Gå til innhold

Motorbytte e36 m50 til e46 m52


MariusR
 Share

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er deg som har en annen tråd om dette. Jeg er ikke ekspert, men kan en del om dette.

Enkle råd. Har du stålblokk på gamle motoren er det M50 motor. Alublokk M52 enkelvanos. Der har man startsperren å ta hensyn til. Men ikke stort problem. Bare glem å sette E46 320 dobbelvanos motor i bilen. Blir alt for omfattende og krever kunnskap utover det vanlige. Bruk standard motor som ble levert til E36.

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle motorene som er levert i e36 coupe, sedan, stv og compact passer med fester og tilkobling av ledningsnett? Uansett årsmodell? 

Hadde jo vært litt morsommere å satt inn noe større med mindre km.stand når jeg må bytte motor.

Kan girkassen fra m50b20 brukes på en m52b25 f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle E36 motorene passer i alle typer karosseri. Men 6 sylindrete motorer har annet opplegg med individuelle tennspoler enn 4 sylinderne. Ikke gjør ting mer vanskelige med å blande inn alla mulige varianter.

M52B25 motorene selges stadig vekk veldig billig. Får du tak i en motor fra 3 serie slipper en å bytte ledningsnett og eventuelt bunnpanne. Dynamoen er og forskjellig på 3 og 5 serie.

M50B20 kassen brukes og på 2.5 motoren. Det samme med clutch og svinghjul. Så ingenting der må endres.

Kjøper du motor fra 323 er det en fordel at eksosen følger med. Aller helst fra 328.

Det enkleste for deg er å kjøpe M50B25 motor fra 3 serie med tilhørende eksos. Da er alt enkelt. Kjøper du M52 motor har de andre eksosmanifoiler og jeg vet ikke om katalysatorene på M50 og M52  passer om hverandre. Derfor er det enklest hvis du kjøper M52 eksos og. 323 motoren har nedstrupet eksos og lik som 320. Det tar noe av effekten. 325 og 328 har doble katalysatorer og doble rør hele veien. Prøv å skaffe deg et slikt. Med M52 motorene har man startsperren å ta hensyn til. Det er aller enklest å skaffe seg styringsenhet der startsperren er fjernet. Da er det en lett jobb å å sette en M52 motor ned i en eldre bil som originalt har M50. Jeg har forresten en ferdig tunet hjerne der startsperren er fjernet. Den fungerer fint på standard M52B25 med øket ytelse. Med tiden kan du sette på innsug fra M50B25. Har du 328 eksos, vil effekten i en god motor komme over 200 hk. Men det drar på seg mye ekstra kostnader. Derfor anbefaler jeg å kjøpe 325 M50 motor med eksos med en gang. Selv om motoren koster mer slipper du å bruke ekstra penger senere.

Men ut fra spørsmålene dine virker det som du enten må lese deg opp en del eller alliere deg med folk som har gjort dette før. En lærer mye ved å jobbe med andre som har gjort jobben før.

Eirik.

 

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...