Gå til innhold

Trenger hjelpe til diagnose av bensinpumpe E36

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I går fikk jeg telefon fra dama mens jeg var på kurs, bilen ville ikke starte... Grunnet kaldt vær og mye småkjøring tenkte jeg batteri, men lang historie kort, hun lot bilen stå og gikk hjem. Når jeg kom hjem i dag begynte jeg først å måle batteri. Det var riktignok på ca 12,6V, så noe lavt, men regner med det blant annet skyldes mange startforsøk i går. Startkabler funket ikke, så la jeg merke til at jeg ikke hørte noe during fra bensinpumpen når jeg skrudde på tenningen. Fikk en kompis til å taue meg den lille kilometeren hjem. Underveis prøvde jeg å slepe bilen igang, uten at det hjalp, med andre ord er det trolig et problem med bensinpumpen.

For sikkerhetsskyld byttet jeg sikringen med en ny, men til ingen nytte. Begynte så litt feilsøking, på de to hvite kontaktene (Er vell tankmålere?) under baksetet fikk jeg ca 10-11V med tenningen på. På den sorte kontakten (Er vell dette som er selve pumpen?) fikk jeg i et lite sekund 0,1V med en gang tenningen ble skrudd på, ellers ingenting. Prøvde å bytte relet (litt mindre enn de fleste andre i sikringsboksen, med blåfarge) med det jeg mener var relet for tuten, dette hjalp ikke. Prøvde så å koble strøm rett på pumpen via relekontakten (kontakt 30 og 87 hvis jeg husker riktig). Dette hjalp heller ikke. I et siste forsøk koblet jeg strøm rett fra batteri til den sorte kontakten under baksetet. Dette gav heller ikke resultat.

Så til det jeg egentlig lurer på: Har jeg vært så "heldig" at både rele og pumpen har røket samtidig, eller har jeg oversett/gjort noe feil mens jeg feilsøkte? Håper noen kan hjelpe meg, vil helst slippe å kjøpe ny pumpe, hvis feilen egentlig ligger et annet sted. Kan gjerne ta bilder eller komme med mer info hvis det trengs!

Bilen: E36 Coupe, 320i, 92 modell

Endret av ThorU
Skrevet (endret)

Bensin pumpen på e36 jeg hadde for mange år siden røyk under kjøring, Et lite tips jeg fikk da var og finn noe og slå med på lokket, som pumpen er festet i. Gi det et lite rapp(mens tenningen står siste hakke før start) og prøv da vil du høre at pumpen endrer lyd og prøv og start. Ikke regn med at det fikser problemet, for den stopper igjen, Jeg kom bare 200 meter før den stoppet igjen:-/ og da måtte jeg dra den på starteren til nærmeste avkjørsel siden jeg stod på riksveg med rush. 12,6 volt er 100% ladet batteri, vis du ikke mente 11,6 da er det lite spenning. 

Det er ikke sikkert at du får pumpen til å gå, men gjør den det så vet du at det er pumpen som er gåen. Det var et lite tyv triks for å sjekke om pumpen var gåen på. men ikke med 100% sikkerhet. 

Endret av Sand1
Skrevet

Er i allefall vært et forsøk, det funket i allefall for meg. Og han som ga meg tipset hadde tydeligvis vært ute for det samme tidligere. 

Batteriet skal ligge på 12,58 til 12,75 på fulladet. 

Noen praktiske eksempel for bil og batterispenning:

Hvilespenning (V)
Kapasitet (Ah)
Kommentar

12,75 V 
12,4 V 
12,1 V 
11,7 V 
11,5 V 

100 % 
70 % 
50 % 
25 % 
0 % 

Fulladet
Ingen startproblem
Startproblem i kulde
Startproblem i varme
Tomt batteri

Skrevet (endret)

Jeg hadde elendig kontakt på bensinpumperelekontakten. Jumpa strøm fra en annen sikring (15amp? husker ikke helt) da fikk jeg strøm til pumpa og bilen starta. Pussa ren kontakter med kabelsko og elektrorens, vips så kom strømmen tilbake til sikringa og bilen går i dag! 

Mål om du har strøm til sikring(noe du neppe har) Prøv å jump en ledning mellom pumpesikring og en annen med like mange amp. Surrer pumpa da så har du mest trolig dårlig kontakt/brudd en plass mot sikringa.

Er usikker på kontakten du nevner under baksetet, men i kofferen under matta har du et lokk, skru ut skruene og ta ut pumpa. Prøv å gi den direkte strøm fra batteriet. Da ser du om pumpa er gåen. Ikke sitt tull med elektrisitet og gnister nedi tanken;) 

Endret av bmwmann24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...