Gå til innhold

Romling foran på E61

eljay
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en E61 2009-mod hvor det i senere tid har kommet en romlelyd fra motorrom eller hjul foran (jeg mener det er på venstre side). Jeg har prøvd å bytte ut sommerhjul med vinterhjul på venstre side uten bedring og jeg merket heller ikke noe slark mtp hjullager da jeg røsket i hjulet. Hvis jeg svinger mot venstre slik at vekten forflytter seg mot høyre side så blir lyden bort, men kommer tilbake da jeg retter opp. Romlingen følger farten på bilen, ikke turtallet på motoren. Romlingen høres veldig godt fra ca 40 kmt og jeg mener selv at det er mer vibrering i rattet nå en tidligere (men det kan være innbilning også). Kan det være hjullager allikevel, selv om det ikke merkes når jeg tar røsker i hjulet?

Tips mottas med takk!

PS! Det skal sies at jeg er glad i å kjøre BMW bil (og HD mc), men å skru kan jeg ikke skryte på meg at jeg kan (så det kan hende svar blir etterfulgt av dumme spørsmål fra min side)! :wink:

Mvh,

Lars 

Endret av eljay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen mekaniker, men jeg mener at det kan være hjullager før du kjenner at det er slakke, men det er vanskelig å si uten å høre lyden.

Har du mye slitasjekant på skivene forresten? Har vært bort i å fått en lyd av det en gang som jeg fikk bort bare ved å slipe av kanten. Vær obs når du gjør dette og mål tykkelsen på skiven etterpå for å se at den er innenfor slitasje området siden de ofte begynner å bli slitt når det er mye kant. Dette var uansett ikke noen lager-lyd i den forstand så det er sikkert ikke det om du tror det er lageret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venstre hjullager er nok synderen her ja. du hører det som nevnt tidligere ved å jekke opp bilen og snurr hjulet (gjerne fort) om du er usikker så kjenner du på fjæren mens du snurrer hjulet. vibrasjon fra ett romlende hjullager forplanter seg helt opp i fjæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har hatt 3 personer som har hørt og sett på dette, men ingen klarer å si med 100% sikkerhet at det er hjullager. Kan dette hjullageret strammes for evt å høre om det blir endringer i lyd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...