M_R Skrevet Januar 25, 2016 Skrevet Januar 25, 2016 Hei, jeg har en 2004 525d Touring som har gått ca 250k. Aldri hatt bremseproblemer før. Skiver og klosser relativt nye. Rør skiftet ifm EU-kontroll 1,5 år siden. De siste dagene har jeg opplevd noe jævlig. Jeg har NULL bremsekraft første 1-2 minutter. Pedalen går ikke "i bånn" eller noe, den kjennes egentlig helt normal ut, om noe, så er den hardere enn normalt. Det som skjer er at jeg kan "stå" på bremsepedalen, men det er null effekt. Null! Etter hvert så kommer det litt. Og litt til. I dag opplevde jeg at ved å kjøre 40 sekunder rolig bortover veien, så kom det mer og mer, og jeg vil si det var normalt etter 1 minutt. Kom meg dit jeg skulle. Parkerte. Tilbake til bilen 2 timer etterpå. Samme, men hadde ørlitt bremseeffekt i motsetning til null. Kom mer og mer det første minuttet. Dette var heldigvis på så godt som ikke-trafikkerte veier på bygda. Kan bremser ise? Ingen varsellamper lyser. Pedalen går som sagt ikke i bånn eller noe. Er på fjellet og bekymra for hjemturen. Ikke ønskelig å plutselig miste bremsekraft i normal trafikk. Men som sagt, de gangene dette har skjed (3-4 siste 2-3 dager), så er det alltid fra motorstart og i 1-2 minutter. Så kommer det seg. Takknemlig for tips.
Mckth Skrevet Januar 25, 2016 Skrevet Januar 25, 2016 Virker som det er noe helt galt med bremsekraft forsterkeren, -har du sørget for å presse ut alt av luft under montering av klosser? -Bremsevæske nivået er som det skal?
M_R Skrevet Januar 26, 2016 Forfatter Skrevet Januar 26, 2016 Kan oppdatere denne og si at i dag fungerte bremsene som normalt fra start. Skal være svært obs de neste dagene og teste før jeg beveger meg ut på vei. Men virker som problemet forsvant like raskt som det kom. Dog ekstremt alvorlig, så rett på verksted for sjekk ved første anledning.
MSJ Skrevet Januar 26, 2016 Skrevet Januar 26, 2016 Hei. Dette høres ut som fryst tilbakeslagsventil på bremsekraftforsterkeren din. Tilbakeslagsventilen er ofte montert nærmest horisontalt på en slange ut fra bremsekraftforsterkeren, om du da har litt fuktighet i vakuum-systemet, vil dette kunne samle seg i ventilen. Ved kaldt vær vil da ventilen fryse og du vil få symptomer likt som du nevner. Etterhvert som motortemperaturen stiger vil naturligvis ventilen tine opp og alt fungerer. Det du kan gjøre er å ta av ventilen, gjøre rent og påføre WD-40 e.l som driver ut fuktighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå