Gå til innhold

Fix av rusten bagasjeluke stasjonsvgn E39

Stonescream
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Bagasjeluken på bilen min, er som hos de fleste E39 rimelig rusten i de fleste hjørner, kanter osv osv osv.

I tillegg har håndtaket som åpne/lukker døra fått seg en brist, så skiltlys osv fungerer ikke. Dette ble selvsagt notert på EU sjekk og må byttes.

Det lekker vann inn rundt dette håndtaket og jeg har kjøpt nytt.

Forsøker å få av hele dekselet på innsiden for å få skrudd av håndtaket - sikkert slipt bort litt rust der også og hatt på litt hammerrite eller tilsvarende der.

Dette for å få tilgang til muttere som holder håndtaket på utsiden og byttet det ut, men ser ikke helt DIY på dette noe sted på nett.

Noen som har vært borti dette eller kan gi noen tips?

Litt endrede søkeord og det begynner å hjelpe litt:

http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=210

Det blir å få av håndtaket, slipe/sandblåse for deretter grunning og lakk + 2 komponent på toppen med litt polering såpass luka holder noen år til, selv om det er fristende å 

bare bytte den ut med ei hel og fin ei.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på hvordan man ser på det økonomisk. Brukt rustfri bakluke er det få av og de som er koster gjerne 3-4000 kr. Og man finner neppe en som er dønn lik i farge og slik. Så da kommer lakkering i tillegg.. Pluss at jobben med bytte er ganske knotete. Spesielt om hengslene må byttes også. 

Så jeg tenker at kan du leve med homefix for å få den gjennom EU så er det absolutt tidsbesparende og billigere. En brukt bakluke kommer også til å ruste så da er man like langt. Designen på de er helt mongo mtp vannavrenning og drit som kan samle seg opp. Neste generasjon 5 serie har jo også endel trøbbel med ledninger og div på bakluken så de har tydeligvis ikke lykkes helt på dette området.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,

Nei, det blir nok til å fikse så den lever noen år til. Som de fleste steder på bilen.

Nå er det å krangle med 15 år gamle skruer og muttere som holder håndtaket, men får ikke noe feste på utsiden, selv om jeg kommer til på innsiden nå. 

Får ta frem dremelen og kutte litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...