Gå til innhold

e38 automat til manuell


sigzagg
 Share

Anbefalte innlegg

Hei nettopp kjøpt meg en 1995 740ia i Sverige som skal bli en banebil. Den er automat men skal bygges om til manuell. Mitt spørsmål er det noen girkasse/clutch/svinghjul osv som passer sånn noenlunde rettover? Har lest litt om 34/39 eller m5 Girkasse skal passe men er litt usikker.

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 M5 og 540 og E34 540 har 6 trinns kasser som passer rett på motoren. E38 740 ble faktisk levert originalt med 6 trinns kasse. Men de delene er ikke lette å få tak i brukt. Giroverføring er kanskje ikke så dyrt å kjøpe nytt. Men overføring fra E39 kan sikkert tilpasses. Det samme med mellomakslingen. Det er absolutt en overkommelig jobb å gjennomføre dette.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m60 og s62 kasser passer. samme med svinghjul og clutch.

giroverføring kan brukes fra e39 m5, må forlenges 15mm begge overføringene.

den ene av dem er ikke å få fatt i ny fra bmw.

pedalsett, girkassetravers med foringer passer fra e39 m5.

mellomakslingen husker jeg ikke hvor mye som må forlenges, men mener det er oppimot 17cm fra 740ia til 740i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det rette nummeret. Men det samme nummeret oppgis også til E36 M3 3.2 og E46 M3. Det er jo bare V8 kassene som passer.

Jeg sjekket eBay i Tyskland i går. Kun en V8 6 trinns E34/39 kasse for sak. En fra M5 som var kjørt så lite som 118.000 km og sikkert i fin stand. Men prisen var nesten 1.700 Euro. Så skal kassen transporteres og momses inn og. Eller hente selv. Har ikke sjekket i Sverige. Det er en ombygging som koster mye.

Jeg mener at 6 trinns kassen er noe kortere enn 5-HP-30 aut.kassen. Den er en vanvittig stor og tung kasse. Så tipper at fremre del av akslingen må kortes inn ca 4 cm. Kanskje jeg blander fra en annen kasse, men 740ia kassen er lang og svær.

Jeg går og teller på knappene om jeg skal gjennomføre en E34 540 ombygging til 6 trinns man. Har E39 M5 girkassen, svinghjulet og clutch. Er mye å gjøre med karosseriet og har for mange prosjekter. Så har lurt på å selge prosjektet i deler. Men da vil gromdelene koste en del. Frykter at jeg blir sittende igjen med mye deler fra bilen som jeg ikke får solgt. Vanskelig avgjørelse.

Girkasser med adapterplater har jeg ikke greie på.  E39 530d 5 trinns man. kasse brukes mye og er sterk. Men har veldig høy utveksling på spesielt 1.gir med ca 5.17. V8 kassene har 4.23. 2. gir har og vesentlig høyere utveksling. Videre er det ikke så mye forskjell. 2.35 er utvekslingen på diffen til de kassene. Det blir i alle fall mye spinning på de første girene selv med en 740 diff. Har kanskje mindre å si på en banebil.

Jeg bygger en E39 sedan om til 540 med manuell kasse. Men den blir nok ikke en typisk banebil. 4.4 motor, 6 trinns kasse og 540 bakstilling er på plass. Og ser ikke for meg at det blir en herjebil.

Du skulle ha kjøpt deg en 740 med manuell kasse med en gang.

Eirik.

 

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja men de lå noe høyere i pris😊. Ga kun 8 lapper for 740ia'en i sverige og manuellen lå på nærmere 40lapper når jeg var å så på bil i sverige. Og den jeg har høres grei ut med tanke på motoren. karosseriet er litt på halv tolv men interiøret er i god stand så tenker på og selge det for å dekke noe av kostadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må fort regne med 20.000 kr - 25.000 ved ombygging til 6 trinns kasse. Spesielt når du ikke enkelt kan kjøpe ferdige brukte der. Så prisforskjellen blir ikke så veldig stor. Så har du alt arbeidet i tillegg.

Utrolig at 7 serie bilene ofte selges så billig. Det er ikke lett å få så mye penger for delene, men du kan være heldig. Hvis aut.kassen er bra kan du nok få noe for den. Lurer på om den passer 540 og siden du har M60 motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at pris forskellen ikke blir så stor men 40 lapper der og da var mye mer en det jeg hadde😁 så å bruke 20 lapper over si 1-4 måneder er noe lettere for min del😃 og arbeidet er bare morro stort sett😊 i værtfall når man får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg håpe at du finner kasse. Jeg kan kontakte deg hvis jeg bestemmer meg for å selge min. Men 6 trinns kassene blir bare sjeldnere og dyrere å kjøpe. Så ikke nøl hvis det kommer en kasse for salg.

Selvfølgelig har Toft rett med at mellomakslingen må forlenges når en kortere girkasse monteres. Vet ikke hvor tankene var da jeg skrev tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On Tuesday, October 18, 2016 at 13.47, Eirik Viste skrev:

Det er det rette nummeret. Men det samme nummeret oppgis også til E36 M3 3.2 og E46 M3. Det er jo bare V8 kassene som passer.

Jeg sjekket eBay i Tyskland i går. Kun en V8 6 trinns E34/39 kasse for sak. En fra M5 som var kjørt så lite som 118.000 km og sikkert i fin stand. Men prisen var nesten 1.700 Euro. Så skal kassen transporteres og momses inn og. Eller hente selv. Har ikke sjekket i Sverige. Det er en ombygging som koster mye.

Jeg mener at 6 trinns kassen er noe kortere enn 5-HP-30 aut.kassen. Den er en vanvittig stor og tung kasse. Så tipper at fremre del av akslingen må kortes inn ca 4 cm. Kanskje jeg blander fra en annen kasse, men 740ia kassen er lang og svær.

Jeg går og teller på knappene om jeg skal gjennomføre en E34 540 ombygging til 6 trinns man. Har E39 M5 girkassen, svinghjulet og clutch. Er mye å gjøre med karosseriet og har for mange prosjekter. Så har lurt på å selge prosjektet i deler. Men da vil gromdelene koste en del. Frykter at jeg blir sittende igjen med mye deler fra bilen som jeg ikke får solgt. Vanskelig avgjørelse.

Girkasser med adapterplater har jeg ikke greie på.  E39 530d 5 trinns man. kasse brukes mye og er sterk. Men har veldig høy utveksling på spesielt 1.gir med ca 5.17. V8 kassene har 4.23. 2. gir har og vesentlig høyere utveksling. Videre er det ikke så mye forskjell. 2.35 er utvekslingen på diffen til de kassene. Det blir i alle fall mye spinning på de første girene selv med en 740 diff. Har kanskje mindre å si på en banebil.

Jeg bygger en E39 sedan om til 540 med manuell kasse. Men den blir nok ikke en typisk banebil. 4.4 motor, 6 trinns kasse og 540 bakstilling er på plass. Og ser ikke for meg at det blir en herjebil.

Du skulle ha kjøpt deg en 740 med manuell kasse med en gang.

Eirik.

 

Så 530d kassen passer eller må man ha adapter sett? Så en som brukte en kasse fra en 530i det var en 5 trinn ogsåå men aner ikke om det var mye jobb for å få det til å passe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken 530d/530i/328/M3 5 trinns kasser passer på V8 motorer uten adapter.

530d er desidert kraftigst, men har en ugunstig utveksling. Det er visstnok erfaringer som sier at 530d kassen ikke er glad i høye turtall. Du må nok google eller spørre i en tråd spesifikt om adapterplater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...