Gå til innhold

E38 740i eller E39 540i?

Weiders
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis du faktisk leser det jeg skriver Sjøbuse, så ser du at jeg skriver at det er min oppfatning at 540i appellerer til entusiasten. Det er ikke noe jeg har tenkt å dokumentere.

Litt artig er det da at du ber meg om dokumentasjon, men backer opp 0-100 tallene med et egenproduserte mobilbilder. Jeg forholder meg til fabrikktall, som tilsier at 540i er merkbart raskere enn en 740i.

Hvis man modder nok, kan man få en Volvo 240 til å gå raskt rundt svingene. Det er uansett ikke til å komme unna at en 540i vil trekke det lengste strået på svinget vei, hvis man sammenlikner 2 noenlunde like biler. Alle som kjenner til naturlovene vil være enig i dette.

Det med deletilgang orker jeg ikke å diskutere en gang, det finnes mange flere e39 enn e38, også vrakede. Ergo deletilgangen er bedre på e39. At det er et problem for e38 med deletilgang har jeg som sagt aldri påstått.

Vel. Siden jeg er entusiast og jeg fåretrekker E38 så apilerer jo ikke 540'n til entusiasten. Det kommer helt ann på hva entusiasten fåretrekker. Så på dette finnes det ingen fasit. Entusiaster vektlegger også forskjellige ting. En entusiast fåretrekker fart å spenning. En annen fåretrekjer komfort og kvalitetsfølelse.

Et bilde jeg tok da bilen ble testet på vei i virkelige forhold er da mer nøyaktige enn tallene fabrikken oppgir under optimale forhold som aldri kan gjenspeiles i virkeligheten.

Vi snakker orginale biler. Så en trimna volvo er like relevant som en Koenigsegg Agera i sammenligningen mellom en orginal 740 og 540.

Deler er ingen problem til noen av bilene. Både nye og brukte deler til begge biler er enkelt å skaffe.

E39 er også en tung bil. Så den er ikke så mye bedre høy fart i svinger.

Sjekket vognkort på en E39

Egenvekt. 1615.

Min tidligere E38

Egenvekt 1805

190 kg utgjør nok ikke allverden på biler som allerede er for tunge til å være så sportslige av seg.

En E38 er 6 cm breiere og 50 cm lenger.

Ikke allverdens forskjeller på E38 og 39.

Entusiasten som vil ha sportslig bil kjøper en E46. Entusiasten som vil ha komfort og kvalitetsfølelsen kjøper E38

Entusiasten som kjøer E39 vil ha E39 siden det er en E39. E39 er en bra og fin bil. Men på linje med E36 så er det egentlig ingen ting spesielt med en E39

En E34 er jo igjen 100 ganger mer intresang i design og kjøreopplevelse. En E34 540 er mer atraktivt for entusiaster flest.

Både E38 og 39 ruster, men E39 er sjefen over rustene panser og bagasjeluker.

Tror ikke jeg har sett en rustfri bagasjeluke på E39. Jeg har hatt 3 E38 med rustfrie bagasjeluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mye rart. Siden du foretrekker E38, så appellerer ikke E39 til entusiasten? Jeg har bare sagt min mening, mens din mening gjelder for alle eller?

At din egen test null til hundre er bedre en fabrikktall er bare sludder rett og slett. Hvis man skal sammenlikne to biler, uten å fysisk sette dem opp mot hverandre, må man bruke fabrikktall. Hvordan skal jeg klare å replisere betingelsene som lå til grunn under din test i min egen test isåfall? En annen ting er at måleutstyret ditt ikke holder mål i det hele tatt.

Tallene du setter opp bekrefter bare det jeg har sagt; E38 er tyngre, og derav mindre agil.

Jeg snakker gjerne originale biler, problemet et at du trekker frem eksempler fra din egen e38 som er senket med 20" felger. Er den da original? Neppe. Derfor drar jeg sammenlikningen med Volvo 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mye rart. Siden du foretrekker E38, så appellerer ikke E39 til entusiasten? Jeg har bare sagt min mening, mens din mening gjelder for alle eller?

At din egen test null til hundre er bedre en fabrikktall er bare sludder rett og slett. Hvis man skal sammenlikne to biler, uten å fysisk sette dem opp mot hverandre, må man bruke fabrikktall. Hvordan skal jeg klare å replisere betingelsene som lå til grunn under din test i min egen test isåfall? En annen ting er at måleutstyret ditt ikke holder mål i det hele tatt.

Tallene du setter opp bekrefter bare det jeg har sagt; E38 er tyngre, og derav mindre agil.

Jeg snakker gjerne originale biler, problemet et at du trekker frem eksempler fra din egen e38 som er senket med 20" felger. Er den da original? Neppe. Derfor drar jeg sammenlikningen med Volvo 240.

Som sakt så er det ingen fasit på hva en entusiast fåretrekker. Jeg som entusiast fåretrekker E38. Andre entusiaster fåretrekker kanskje E39. Derfor kan man ikke si at entusiastene fåretrekker E39.

Min egen 0-100 er nok ikke nøyaktig. 0-100 oppgitt av produsenter er heller aldri riktige da de er testet med maskiner i optimale forhold. Slike forhold finner man aldri i virkeligheten ute på veien. Jeg har aldri sett en bil oppnå samme tall som oppgitt fra fabrikk.

Senk og felger hadde ingen ting med bilens fart eller trimming å gjøre. Det jeg sa var at med masse senk, svære felger og lite gummi var E38 fortsat mer komfortabel å kjøre enn en E39 me ballonghjul. 2 meter lange fjører og komfortseter. Alle disse tinga i E39 skal gjøre den mer komfortabel. Alt på E38 gjør den mindre komfortabel. Å likevel var 38 mer komfortabel selv om den var "ned komfortabelisert"

Ja E38 er noe større, men det er ikke mye. Nar begge bilene allerede er svære som trailere i forhold til det man kaller sportsbiler, så er ingen av de særlig sportslige og agile. Mulig e39 er hakket mer agil i en sving, men det er nok så lite at det knapt er nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange ganger jeg må poengtere det; jeg har aldri sagt at entusiastene foretrekker e39. Jeg har sagt at det er sånn jeg ser det, og at for meg så er det sånn. Det har jeg også min fulle rett til å si, så jeg vet ikke hvorfor du henger deg opp i dette. Sånn som du sier det i det siste innlegget ditt er jeg enig i, at det ikke finnes noen fasit der. Har aldri sagt noe annet.

Fabrikktall er det mest riktige å bruke. Vi snakker om 2 biler fra samme produsent, med samme motor. Jeg regner med at at BMW gjør sine tester ganske likt på alle sine modeller, så styrkeforholdet mellom modellene vil gjenspeiles i disse.

Ang. kjøreegenskaper og ytelser, hva er det du vil frem til egentlig? Ved bruk av logisk tenkning er det lett å skjønne at en 5- serie vil være bedre på akkurat de to kriteriene. Både vekt og oppsett av bilen er i favør 5- serie. 7- serie har andre områder den er bedre på. Som f.eks opplevd kvalitet, komfort og plass. Det vil ikke av den grunn bety at en 7- serie er dårlig i sving, eller har dårlig prestanda. Emnet i denne diskusjonen er 540i vs. 740i, og derfor er ikke kjøreegenskapene til sportsbiler så interessant av den grunn. Ingen av dem er en Lotus Elise, men det er en klar forskjell på bilene og fokusområdene deres.

Personlig synes jeg e39 er en veldig god og komfortabel bil, selv med msport understell og 19". En 7- serie er nok enda mer komfortabel, noe den også skal være, nettopp fordi den er en 7- serie. Noe annet ville vært uhørt.

Jeg liker både e38 og e39 veldig godt, helt siden jeg så James Bond i "Tomorrow never dies" har jeg hatt lyst på en 750. Begge kandidatene er knallgode biler, og det er opp til trådstarter å velge hva han har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...