ThorU Skrevet Februar 16, 2016 Skrevet Februar 16, 2016 (endret) I går fikk jeg telefon fra dama mens jeg var på kurs, bilen ville ikke starte... Grunnet kaldt vær og mye småkjøring tenkte jeg batteri, men lang historie kort, hun lot bilen stå og gikk hjem. Når jeg kom hjem i dag begynte jeg først å måle batteri. Det var riktignok på ca 12,6V, så noe lavt, men regner med det blant annet skyldes mange startforsøk i går. Startkabler funket ikke, så la jeg merke til at jeg ikke hørte noe during fra bensinpumpen når jeg skrudde på tenningen. Fikk en kompis til å taue meg den lille kilometeren hjem. Underveis prøvde jeg å slepe bilen igang, uten at det hjalp, med andre ord er det trolig et problem med bensinpumpen. For sikkerhetsskyld byttet jeg sikringen med en ny, men til ingen nytte. Begynte så litt feilsøking, på de to hvite kontaktene (Er vell tankmålere?) under baksetet fikk jeg ca 10-11V med tenningen på. På den sorte kontakten (Er vell dette som er selve pumpen?) fikk jeg i et lite sekund 0,1V med en gang tenningen ble skrudd på, ellers ingenting. Prøvde å bytte relet (litt mindre enn de fleste andre i sikringsboksen, med blåfarge) med det jeg mener var relet for tuten, dette hjalp ikke. Prøvde så å koble strøm rett på pumpen via relekontakten (kontakt 30 og 87 hvis jeg husker riktig). Dette hjalp heller ikke. I et siste forsøk koblet jeg strøm rett fra batteri til den sorte kontakten under baksetet. Dette gav heller ikke resultat. Så til det jeg egentlig lurer på: Har jeg vært så "heldig" at både rele og pumpen har røket samtidig, eller har jeg oversett/gjort noe feil mens jeg feilsøkte? Håper noen kan hjelpe meg, vil helst slippe å kjøpe ny pumpe, hvis feilen egentlig ligger et annet sted. Kan gjerne ta bilder eller komme med mer info hvis det trengs! Bilen: E36 Coupe, 320i, 92 modell Endret Februar 16, 2016 av ThorU
Sand1 Skrevet Februar 16, 2016 Skrevet Februar 16, 2016 (endret) Bensin pumpen på e36 jeg hadde for mange år siden røyk under kjøring, Et lite tips jeg fikk da var og finn noe og slå med på lokket, som pumpen er festet i. Gi det et lite rapp(mens tenningen står siste hakke før start) og prøv da vil du høre at pumpen endrer lyd og prøv og start. Ikke regn med at det fikser problemet, for den stopper igjen, Jeg kom bare 200 meter før den stoppet igjen:-/ og da måtte jeg dra den på starteren til nærmeste avkjørsel siden jeg stod på riksveg med rush. 12,6 volt er 100% ladet batteri, vis du ikke mente 11,6 da er det lite spenning. Det er ikke sikkert at du får pumpen til å gå, men gjør den det så vet du at det er pumpen som er gåen. Det var et lite tyv triks for å sjekke om pumpen var gåen på. men ikke med 100% sikkerhet. Endret Februar 16, 2016 av Sand1
ThorU Skrevet Februar 16, 2016 Forfatter Skrevet Februar 16, 2016 Takk for godt tips, skal forsøke det imorgen! Spenningen på et fulladet batteri skal vell være et sted mellom 13 og 14 volt?
Sand1 Skrevet Februar 16, 2016 Skrevet Februar 16, 2016 Er i allefall vært et forsøk, det funket i allefall for meg. Og han som ga meg tipset hadde tydeligvis vært ute for det samme tidligere. Batteriet skal ligge på 12,58 til 12,75 på fulladet. Noen praktiske eksempel for bil og batterispenning: Hvilespenning (V) Kapasitet (Ah) Kommentar 12,75 V 12,4 V 12,1 V 11,7 V 11,5 V 100 % 70 % 50 % 25 % 0 % Fulladet Ingen startproblem Startproblem i kulde Startproblem i varme Tomt batteri
Sand1 Skrevet Februar 16, 2016 Skrevet Februar 16, 2016 Jeg mener og huske at det var denne pumpen jeg kjøpte:http://www.schmiedmann.no/no/bmw-e36/1944975-nytt?produkt=16141182842LP Når jeg kjøpte den var den dyrere, mener det var 800 kr ca da.
ThorU Skrevet Februar 17, 2016 Forfatter Skrevet Februar 17, 2016 Beklager, du har selvfølgelig rett! Jeg blander med batteri som nettop er toppladet og kommet av en 230v batterilader.
bmwmann24 Skrevet Februar 17, 2016 Skrevet Februar 17, 2016 (endret) Jeg hadde elendig kontakt på bensinpumperelekontakten. Jumpa strøm fra en annen sikring (15amp? husker ikke helt) da fikk jeg strøm til pumpa og bilen starta. Pussa ren kontakter med kabelsko og elektrorens, vips så kom strømmen tilbake til sikringa og bilen går i dag! Mål om du har strøm til sikring(noe du neppe har) Prøv å jump en ledning mellom pumpesikring og en annen med like mange amp. Surrer pumpa da så har du mest trolig dårlig kontakt/brudd en plass mot sikringa. Er usikker på kontakten du nevner under baksetet, men i kofferen under matta har du et lokk, skru ut skruene og ta ut pumpa. Prøv å gi den direkte strøm fra batteriet. Da ser du om pumpa er gåen. Ikke sitt tull med elektrisitet og gnister nedi tanken;) Endret Februar 17, 2016 av bmwmann24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå