MariusR Skrevet Oktober 11, 2016 Share Skrevet Oktober 11, 2016 Heisann, skal bytte motoren i e36'n. tidligere har det stått en m50b20 å har fått tak i en e46 med m52b20 motor. Hva må gjøres? skifte ledningsnett? siden de ikke er lik? Trenger hjelp! Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Oktober 12, 2016 Share Skrevet Oktober 12, 2016 (endret) Vet ikke om det er deg som har en annen tråd om dette. Jeg er ikke ekspert, men kan en del om dette. Enkle råd. Har du stålblokk på gamle motoren er det M50 motor. Alublokk M52 enkelvanos. Der har man startsperren å ta hensyn til. Men ikke stort problem. Bare glem å sette E46 320 dobbelvanos motor i bilen. Blir alt for omfattende og krever kunnskap utover det vanlige. Bruk standard motor som ble levert til E36. Eirik. Endret Oktober 12, 2016 av Eirik Viste MaWeRiCk reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusR Skrevet Oktober 17, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 17, 2016 Så alle motorene som er levert i e36 coupe, sedan, stv og compact passer med fester og tilkobling av ledningsnett? Uansett årsmodell? Hadde jo vært litt morsommere å satt inn noe større med mindre km.stand når jeg må bytte motor. Kan girkassen fra m50b20 brukes på en m52b25 f.eks? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Oktober 18, 2016 Share Skrevet Oktober 18, 2016 (endret) Alle E36 motorene passer i alle typer karosseri. Men 6 sylindrete motorer har annet opplegg med individuelle tennspoler enn 4 sylinderne. Ikke gjør ting mer vanskelige med å blande inn alla mulige varianter. M52B25 motorene selges stadig vekk veldig billig. Får du tak i en motor fra 3 serie slipper en å bytte ledningsnett og eventuelt bunnpanne. Dynamoen er og forskjellig på 3 og 5 serie. M50B20 kassen brukes og på 2.5 motoren. Det samme med clutch og svinghjul. Så ingenting der må endres. Kjøper du motor fra 323 er det en fordel at eksosen følger med. Aller helst fra 328. Det enkleste for deg er å kjøpe M50B25 motor fra 3 serie med tilhørende eksos. Da er alt enkelt. Kjøper du M52 motor har de andre eksosmanifoiler og jeg vet ikke om katalysatorene på M50 og M52 passer om hverandre. Derfor er det enklest hvis du kjøper M52 eksos og. 323 motoren har nedstrupet eksos og lik som 320. Det tar noe av effekten. 325 og 328 har doble katalysatorer og doble rør hele veien. Prøv å skaffe deg et slikt. Med M52 motorene har man startsperren å ta hensyn til. Det er aller enklest å skaffe seg styringsenhet der startsperren er fjernet. Da er det en lett jobb å å sette en M52 motor ned i en eldre bil som originalt har M50. Jeg har forresten en ferdig tunet hjerne der startsperren er fjernet. Den fungerer fint på standard M52B25 med øket ytelse. Med tiden kan du sette på innsug fra M50B25. Har du 328 eksos, vil effekten i en god motor komme over 200 hk. Men det drar på seg mye ekstra kostnader. Derfor anbefaler jeg å kjøpe 325 M50 motor med eksos med en gang. Selv om motoren koster mer slipper du å bruke ekstra penger senere. Men ut fra spørsmålene dine virker det som du enten må lese deg opp en del eller alliere deg med folk som har gjort dette før. En lærer mye ved å jobbe med andre som har gjort jobben før. Eirik. Endret Oktober 18, 2016 av Eirik Viste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå