timsvang Skrevet Juni 7, 2016 Skrevet Juni 7, 2016 (endret) Første gang på forumet her, har null peiling. Har hatt noen kompiser til å bruke scanner, Feilkode: 30EA DeNox Catalytic converter sulphurized. Føler jeg ikke har like mye motorkraft som jeg burde hatt, den rykker og napper når jeg drar på. Noen ganger er det dritt å kjøre den, men innimellom så merker jeg ingenting til problemet, og alt virker fint. Dette problemet har vart en del mnd. Så har det dukket opp et nytt problem. Bilen bruker gjerne 4-5 sekunder på å starte, når den da starter så høres det ikke riktig ut. Nåla på instrumentet hopper litt og den rister noe. Lukter også veldig bensin når den starter. Setter stoooor pris på hjelp fra folk her, takk på forhånd. 320i E92 2009, 79000km. Endret Juni 7, 2016 av timsvang
warg Skrevet Juni 14, 2016 Skrevet Juni 14, 2016 Akkurat feilkoden DeNox Catalytic converter sulphurized ville jeg nok ikke lagt så mye vekt på da det er sulfor i katalysatoren som ikke er forbrent. Jeg har den på min bil og på mine foreldre sin bil som kun er gått 30K. Dette da det samler seg sulfor i katalysatoren som starter en egen forbrenningsprosess for å kvitte seg med sulfor. Ville også sett meg litt skeptisk til billige diagnoseapparat angående feilkoder da de kan være noe upresis i forhold til annerkjente løsninger som kan scanne mye dypere i styreenheten samt kunne kode. Høres ut som at bilen din kanskje skulle hatt en service, bytte av tennplugger eventuelt coiler oljeservice osv. Coil er veldig vanlig feil på disse motorene og det har kommet enn oppdatert utgave som har en annen farge enn orginalt. Annet siden du sier den har en bensinlukt er at det er en kjent feil på bensindyser på disse motorene. Jeg husker ikke i hodet hvilket serienr på dysene det var snakk om, men slike ting er uansett greit å gjøre hos en forhandler da bensintrykket er adskilig mye høyere enn vanlig da det går direkte inn i sylinderen.
timsvang Skrevet Juni 24, 2016 Forfatter Skrevet Juni 24, 2016 Takk for svar! Har nå skrudd ut Nox-sensoren og denne var full av sot. Rengjorde den og ting virket greit i noen dager, deretter tilbake til samme problemet. Har søkt litt rundt, og har lest om at den får for mye bensin (running rich står det på engelsk). Kan det være problemet, at da soter lambdasonden seg igjen??
warg Skrevet Juli 14, 2016 Skrevet Juli 14, 2016 Hei, problemet er at det lagrer seg sulfor i katalysatoren. NoX sensoren vil starte en egen forbrenningsprosses for å kvitte seg med sulfor når riktige verdier er nådd. Ville ikke hengt meg opp i NoX sensoren så lenge du ikke har feilkode på denne. Det som er spesielt med NoX sensoren er at den gir beskjed viss den er ødelagt da den har en egen chip for å styre denne. Du vil ikke få lugging og feiltenninger ved defekt NoX sensor, så det er ikke denne som skaper problemet. Det du derimot vil få feiltenninger av er coil og tennplugger når disse begynner å bli gammel. Både coil og tennplugger har en viss levetid og viss du nermer deg 100K på telleren er det på tide å bytte ut tennplugger ihvertfall viss du har problemer. Ville også sjekket opp i bensintilførsel hos en forhandler for å konstantere at du ikke har dyser som er feil på da dette er en vanlig feil på disse motorene. Viss det er denne spesifikke dysen som har en oppgradert vare grunnet feilproduksjon vil det være en garantisak.
tomasb Skrevet Juli 14, 2016 Skrevet Juli 14, 2016 (endret) Ifølge BMW, er det ikkje feil på dysene. De bare feiler....OG de har aldri hørt om feilen...."sarkasme av" Dysene er en kjent feil på desse. Versjonen som er brukt de siste åra er 11. Finner versjon-nr ved å se på dysene. Står et nummer der: xxxxxxx-11 Elleve er versjonnr. Det er en lett jobb å skifte dysene, men de må kodes inn. Brukte selv INPA. Kjekt program å ha til hente feilkoder og.... For å finne en evt dyse som feiler, kan du ta ut pluggene, og den som er mest sotet, er sannsynligvis den sylinder/injector som feiler. Når en dyse feiler, får du ikkje feil på dyse, men du får tenningsfeil på forskjellige sylindre, og masse feilmeldinger på div avgasssensorer... Endret Juli 14, 2016 av tomasb
timsvang Skrevet Juli 19, 2016 Forfatter Skrevet Juli 19, 2016 Okei, tusen takk for svar!! Har bestilt time på billia så får se hva de finner ut av. Er det noe billigere sted å skaffe deler enn GS? Finner lite på nett.
warg Skrevet Juli 19, 2016 Skrevet Juli 19, 2016 Du har jo Koed.no De var ihvertfall billigere før men begynner å bli en stund siden sist jeg handlet der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå