Hemidog Skrevet Mars 30, 2016 Share Skrevet Mars 30, 2016 Når jeg skulle bytte ventildekselpakning på m73 motoren min, så fant jeg en knekt strekkebolt i sylinderhodet på førersiden det er 14 bolter, total, den var midt på, nederst. Bolten satt fortsatt i hullet, men stod ca 3 cm over hullet. Jeg klarte utrolig nok å få ut den knekte delen med en grisepikk. Etter endel googling, så virker det som dette ikke er et uvanlig problem på m73/m70 motoren, flere som har funnet knekte bolter. Jeg har kjent forsiktig på alle andre bolter (på begge sider), og de virker å sitte bra. Motoren gikk fint før demontering. Dilemmaet mitt er hva jeg skal gjøre med dette. Jeg vet at dette er strekkebolter (TTY), og kan ikke brukes om igjen (selv om jeg ser folk selger brukte på ebay....). Kunne jeg kommet unna med å sette inn en ny eller evt brukt() strekkebolt kun her? De aller fleste vil vel si med en gang "bytt alle boltene", men hva ville prosedyren evt vært da? jeg vil ikke tukle med toppakningen. Kan jeg løsne alle boltene å sette inn nye uten at noe skjer med toppakningen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Mars 30, 2016 Share Skrevet Mars 30, 2016 uten at jeg skal gi noen garanti, så hadde jeg satt i en ny eller en brukt å strammet riktig, å en ting er helt sikkert, en brukt strekkbolt er veldig mye bedre en ingen bolt. sjøl har jeg brukt opp gamle strekkbolter ved bytte av toppakning et par ganger å det har ikke bydd på noen problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hemidog Skrevet Mars 30, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 30, 2016 Enig at å feste en ny eller gammel bolt er bedre en ingenting, men er lurer da på: - Hvis jeg da bruker en brukt bolt, så er den mest sannsynlig allerede "strekt", og jeg tror ikke jeg tør å stramme den slik man skal nye ( 1 runde: 30 nm, 2 runde: 60 grader, 3 runde: 60 grader). Kanskje droppe runde 3 på bolten? - Å bruke ny bolt er å foretrekke, men tror de kun selges som et sett. Ingen som har noen nye liggendes? M10x110 bolt. Ettersom en har knekt, og hvor jævlig det er å ta av innsug på motoren, så tror jeg det aller beste er vel å bytte alle 14 når man har kommet så langt, et sett koster 430kr på KOED, og det er en billig forsikring. Har noen innspill på å bytte alle bolter, uten å røre toppen noe videre? Mitt forslag: Løsne 1 bolt (i henhold til stramme mønsteret), feste en ny bolt først 30NM, så 60 grader, også gå videre til neste bolt. Så gå over på tredje runde (60 grader til) over alle nye bolter.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Mars 30, 2016 Share Skrevet Mars 30, 2016 trur jeg bare hadde fått tak i en brukt en å dratt til f,eks 30nm 60grader + si littebitt mindre kansje 50. å skulle du være så uheldig at bolten knekker så skulle det ikke by på de store problemene å få den ut nå som ting er reint å ryddig der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet Mars 31, 2016 Share Skrevet Mars 31, 2016 bare å sett i en å skru fast.. vil du bytte alle så bytter du ut en og en bolt så er det ikke noe som skjer med pakning eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hemidog Skrevet Mars 31, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2016 3 timer siden, Morty999 skrev: bare å sett i en å skru fast.. vil du bytte alle så bytter du ut en og en bolt så er det ikke noe som skjer med pakning eller noe Tror jeg bestiller et sett uansett hva jeg gjør. Tenker du da alle 3 rundene (30 nm, 60 grader, 60 grader) på en bolt, også gå videre til neste bolt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet Mars 31, 2016 Share Skrevet Mars 31, 2016 ja det bør du nok gjøre så du får riktig nm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HagenJR Skrevet Mars 31, 2016 Share Skrevet Mars 31, 2016 Virka kjent dette ja, var 2stk som var knekt når jeg skulle av med toppdeksel, lå ved kammene! Når jeg skulle ut med resten så knakk 2 til! så jeg ville absolutt skiftet ut en og en, men dra med fult moment med engang om du ikke tar deg bryet med å skifte pakning. Hakk i toppdeksel etter at boltene har kommet opp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hemidog Skrevet April 1, 2016 Forfatter Share Skrevet April 1, 2016 Takker for svarene Kjøper et nytt sett, og bytter alle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå