Gå til innhold

Feilkode på luftmassemåler forsvinner ikke


M.Lunde
 Share

Anbefalte innlegg

10/2006 - E90 - 316i - N45.

Feilkode 2D0F.

Forsøkt 3 stykk luftmassemålere, 2 originale. Renset dem. Forsøkt 3 luftfiltre, 2 av dem originale. Ingen lekkasjer funnet. Sjekket ledningsnett dme og lmm og kjørt testprosedyre i inpa (både hos verksted og selv).

Merker ingen symptomer. Tidligere fusket den i 2500-3000 omdreininger. Verksted har påpekt at de mener den "trekker dårlig på lavt turtall", men den har hele tiden gått som forventet for min del. Vanskelig for meg og vite om den burde gått bedre, eller om den er som den skal. Men har opplevd den som like kraftig som andre biler jeg har kjørt med like mye hester.

Noen forslag? Irriterende at det ligger feilkode der. Har ingen andre feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket etter falskluft? 

Tenkte og nevne lambda men da er det rart om det ikke skal dukke opp på diagnose. Men er den sånn både på varm og kald motor? Har du prøvd og sjekket live verdier?

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var det jeg mente med lekkasje, bare jeg som var litt trøtt. :P

 

Har sjekket tidligere, alt virket normalt i mine øyne - bortsett den nederste verdien på dette bildet som jeg har postet i en annen tråd tidligere. Men jeg viste det til mekanikeren og han visste ikke engang hva dette var. Når jeg hadde symptomer så lugga det både på kald og varm motor om det var det du mente. Problemene oppstod - byttet til ny uoriginal lmm og hadde samme problemer. Byttet så til en brukt original og da forsvant symptomene, men sitter altså igjen med feilkode. Er slettet feilkoder og adapsjoner, sjekket motstand i temp-sensor som viser riktig verdi ifht reell lufttemp. Står også i rapporten at "ligger fortsatt feil luftmasse-signal, for høy verdi".

Uten navn.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Grunnen til at jeg nevner falskluft  er at det har lett for og gi falske feilkoder. Gå over slanger og se etter sprekker/rift eller om dem er morkene. Ikke alltid like lett og se så godt mulig du burde demontere. 

Lenge siden du har byttet sånn som tennplugger og bensinfilter? 
Går den på alle sylindere hele tiden? 

 

 

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å ta en ekstra sjekk på det. :)

Tennplugger skiftet for litt under et år siden, tror det var november-ish. Bensinfilter vet jeg ikke - har hatt bilen i snart et år. På tomgang virker alle sylindere fint iallefall. Har ikke kjørt og fulgt med på live-verdier.

Det hender fra tid til annen at bilen rister veldig ved igangsetting. Jeg har alltid trodd det var det utbredte "clutch-judder"- problemet, men de to verkstedene jeg har vært på mente det ikke virket slik, men heller at motor kutter. Uten at de har sjekket dette noe spesielt forsåvidt. Så Bilia nevnte at det kunne muligens være coil. Og etter å ha lest litt så er det ikke alltid at coil gir feilkode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tror vegard89 er inne på noe med falskluft her. 

Men har du sjekket for falskluft på eksos-side ? 

Et lite hull i eksosen er alt som skal til, for at oksygenet i avgassen blir utenfor grenseverdien. 

Iogmed at verdien er for høy også, kommer det nok inn oksygen et sted hvor det ikke skal komme inn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...