vil ha være veldig hvit og det vil ryke en del. Dette forsvinner ofte når motor blir varm. I tillegg vil det forsvinne kjølevæske. Min erfaring er at kjølevæska forsvinner ganske fort. Det vil også lukte kjølevæske av eksosen.

Men har bilen blitt kjørt varm, koket? Hvis ikke så er det trolig ikke noe problem med toppakningen eller topp. De ryker nesten aldri på orginal motor som ikke har koket.

Og hvis du uten problemer kan kjøre 4-5000 km uten å få problemer med væske nivå / koking, så hadde jeg ikke mistenkt toppakning.

Selv om det ikke lekker synlig kjølevæske under / rundt motoren, så betyr ikke dette at det ikke er en liten lekkasje. Væsken kan jo fordampe på varm motor, og lekkasjen kan oppstå kun når det er trykk i kjølesystemet etter at motor har blitt varm. Er det morkne slanger osv, hadde jeg byttet disse, og kanskje fått trykk testet kjølesystemet.

Lå lenge ikke bilen har blitt kjørt varm og koket, så hadde jeg begynt med å se litt på veihusventilasjon og slanger. Hvis bilen har rullet en del km, så kanskje en slitt vannpumpen kan lekke. Kan jo også være du har slitte ventil tettninger => oljeforbruk og mye eksos..... men det kommer jo an på km stand på bilen...

Lykke til :-)

Endret av Kure
Skrevet

Tusen takk for godt svar :) Bilen har gått ca 220k km. Den har aldri lugget over 90 grader. Da skal jeg se litt etter morkne slanger. Kommer som sagt damp ut av motoren noen ganger. Tror dette er kjølevæske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...