Mons1 Skrevet Juli 15, 2016 Share Skrevet Juli 15, 2016 Min 2002mod 320dA Touring 150hk har 2 vifter. En manuell clutch-basert vifte og en elektrisk for klima. På Youtube kunne jeg se en som byttet ut den manuelle viften med en elektrisk. Dette er en kjempeenkel jobb. Den nye elektriske tar over jobben for Aux-viften slik at den kan fjernes helt. Da lurer jeg på: Hvorfor har noen biler manuell kjølevifte og noen en elektrisk? Jeg har hørt at biler med automatgear har manuell vifte. Klarer jo ikke å se logikken på dette. For å bytte Aux-viften, så man må løsne hele frontfangeren. Er det en ide å bare bygge om til elektrisk kjølevifte og kutte ut Aux-viften? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Juli 15, 2016 Share Skrevet Juli 15, 2016 Hvis bilen har 2 vifter så ville jeg tippe at de er der av en eller annen grunn, så å fjerne en av de høres ikke spesielt logisk ut for meg. Jeg har på min E 39 med manuell gear samme oppsett som du har. Forøvrig fungerer ikke den elektriske, så ved sakte bykjøring over 25 grader kobler viscose/clutch vifta inn og følger motorens turtall noen sekunder og det høres godt. Må nok investere i ny aux. fan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juli 15, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2016 1 time siden, orala skrev: Hvis bilen har 2 vifter så ville jeg tippe at de er der av en eller annen grunn, så å fjerne en av de høres ikke spesielt logisk ut for meg. Jeg har på min E 39 med manuell gear samme oppsett som du har. Forøvrig fungerer ikke den elektriske, så ved sakte bykjøring over 25 grader kobler viscose/clutch vifta inn og følger motorens turtall noen sekunder og det høres godt. Må nok investere i ny aux. fan. Aux-viften som er i tillegg til en manuell vifte, fungerer kun når AC er koblet inn. Den har ingenting med kjøling av motor å gjøre. Sliter du med kjøling i varmt vær og lav fart, så kan det være clutchen som er gåen og må byttes. Aux-viften har ikke kapasitet til å kjøle motoren alene. På nett sies det at med bensin og automat, så kan man byte fra manuell til elektrisk uten problemer. Det er med diesel at dem blir usikker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Juli 16, 2016 Share Skrevet Juli 16, 2016 16 timer siden, Mons1 skrev: Aux-viften som er i tillegg til en manuell vifte, fungerer kun når AC er koblet inn. Den har ingenting med kjøling av motor å gjøre. Sliter du med kjøling i varmt vær og lav fart, så kan det være clutchen som er gåen og må byttes. Aux-viften har ikke kapasitet til å kjøle motoren alene. På nett sies det at med bensin og automat, så kan man byte fra manuell til elektrisk uten problemer. Det er med diesel at dem blir usikker. Ja det stemmer sikkert at A/C aux fan kun kobler inn med A/C på. Hvis min vifte var OK ville den ha gått i en sånn situasjon. At clutchvifta følger motorturtall en liten periode viser vel at den fungerer som tiltenkt, og ikke at clutchen er gåen. Tidligere når aux. fan fungerte, skjedde det aldri at clutchvifta fulgte motorturtallet, så auxvifta har jo i praksis innvirkning på motorkjølinga også. Det blåser jo samme reting på samme sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå