Gå til innhold

E90 vs E60


Furyon
 Share

Anbefalte innlegg

Har tenkt ganske mye på hvordan bil jeg ønsker meg når jeg endelig får lappen tilbake, og har hatt 2 bmwer tidligere og elsker dem alt for mye. Har hatt både 5 og 3 serie, og merker store forskjeller selvom de har en aldersforksjell på 10 år. Utgangspunktet er budsjettet ca 200k, men dette kan jo da gå begge veier. Er mest bare ute etter for og i mot for begge bilene, og hva som er positivt, negativt og hva som gjør den ene bilen bedre enn den andre. 

Blir nokk enten 325/330 eller 525/530, da jeg elsker sekseren til BMW. Har hatt en 330D e46, men syntes faktisk en 520i e34 var bedre å kjøre, så har lite lyst på en e46 igjen. 

 

Så hva gjør den ene bilen bedre enn den andre? hva burde jeg se etter på de spesifikke modellene? Alt taes i mot med åpne hender, og takker for all hjelp! :) 

La diskusjonen starte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være kjekt å ta et søk, dette spørsmålet dukker opp i ny og ne. Alle er ikke like selvfølgelig, men greit å lese argumentasjonen fra flere sider.

Du kan lese litt om mine synspunkter i begge trådene forsåvidt. 

Er svært fornøyd forsåvidt med min E91 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsåvidt litt andre kriterier. Har sterkt vurdert å kjøpe E92, og setter stor pris på kjøregleden. Er litt usikker på om kanskje 530 vil bli litt for comfy og ikke like mye kjøreglede? Har ikke noe planer om å ha unger er sånt i bilen såå.. Er ute etter en bil med gode kjøregenskaper, altså artig å kjøre, må være kraft i bilen. Utstyr er også ganske essensielt, liker ikke når ungdommer kjøper bmw også har de knapt råd til å få varmeseter.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk selv fra E46 320D med msport understell til E91 nå med akkurat det dobbelte med effekt, rekkesekser bensiner som du kan se i signaturen min.

Svært fornøyd med kjøreegenskapene, kunne vært litt mer comfort på understellet nå når det er som verst på vinteren, men liker at det er stivere enn på en E61.

Ikke at E61 er sporty, men det er en større og tyngre bil, og jeg har kjørt både 530d og 535d en masse så jeg har erfaring med de bilene også. 

Når du finner biler med R6 har de som regel mer utstyr, og spesielt på 5-serien. 

Hva foretrekker du av motorisering? Nå har 3-serien fra 2006-2008 modellen en N52 motor, der 325i har 2.5liters og 330i har 3.0liters. På N53 er det samme blokka på 325 og 330, mens det er bare noen deler og en tune som er forskjellen på disse. Det er svært få av disse på markedet. Der er til gjengjeld en masse med 320d

Testet E6x med 3 litern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46en hadde 3L med 184hk, og denne ble tunet till 220-230hk. Sykt mye kraft, men savnet kanskje litt mer lyd? Elsker lyden i sekseren fra e34en og har sterkt vurdert å kjøpe bensiner igjen, enten 2,5 eller 3L. Det som gjør at jeg også kanskje velger diesel er at det er mye rimeligere å kjøre, da jeg kjører MYE. I tillegg er kraften sykt rå, og kan ofte ikke sammenlignes, men igjen denne kraften er ikke like mye sjarm i som en bensiner. Har også kjørt en 530D e61 med automat, denne var det dog noe feil med så giringen var helt grusom, men kraften var ganske rå. 

Har ikke kjørt e6x selv, men svigeren har en 320d uten noen tune, og den går greit unna, men MÅ ha sekser hvis jeg skal ha BMW. Hvordan er 3L på e90 kontra en e60?

Blir nokk å kjøre på med M-Sport understellet på uansett av bilene, og muligens bytte fjærer for å senke den litt mer. Liker når bilen føles sporty ut, men vil ikke ha en sportsbil som er grusomt stiv, skal være en mellomting. 

Har sett på mange E92er, og syntes de fleste av dem lider av gjerrighet.. Finnes knapt noen biler med mye utstyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge seriene deler motor. 

M57, R6 diesel varte fra 98-08. X25d vil ha en 2.5l og x30d ha en 3.0

N57, R6 diesel tok over i 08 og blir vel faset ut i disse dager. Her er det samme blokka men annen mapping på x25d og x30d. Man vil få mye ut av en 25d med andre ord. 

På bensin siden som tidligere nevnt var N52 fra 2004-2007 og N53 fra 2007 til 2014.

 

Det er greit å få med seg iogmed at 3 serien ble produsert preface 2005-2008 og facelift 2008-2012. 5 serien kom i 2003 og fikk facelift på høsten 2007 mener jeg. Du finner 5-serien e6x til 2010 når nye karroseriet kom.

 

Hvis du kjører veldig mye er jo 5 serien ikke å styre unna da den ble kåret til verdens beste bil av Auto Motor und Sport i den tida. Fantastisk å kjøre langt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...