Gå til innhold

Radiator tetting, lufting?

Nilseen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har en 318i 2000 modell som kanskje har en liten kjøleveske lekkasje. Lampa er kommet på ei stund i ettertid at jeg fylte sist.

Så planen er da å prøve å kjøre på med radiator tetting fra bensinstasjon for å se om dette muligens ordner saken. Men da lurer jeg på om at når jeg har fylt på med tettningsmiddelet og muligens litt kjøleveske om jeg må lufte etter dette?

Prøvde å lufte etter sist gang jeg fylte på, men det var ikke så vellykket fordi etter en stund så begynte det å koke og jeg så temperaturmåleren stige mot det røde.

på forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufte? Ja! Hvordan luftet du sist gang? Har du elektronisk/automatisk klimaanlegg i denne? Ha tenningen i på trinn 1, slik at klimaanlegget starter. Still inn klimaanlegget på laveste viftehastighet og høyeste temperatur. Fyll på med kjølevæske mens lufteskruen vis a vis ekspansjonstanken er åpen. Fortsett å fylle på til det renner ut av lufteskrue-hullet, og videre til du ikke ser noe særlig til luftbobler i vannet som renner ut. Gjort denne operasjonen på bl.a. 320i, og den fungerte smertefritt etterpå (stabil kjølevannstemperatur, og velfungerende temperatur på klimaanlegget)

Angående lekkasjen..

I stedet for å helle på lurium, har du for eksempel sjekket om den tanken der du fyller på kjølevæske (ekspansjonstanken) er hel? Disse sprekker med tiden - på langs. Sprekkene er nesten umulig å se før tanken er ute av motorrommet, evt til vannet er varmt, for da ekspanderer tanken, og sprekkene "vokser". Disse lekkasjene begynner i det små (du ser ikke vanndammer under bilen), og blir etter hvert større (til du kan se det renner bak/under bilen)

Lykke til :-D

Endret av And-reas
Hører vel til i "teknisk", dette :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...