DieselMotor Skrevet Juli 31, 2016 Share Skrevet Juli 31, 2016 (endret) Hei I vinter slet F10'n med at den ofte måtte lades manuelt med CTEK laderen. Bilen sa ifra om lav spenning på morningen. Nå varsler den på at batteriet må byttes og når jeg leser ut feilkoder så ligger det en feilkode inne på gåent batteri. Når jeg sjekker hos Sønnak sitt oppslagsverk iht skiltnummeret så dukker det opp at jeg må ett batteri for start-stop teknologi og bremsekraftgjenvinning. Jeg har ikke start-stop-funksjonen, men må jeg allikevel ha ett avansert AGM-batteri? Endret Juli 31, 2016 av DieselMotor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet Juli 31, 2016 Share Skrevet Juli 31, 2016 (endret) Rent teoretisk sett så trenger du ikke det(men er anbefalt og byttet til samme teknologi som står i). Du får også vanlig vedlikeholdsfritt til denne. Grunnen til at det står at du skal ha dette, er at exide sønnak ikke har levert dette orginalt til bmw etter 2009 trur jeg. Exide og Banner som produser orginal batteriene til bmw. Så derfor kommer dette også opp. Men som du sikkert vet så må du kode om slik at ladespenningen endres . Hadde det vært start stopp funksjon på bilen så må du ha agm, da det er enorm slitasje på batteriet og holder kapasiteten høyere ved belasting. Veldig vikitg med batterier og topp lade de inne mellom før de går dukken. Lader mitt 1 gang vær 14 dag når det under 0 grader ute og 1 gang annen vær mnd når det + ute. SA 1000 skal ha lengde på 353 mm bredde 175 og høyde på 190. samme som det orginale. Pris messig er ikke diffen så stor. Endret Juli 31, 2016 av Sand1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DieselMotor Skrevet August 1, 2016 Forfatter Share Skrevet August 1, 2016 Det var SA1000 jeg byttet til på E60'n min i vinter. Det forrige batteriet satt i bilen i over 12 år før det brått tok kvelden i vinter, uten en eneste manuell lading tidligere, så jeg må si meg veldig fornøyd med både dynamo og batteri. Da blir det SA1000 til F10'n også. Takk for hjelpen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå