Gå til innhold

116i 2007 mod - Nølende akselerasjon - lambdasensor?


Dirdal
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Først - takk for mange gode foruminnlegg som har hjulpet meg mye frem til nå - dette er altså mitt første innlegg.

Jeg har en BMW 116i 2007 modell (E87 automat) som nøler i akselerasjonen. Dette er spesielt merkbart når jeg akselererer fra stillestående - det tar 1-2 sekund før bilen begynner å dra skikkelig. I tillegg er det merkbart på f.eks motorveien når jeg skal øke fart for å kjøre forbi andre biler - igjen er det nøling før rpm begynner å stige, og av og til resulterer det i at bilen girer ned unaturlig.

Bilen har i det siste fått skiftet dyser, tennplugger og tennspoler, samt noe vanos-greier (kjede?), så derfor antar jeg at ingen av disse komponentene skaper trøbbel. Derimot har jeg selv koblet til en OBD2 scanner (en simpel ebay scanner), og når jeg klikker inn på dynamisk avlesing av lambdasonde-spenning når bilen står på tomgang så ser jeg at denne av og til faller ned til 0 volt. Når jeg deretter tråkker på gassen så spretter spenningen opp til mellom 0,3V og 0,6V typisk før den plutselig kan falle ned til 0 igjen. 

Kan dette være årsaken til problemet med nølende akselerasjon - at lambdasonden er defekt/ustabil? (og i tillegg at bilen høres litt støyende ut på tomgang?) Eller kan det være andre ting som spiller inn, som f.eks MAF?

Har lagt ved noen skjermbilder fra lambdaspenningen og ett fra MAF måling.

Hvor mye koster slikt å diagnostisere på verksted, og evt. bytte? Kan man evt. enkelt gjøre dette selv? 

På forhånd takk for all hjelp!

Fil 15.07.2016, 15.07.00.png

Fil 15.07.2016, 15.07.48.png

Fil 15.07.2016, 15.08.02.png

Fil 15.07.2016, 15.08.25.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...